لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

بانک آلمانی به‌ علت نقض تحریم‌های ایران یک میلیارد دلار جریمه شد


کومرتس بانک، دومين بانک بزرگ آلمان، با دولت آمريکا به تفاهمی مقدماتی رسيده و بر اساس آن باید به دلیل نقض تحريم‌ها عليه ايران و سودان و پول‌شويی بیش از یک میلیارد دلار جریمه پرداخت کند.

آن گونه که خبرگزاری فرانسه به نقل از يک منبع آگاه در روز پنج‌شنبه، ۲۰ آذر، گزارش داده، کومرتس بانک در حال گفت‌وگو با وزارت دادگستری، بانک مرکزی و ديگر نهادهای مرتبط آمريکايی برای رسيدن به توافق نهايی است.

بر اساس اين توافق، دومين بانک بزرگ آلمان ۶۰۰ ميليون دلار جريمه به علت انجام معاملات با کشورهای تحت تحريم آمريکا مانند ايران و سودان می‌پردازد و بيش از ۴۰۰ ميليون دلار ديگر نيز بابت بقيه اتهامات پرداخت خواهد شد.

اتهام اصلی ديگر، ضعف در نظارت داخلی کومرتس بانک بر پول‌شويی است.

آمريکا تحقيقات درباره نقض تحريم‌های ايران و سودان توسط دويچه بانک و کومرتس بانک، دو بانک بزرگ آلمانی، را از حدود پنج ماه پیش آغاز کرد، اما در گزارش خبرگزاری فرانسه اشاره‌ای به اين نشده که آيا دويچه بانک نيز در اين تحقيقات محکوم شده يا نه.

در آن هنگام گفته شده بود که اتهام اصلی کومرتس بانک استفاده از سيستم مالی ايالات متحده آمريکا برای معاملات مالی به نيابت از کشورهای تحت تحريم مانند ايران است.

پيش از اين، چند بانک بزرگ اروپايی با دولت آمريکا به تفاهم رسيده‌اند که با پرداخت جريمه به علت نقض تحريم کشورهايی مانند ايران و سودان، پرونده‌شان به دستگاه قضايی ايالات متحده ارسال نشود.

ارسال پرونده اين بانک‌ها به دادگاه در آمريکا ممکن است به صدور حکم لغو مجوز فعاليت آنها در ايالات متحده منجر شود که این به معنی قطع دسترسی بانک به معاملات مالی بين‌المللی با دلار خواهد بود.

ب‌‌ان‌پ پاريبا، از بزرگ‌ترين بانک‌های اروپا و فرانسه، از جمله اين بانک‌ها بوده که موافقت کرده در ازای اين مسئله، جريمه‌ای نزديک به ۹ ميليارد دلار پرداخت کند که در تاريخ جرايم بانکی بی‌سابقه توصیف شده است.

XS
SM
MD
LG