لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

نیویورک تایمز: فشار اوباما برای انتشار اطلاعات حساس برنامه هسته‌ای ایران


باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا.
گزارش‌ها حاکی است باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده، با هدف افزایش انزوای ایران در حال فشار بر بازرسان هسته‌ای سازمان ملل است تا اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای را که گفته می‌شود «نشان‌دهنده دست زدن ایران به طراحی و آزمایش فناوری تسلیحات هسته‌ای است» منتشر کنند.

روزنامه نیویورک تایمز، روز شنبه با گزارش این مطلب افزود که «این کوشش رئیس‌جمهور آمریکا» بخشی از تلاش بزرگتر این کشور برای افزودن به انزوای ایران پس از مطرح شدن اتهام «توطئه ترور سفیر عربستان توسط جمهوری اسلامی» است.

ایالات متحده روز سه‌شنبه جمهوری اسلامی را متهم کرد که با استفاده از دو شهروند ایرانی قصد داشته است از طریق به خدمت گرفتن قاچاقچیان مکزیکی، سفیر عربستان در واشینگتن را ترور کنند. تهران این اتهام را به شدت رد می‌کند.

نیویورک تایمز در گزارش خود افزوده‌است که «مقام‌های آشنا با شواهد» می‌گویند اطلاعات طبقه‌بندی شده بازرسان هسته‌ای مستقیماً به ساخت سلاح هسته‌ای اشاره ندارد اما شامل جزئیاتی مربوط به فناوری‌های لازم برای طراحی و انفجار دستگاه‌های هسته‌ای می‌شود.

چگونگی تبدیل اورانیوم به سوخت بمب، چگونگی شکل‌دهی به مواد منفجره متعارف به صورت چاشنی برای انفجارهای هسته‌ای، و تولید نوترون برای مقاصدی چون ایجاد واکنش‌های زنجیره‌ای، اندازه‌گیری امواج انفجاری و ساخت مخروط‌های دماغه موشک‌ها دیگر مواردی است که به گفته این «مقام‌های آشنا با شواهد» در اسناد طبقه‌بندی شده بازرسان سازمان ملل به آنها اشاره شده‌است.

این گزارش می‌افزاید که آمریکا موضوع افزودن بر فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پیش از مطرح شدن اتهام «توطئه ترور سفیر عربستان» نیز بررسی می‌کرد اما اکنون به صورت تمام‌عیار درخواست خود برای انتشار این اطلاعات حساس را دنبال می‌کند.

«مقام‌های آشنا با شواهد» به روزنامه نیویورک تایمز گفته‌اند که این اطلاعات، در صورت انتشار، ایران را با مسئله پاسخگویی به پرسش‌های فوق‌العاده دشواری روبه‌رو می‌کند.

در گزارش این روزنامه هم‌چنین آمده‌است که مقام‌هایی که با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانش بین‌المللی انرژی اتمی، صحبت کرده‌اند می‌گویند وی تاکنون از انتشار این اطلاعات حساس خودداری کرده‌است زیرا از احتمال اخراج تمامی بازرسان خود از ایران و از دست رفتن امکان نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران هراس دارد.

به تازگی روزنامه فرانسوی فيگارو نیز به نقل از يک منبع گفته‌است که «آژانس در گزارش آينده خود با ارائه مدارک و اسناد اعلام می‌کند که هدف ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، دستیابی به بمب اتمی است.» این روزنامه نام منبع خود را فاش نکرد و ديپلمات‌ها نیز نسبت به آنچه که در گزارش روزنامه فيگارو آمده است، ابراز ترديد کرده‌اند.

اما تامی ویـِتور، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز شنبه در مورد مسئله انتشار این اطلاعات حساس از سوی سازمان ملل گفت که «ایالات متحده معتقد است یک ارزیابی جامع در این خصوص می‌تواند برای تعیین دیدگاه جامعه بین‌الملل نسبت به برنامه هسته‌ای ایران و کارهایی که باید در قبال آن انجام شود، حائز اهمیت فراوانی باشد.»

در این میان روز جمعه دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده به دنبال جلب‌ حمایت‌های جهانی برای اعمال تحریم‌های تازه و چندجانبه علیه بانک مرکزی ایران است.

دیوید کوهن در مجلس نمایندگان گفت که اقدامات آمریکا در انزوای مالی ایران بسیار مؤثر افتاده و از شمار بانک‌هایی که با ایران دادوستد می‌کنند کاسته شده‌است.

به گفته این مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا، ایران هم‌اکنون برای پرداخت و دریافت وجوه واردات و صادراتش به شدت با مشکل روبه‌رو است.
XS
SM
MD
LG