لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

«گروه‌های نیابتی سپاه» به تلاش برای بمب‌گذاری در عربستان متهم شدند


پرچم بحرین
پرچم بحرین

بحرين روز پنج‌شنبه با اشاره به کشف و ضبط مقداری مواد منفجره گروه‌های نیابتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران را به تلاش برای بمب‌گذاری در اين کشور و عربستان سعودی متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، طارق الحسن، رئيس پليس بحرين، روز پنج‌شنبه، ۲۸ خرداد، اعلام کرد که نيروهای امنيتی اين کشور موفق شده‌اند مواد منفجره‌ای بيابند که قرار بود در رشته انفجارهايی در بحرين و عربستان سعودی استفاده شود.

آقای الحسن در بيانيه‌ای که در این روز منتشر شد گفت که تکنيک‌هايی که در ساخت اين مواد منفجره استفاده شده «به وضوح مشابه» روش‌هايی است که گروه‌های نيابتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران استفاده می‌کنند.

رئيس پليس بحرين مواد منفجره کشف شده را شامل ماده انفجاری قدرتمند سی۴، چاشنی‌، رابط‌های پيشرفته، مواد شيميايی و تلفن‌های همراه عنوان کرده و گفت که کشف اين مواد «نشان‌دهنده تشديد قابل توجه تلاش‌ها برای قاچاق مواد منفجره به داخل بحرين» است.

طارق الحسن افزوده است که کشف اين مواد منفجره، از اطلاعاتی ممکن شد که پس از توقيف اتومبيلی حاوی مواد منفجره مشابه در ماه مه که در جاده‌ای ميان بحرين و عربستان سعودی تردد می‌کرد به دست آمدند.

به گفته رئيس پليس بحرين، «نگرانی بزرگ‌تر اين واقعيت است که اين مواد منفجره پيچيده قرار بود به عربستان سعودی منتقل شوند» و «نشانه‌ای است از اين که افراطيون به طور فزاينده‌ای از مرزهای بحرين به عنوان پايگاهی برای انجام عمليات تروريستی در منطقه» استفاده می‌کنند.

بحرين کشوری کوچک و کم‌جمعيت در حاشيه خليج فارس است که اگرچه اکثريت آن را شيعيان تشکيل می‌دهند، اما سال‌هاست که خاندانی سنی بر آن حکمرانی می‌کند.

بحرين همواره جمهوری اسلامی را به تحريک شيعيان اين کشور برای ناآرامی متهم می‌کند و در مواردی از نيروهای مسلح عربستان سعودی برای سرکوب اعتراضات استفاده کرده است.

ايران اين اتهام را رد می‌کند. روابط دو کشور در سال‌های اخیر بسیار متشنج بوده است.

XS
SM
MD
LG