لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

صالحی:پیشتر درباره تحریم‌ها هشدار دادم، ایراد گرفتند


علی‌اکبر صالحی می‌گوید تحریم‌ها نتوانستند «فلج‌کننده» باشند، ولی «تأثیرگذار» بودند.
علی‌اکبر صالحی می‌گوید تحریم‌ها نتوانستند «فلج‌کننده» باشند، ولی «تأثیرگذار» بودند.
وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی می‌گوید دو سال و نیم پیش درباره تحریم‌ها به مسئولان هشدار داده بود ولی به گفته وی به تحلیل‌های او «ایراد» می‌گرفتند و وزارت خارجه مظلوم واقع شده بود.

علی‌اکبر صالحی در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، که ۱۶ شهریورماه منتشر شد، گفت: «قریب دو سال و اندی پیش نامه‌ای درباره تحریم‌ها نوشتم... در این نامه پیش‌بینی شده بود که روند تحریم‌های جدید به چه سمت و سویی خواهد رفت و چه مواردی را در بر خواهد گرفت. متأسفانه برخی دوستان در آن زمان به اینگونه تحلیل‌ها ایراد می‌گرفتند.»

وی افزود: «در چنان مظلومیتی بودیم که در داخل کشور نیز نمی‌توانستیم حرف خود را بزنیم. به ما می‌گفتند این چه حرفی است و چه نامه‌ای است که نوشته‌اید... می‌گفتند نمی‌توانند بانک مرکزی را بر اساس قوانین بین‌المللی تحریم کنند، ولی ما می‌گفتیم اینها متأسفانه خودشان واضع قوانین هستند و خودشان هم مرجع، هم قاضی و هم دادستان هستند.»

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی پس از اجرایی شدن قطعنامه شورای امنیت و به دنبال آن اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، برای مدت‌ها بر کارساز نبودن تحریم‌ها تأکید داشتند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین قطعنامه‌ شورای امنیت را «کاغذ پاره» خوانده بود و به همراه رهبر جمهوری اسلامی تأکید داشت که تحریم‌ها بی‌اثر هستند.

با این‌حال در سال‌های آخر محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای، در کنار سایر اعضای دولت و مجلس بارها بر تأثیرگذاری این تحریم‌ها اشاره کرده‌اند.

علی‌اکبر صالحی در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار کرد که تحریم‌ها نتوانستند «فلج‌کننده» باشند، ولی «تأثیرگذار» بودند.

وی توضیح داد: «اگر مدیریت نظام ناکارآمد بود، تحریم‌ها فلج‌کننده می‌شد. ایران راه دور زدن تحریم‌ها را می‌داند. تحریم‌ها که خود به خود دور نخوردند، بلکه سفرا و نمایندگی‌های ما در خارج از کشور با همکاری بانک مرکزی و وزارت نفت بارها جلسه گذاشتند تا چگونه رفتار کنیم تا تحریم‌ها را دور بزنیم.»

وزیر خارجه پیشین افزود: «درباره این‌که چه کردیم تا آتش تحریم‌ آنگونه که می‌خواستند دامن ما را نگیرد، تاریخ قضاوت خواهد کرد و اگر می‌خواستیم رویه تندخویی و سیاست چکشی را در پیش بگیریم، الان مشخص نبود در چه شرایطی بودیم.»

«وقتی سفارت انگلیس را می‌گیرید نباید انتظار نقل و نبات داشته باشید»

علی‌اکبر صالحی در ادامه این گفت‌و‌گو به قضیه حمله به سفارت بریتانیا در تهران اشاره کرد و با اظهار این‌که آن زمان برای شرکت در جلسه‌ای در جده بود، گفت: «در آن جلسه یکدفعه به صورت تلفنی به من اطلاع دادند که چرا نشسته‌ای؟ سفارت انگلیس در تهران را گرفته‌اند. همانجا به صورت تلفنی با ویلیام هیگ صحبت کردم و تلاش کردم قضیه را جمع کنم.»

آذرماه ۱۳۹۰ بود که عده‌ای به طور «سازماندهی شده» به سفارت بریتانیا در تهران حمله کرده و ضمن تخریب محل، عکس ملکه این کشور را پایین کشیدند که این اقدام از سوی جامعه بین‌المللی محکوم شد.

پس از آن بریتانیا سفارت خود در تهران را بست و خواستار خروج دیپلمات‌های ایرانی از خاک بریتانیا شد.

آقای صالحی در این خصوص گفت: «وقتی می‌آیید سفارت انگلیس را می‌گیرید، نباید انتظار داشته باشید که کشورهای اروپایی برای شما نقل و نبات پخش کنند.»

وی اقدام وزارت خارجه برای کنترل موضوع سفارت بریتانیا را «شاهکار» خواند و گفت اگرچه آن زمان برخی رسانه‌های داخلی علیه وزارت خارجه مقاله‌های نوشتند، این وزارتخانه مقابل «هجمه‌‌های عظیم» ایستاد.

وزیر خارجه پیشین همچنین اظهار کرد که در برابر این حملات رسانه‌ای وزارت خارجه «هیچ کس به میدان نیامد تا از وزارت خارجه دفاع کند» و وزارت خارجه تنها ایستاد و چیزی نگفت تا این که به گفته آقای صالحی رهبر جمهوری اسلامی «به کمک» این وزارتخانه آمد.

هم اکنون با روی کار آمدن دولت یازدهم، بریتانیا ابراز امیدواری کرده است که روابط ایران و بریتانیا بهبود پیدا کند و وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز اعلام کرده است که آمادگی دارد با وزیر خارجه بریتانیا در قالب «احترام متقابل و منافع مشترک» دیدار کند.
XS
SM
MD
LG