لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

عفو بین‌الملل حماس و شبه‌نظامیان فلسطینی را به جنایت جنگی متهم کرد


شبه‌نظامیان حماس
شبه‌نظامیان حماس

سازمان عفو بين‌الملل شاخه نظامی حماس و ديگر گروه‌های مسلح فلسطينی در نوار غزه را به جنايت جنگی در جريان جنگ ۵۰ روزه با اسرائيل در سال ۲۰۱۴ متهم کرد.

اين سازمان غيردولتی مدافع حقوق بشر پيش از اين اسرائيل را نيز به ارتکاب جنايت جنگی در همين جنگ متهم کرده بود.

حال در گزارشی که روز پنج‌شنبه، شش فروردين، منتشر شده، عفو بين‌الملل تاکيد کرده است که گروه‌های مسلح فلسطينی در غزه «با پرتاب کور و بی‌رويه راکت» هم شهروندان اسرائيلی و هم شهروندان فلسطينی را به قتل رسانده‌اند.

به گفته عفو بين‌الملل، شبه‌نظاميان فلسطينی با پرتاب راکت‌ و گلوله‌های غير هدايت‌شونده خمپاره که امکان هدف‌گيری مناطق مشخصی را ندارند، قوانين بين‌المللی را نقض کرده‌اند.

اين سازمان غيردولتی مدافع حقوق بشر افزوده است که بر اثر اين حملات در داخل نوار غزه، شش غيرنظامی اسرائيلی و ۱۳ فلسطينی در کمپی متعلق به پناهجويان فلسطينی کشته شده‌اند.

شبه‌نظاميان فلسطينی پيش از اين گفته بودند که اسرائيل مسئول این حمله بود، اما عفو بين‌الملل در گزارش خود می‌گوید که يک متخصص مستقل مواد انفجاری، شواهد موجود را بررسی کرده و به اين نتيجه رسيده که يک راکت فلسطينی مسئول اين واقعه بود.

عفو بين‌الملل همچنين تاکيد کرده که شبه‌نظاميان فلسطينی موارد ديگری از قوانين بين‌المللی را نیز نقض کرده‌اند؛ از جمله اين که تسليحات و مهمات خود را در ساختمان های مسکونی و مدارس متعلق به سازمان ملل متحد پنهان می‌کردند و حملات خود را از مناطقی که صدها غيرنظامی پناه گرفته بودند، انجام می‌دادند.

اسرائيل همواره اين مسئله را باعث اجتناب‌ناپذير شدن افزايش تلفات غيرنظامی در نبرد با شبه نظاميان فلسطينی عنوان می‌کرد و اکنون گزارش عفو بين‌الملل بر اين ادعای اسرائيل صحه می‌گذارد.

در گزارش عفو بين‌الملل همچنين تاکيد شده که اگرچه «تاثير مخرب حملات اسرائيل بر غيرنظاميان فلسطينی غير قابل انکار است، نقض [مقررات بين‌المللی] در يک درگيری توسط يک طرف، هرگز نقض آن مقررات توسط طرف ديگر را توجيه نمی‌کند.»

اسرائيل و گروه‌های شبه‌نظامی فلسطينی مستقر در نوار غزه، در تابستان سال ۱۳۹۳ برای ۵۰ روز با يکديگر درگير شدند.

در جريان اين درگيری، بيش از ۲۱۰۰ فلسطينی که اکثر آنها غيرنظامی بودند و ۷۲ اسرائيلی که تنها شش نفر آنها غيرنظامی بودند، کشته شدند.

XS
SM
MD
LG