لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۵

احتمال استفاده از ذخایر نفتی آمریکا برای جبران قطع صادرات ایران


تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا
تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا
تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا، می‌گوید که ایالات متحده در ارتباط با تأثیری که قطع بخشی از صدور نفت ایران ممکن است بر اقتصاد جهان داشته‌باشد در نظر دارد بخشی از ذخیره‌های استراتژیک نفتی خود را برای مصرف آزاد کند.

آقای گایتنر در مصاحبه‌ای که روز جمعه با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» داشت گفت: «برخی شرایط وجود دارد که مواردی برای استفاده از ذخایر را پیش می‌آورد و ما هم‌اینک در حال بررسی این شرایط هستیم و آنها را با دقت ارزیابی می‌کنیم.»

وی افزود: «آشکار است که ایران می‌تواند آسیب زیادی به اقتصاد جهان بزند؛ و ما بسیار محتاطانه برای به حداقل رساندن مخاطرات این امر کوشش می‌کنیم.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا در این زمینه ادامه داد: «می‌کوشیم تا مطمئن شویم که منابع جایگزین تأمین [نفت] از عربستان سعودی و دیگران برای کمک به جبران کاهش صادرات ایران در دسترس باشند.»

آمریکا در راستای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های شدیدی را متوجه بخش اقتصادی ایران کرده‌است و در این رابطه تحریم جدید نفتی آمریکا علیه ایران نیز از هشتم تیرماه اجرایی می‌شود که بر اساس آن، کشورهایی که با ایران وارد معامله نفتی شوند، از سوی ایالات متحده تحریم خواهند شد.

تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران نیز قرار است از ۱۱ تیرماه اجرایی شود و جمهوری اسلامی روز سوم اسفندماه اعلام کرد که در واکنش به تحریم‌ها جدید نفتی اروپا، صادرات نفت به هلند، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، یونان و پرتغال را قطع می‌کند.

نیاز کشورها به رهاسازی هماهنگ ذخایر نفتی توسط ایالات متحده و دیگران این بار احتمالاً به میزان ژوئن سابق نیست؛ در آن تاریخ کشورهای غربی توافق کردند تا در پاسخ به قطع صادرات نفت لیبی جمعاً ۶۰ میلیون بشکه از این ذخایر را برای مصرف آزاد کنند.

مصرف‌کنندگان آمریکایی طی هفته گذشته شاهد افزایش ۹ سنتی در بهای بنزین بوده‌اند که این امر میانگین قیمت بنزین را در این کشور هم‌اینک به ۳٫۶۱ دلار در هر گالن رسانده‌است.

پیش‌بینی‌ها این است که قیمت بنزین در ایالات متحده در فصل تابستان به سمت چهار دلار در هر گالن افزایش پیدا کند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز پنجشنبه در پاسخ به انتقادهادی جمهوری‌خواهان در مورد افزایش بهای سوخت گفت عوامل بین‌المللی و از جمله تنش با ایران سبب این افزایش شده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، کاخ سفید از اظهار نظر در مورد رهاسازی ذخیره‌های راهبردی نفت ایالات متحده خودداری می‌کند. اعلام رهاسازی هماهنگ ذخیره‌های استراتژیک نفتی در سال گذشته کاهش ۸ درصدی در بهای نفت را به دنبال داشت.

دیوید گولدوین، که تا اوایل سال ۲۰۱۱ ریاست امور بین‌الملل انرژی را در وزارت خارجه آمریکا برعهده داشت، به رویترز می‌گوید که «نشانه‌ای که باید طی هفته‌های آینده زیر نظر داشت این است که آیا دولت اوباما برای کشورهای خریدار نفت از ایران ۱۲۰ روز معافیت از تحریم قائل خواهد شد یا نه.»

هم‌اینک کاخ سفید در حال بررسی و سنجش ذخایر موجود برای مصرف کشورها است تا بتواند بر این مبنا در مورد دادن یا ندادن فرصتی ۱۲۰ روزه به کشورها برای توقف خرید نفت از ایران تصمیم بگیرد.

کمیسیون اروپایی دو هفته پیش اعلام کرد در صورتی که ایران صادرات نفت خود را قطع کند خللی در وضعیت کشورهای اروپایی ایجاد نخواهد شد، چرا که آنها برای ۱۲۰ روز ذخیره نفتی دارند.

فشارهای اقتصادی غرب علیه ایران برای واداشتن این کشور به توقف برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای خود است؛ برنامه‌ای که غرب از آن احساس خطر می‌کند اما جمهوری اسلامی آن را صلح‌آمیز می‌داند.
XS
SM
MD
LG