لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

اعزام دومین ناو هواپیمابر آمریکا برای استقرار در خلیج فارس


ناو هواپیمابر یو.اس.اس انترپرایز (USS Enterprise) نیروی دریایی آمریکا.
ناو هواپیمابر یو.اس.اس انترپرایز (USS Enterprise) نیروی دریایی آمریکا.
در میان تنش‌های فزاینده آمریکا با ایران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، نیروی دریایی ایالات متحده روز دوشنبه از اعزام دومین ناو هواپیمابر خود برای مستقر شدن در خلیج فارس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «اِمی دریک-فراست» سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا که در بحرین مستقر است روز دوشنبه خبر داد که ناو هواپیمابر «انترپرایز» که با سوخت هسته‌ای حرکت می‌کند هم‌اینک به منطقه خلیج فارس اعزام شده تا به ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» در این منطقه بپیوندد.

وی افزود که این چهارمین بار در یک دهه گذشت است که نیروی دریایی آمریکا به طور همزمان دو ناو هواپیمابر را در این منطقه مستقر می‌کند.

به نوشته آسوشیتدپرس، این دو ناو جنگی برای باز نگاه داشتن مسیر دریایی تنگه هرمز به گشت‌زنی می‌پردازند و به عملیات نظامیان آمریکایی در افغانستان و برخورد با دزدان دریایی سواحل سومالی نیز کمک می‌کنند.

ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» آمریکا ماه ژانویه برای جایگزین کردن ناو «استنیس» آمریکا وارد خلیج فارس شد؛ پس از ورود این ناو به خلیج فارس، تهدیدهایی مبنی بر بستن تنگه هرمز از سوی برخی مقام‌های ایرانی مطرح شد، موضوعی که اگر چه در نهایت وزیر دفاع ایران آن را رد کرد، اما مدتی به بالارفتن قیمت نفت کمک کرد.

مقام‌های آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که اقدام احتمالی ایران در بستن تنگه هرمز را تحمل نخواهند کرد و این اقدام، «خط قرمز» ایالات متحده به‌شمار می‌آید.

دریاسالار مارک فاکس، فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده در بحرین، ماه فوریه گفت که نیروی دریایی آمریکا، هم‌اکنون آمادگی هرگونه برخورد با ایران را دارد؛ این فرمانده بلندپایه آمریکایی تصریح کرد، ناوگان تحت امرش، بر روی گزینه‌های احتمالی گسترده‌ای کار کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG