لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

وزارت کشور ایران: اقامت اتباع افغان در ۹ استان ممنوع است


عزيز کاظمی، مديرکل امور اتباع خارجی وزارت کشور، با تاييد ممنوعيت اقامت اتباع افغان در ۹ استان ايران، گفته که طرح ممنوعيت اقامت افغان‌ها در چند استان ديگر نيز مطرح است.

آقای کاظمی که روز دوشنبه اول دی با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفت‌وگو کرده است، افزود که دولت هنوز درباره ممنوع شدن اقامت اتباع افغان در ديگر استان‌های کشور، به «نتيجه قطعی» نرسيده و «اين طرح‌ها در حال بررسی است».

اين مقام وزارت کشور، استان‌های مازندران، گيلان، اردبيل، آذربايجان شرقی، کردستان، سيستان و بلوچستان، کهکيلويه و بويراحمد، زنجان و گلستان به جز بخش مرکزی آن را، استان‌هايی اعلام کرده که اقامت اتباع افغان در آنها ممنوع است اما توضيحی درباره دلايل اين ممنوعيت نداده است.

اين سخنان چند روز پس از آن بيان می‌شود که مديرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری مازندران، از ممنوعيت اقامت و حضور اتباع افغان در اين استان در نيمه دوم سال جاری خبر داد.

عزيز کاظمی با تاييد اين ممنوعيت و «ابراز رضايت» از آن، گفته است که «اين طرح در استان مازندران به خوبی به نتيجه رسيده است و هم اکنون هيچ افغانی در اين استان اقامت ندارد».

مديرکل امور اتباع خارجی وزارت کشور همچنين افزوده است که «هم‌اکنون طرح ممنوعيت اقامت اتباع افغان در برخی از استان‌های کشور مطرح است اما هنوز به نتيجه قطعی دراين باره نرسيده‌ايم و اين طرح‌ها در حال بررسی است».

پيش از اين يک نماينده کرمان در مجلس شورای اسلامی خبر داده بود که در جلسه شورای تامين اين استان با حضور وزير کشور مقرر شده تا «طرح جامع ممنوعيت کامل حضور افاغنه» در اين استان با «لحاظ مسائل اجتماعی، امنيتی و بين‌المللی» تدوين شود.

وزارت امور خارجه ايران در آذرماه اعلام کرد که اقامت ۴۵۰ هزار تبعه افغانستان در ايران که مشمول «طرح ساماندهی» هستند، به مدت شش ماه تمديد شده است.

قبل از اطلاعيه وزارت امور خارجه، بيم آن می‌رفت که ايران اين افغان‌ها را از کشور اخراج کند.

تاييد ممنوعيت اقامت اتباع افغانستان در استان‌های مختلف کشور در حالی است که طی روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از بدرفتاری با اتباع این کشور در ايران منتشر شده است.

از جمله روزنامه شهروند در روز ۲۵ آذر خبر داد که يک معلم در شهرستان پاکدشت استان تهران برای تنبيه چهار دانش‌آموز افغان، آنها را مجبور کرده است که «دست خود را در توالت و سپس در دهان خود فرو کنند».

همچنين فيلمی در شبکه‌های اجتماعی از «برخورد تحقيرآميز» يک مامور نيروی انتظامی ايران با اتباع افغان به صورت گسترده منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG