لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

فابیوس: اتحادیه اروپا برخی از تحریم‌های ایران را در ماه دسامبر لغو می‌کند


وزير امور خارجه فرانسه اعلام کرد که اتحاديه اروپا «احتمالا» در راستای اجرای توافق‌نامه ژنو، در ماه دسامبر بخشی از تحريم‌های ايران را لغو خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای فابيوس روز دوشنبه ۲۵ نوامبر (چهارم آذر) در مصاحبه با راديو «اروپای يک» گفت که وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا قرار است ظرف «چند هفته آينده» گرد هم آيند تا «پيشنهادی» را در زمينه لغو بخشی از تحريم‌های ايران بررسی کنند.
بر اساس قوانين اتحاديه اروپا، تصويب چنين پيشنهادی نيازمند موافقت تمام ۲۸ کشور عضو اتحاديه است.
تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵، شامل آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان، پس از چهار روز مذاکرات فشرده در هفته گذشته، سرانجام در بامداد يکشنبه به توافقی دست پيدا کردند که بر اساس آن دو طرف متعهد شدند تا گام‌های موازی برای حل و فصل برنامه هسته‌ای ايران بردارند.
بر اساس اين توافق، ايران متعهد شد که غنی‌سازی اورانيوم بالای پنج درصد را متوقف کرده، ذخاير اورانيوم ۲۰ درصدی خود را تبديل به سوخت اتمی و اکسيد اورانيوم کند و فعاليت‌های هسته‌ای خود را در نطنز، فردو و راکتور آب سنگين اراک گسترش ندهد.
همزمان، اتحاديه اروپا و آمريکا متعهد شده‌اند که تحريم محصولات پتروشيمی، طلا و فلزات گرانبها را لغو کنند. تحريم‌های آمريکا بر صنعت خودروسازی ايران نيز لغو خواهد شد.
با وجود اين، وزير امور خارجه فرانسه تصريح کرد که «لغو اين تحريم‌ها، محدود، هدفمند و قابل بازگشت است.»
لوران فابيوس افزود: «ايران متعهد شده از تحقيقات درباره بمب اتمی دست بردارد.»
محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت ايران، روز دوشنبه، تنها يک روز پس از پايان مذاکرات ژنو، اعلام کرد که آمريکا هشت ميليارد دلار از دارايی‌های بلوکه شده ايران را آزاد کرده است.
اتحاديه اروپا در سال ۲۰۱۲ به منظور اعمال فشار به جمهوری اسلامی برای تغيير سياست‌های هسته‌ای خود، مجموعه‌ای از تحريم‌های بی‌سابقه اقتصادی و مالی را عليه ايران به اجرا گذاشت که از جمله شامل قطع خريد و واردات نفت توسط کشورهای عضو اين اتحاديه و ممنوعيت بيمه محموله‌های نفتی ايران توسط شرکت‌های بيمه اروپايی بود.

پوشش بيمه‌ای محموله‌های تجاری عمده جهان معمولا توسط شرکت‌های بزرگ بيمه اروپايی انجام می‌شود.
آقای نوبخت ابراز اطمينان کرده که «توافق هسته‌ای تاثير بسزايی بر اقتصاد ايران دارد و با توجه به اين توافق، تحريم‌ها کاهش خواهد يافت.»
لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه، در بخش ديگری از مصاحبه با راديو «اروپای يک» گفت که اسرائيل تصميمی برای حمله پيشدستانه‌ای عليه ايران ندارد زيرا به گفته آقای فابيوس «چنين اقدامی آن هم در چنين مقطعی برای هيچ کس قابل درک نخواهد بود.»
دولت اسرائيل و مقام‌های ارشد آن، واکنش خشمگينانه‌ای به توافق ژنو بر سر پرونده هسته ای ايران نشان داده‌اند و بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، اين توافق را «اشتباهی تاريخی» دانست.
اسرائيل پيش از اين بارها تهديد کرده بود که در صورت احساس خطر از قطعی شدن دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای، حق حمله نظامی به تاسيسات اتمی ايران را برای خود محفوظ می‌داند. ايران در مقابل با تاکيد بر صلح‌آميز بودن برنامه اتمی خود، هشدار داد که در صورت حمله احتمالی اسرائيل، اين کشور را نابود خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG