لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۰

گزارش رویترز، مایه نگرانی ایران «در مورد وجود جاسوسی در آژانس»


پرچم ایران در مقابل مقر مرکزی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، اتریش
پرچم ایران در مقابل مقر مرکزی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، اتریش

نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، با تاييد سفر معاون و هيئتی از این سازمان به ايران در هفته آينده، «نگرانی» جمهوری اسلامی از «وجود جاسوسی» در اين نهاد بين‌المللی را تکرار کرد.

رضا نجفی، نماینده ایران در این سازمان زیرمجموعه سازمان ملل، روز جمعه، ۱۱ مهر، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، از اين که «اطلاعات طبقه‌بندی شده در آژانس دوباره رعايت نشده» و خبر سفر هفته آينده کارشناسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در شرايطی که ايران و آژانس «مشغول برنامه‌ريزی بودند»، توسط «يک رسانه غربی» منتشر شده ابراز تاسف کرد.

روز پنج‌شنبه و ساعاتی قبل از انتشار خبر گفته‌های نماینده ایران، خبرگزاری رويترز به نقل از «ديپلمات‌ها» در وين گزارش داده بود که کارشناسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، هفته آينده به ايران سفر و با مقام‌های ايرانی ديدار می‌کنند.

نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تاکيد کرد که انتشار اين خبر در رويترز، «يک بار ديگر نگرانی ايران در مورد وجود جاسوسی در آژانس را تاييد می‌کند».

رضا نجفی خطاب به مسئولان اين نهاد بين‌المللی و يوکيا آمانو، دبيرکل آن، تعهد آژانس برای «حفظ اطلاعات محرمانه» جمهوری اسلامی را يادآوری کرده است.

به گزارش پنج‌شنبه، ۱۰ مهر، رویترز، کارشناسان آژانس در سفر به ايران تلاش خواهند کرد تا پاسخ تهران به پرسش‌ها و ابهامات اين نهاد درباره تحقيقات بر روی ساخت بمب اتمی را از جمهوری اسلامی دريافت کنند.

اين سفر بيش از يک ماه پس از پايان ضرب‌الاجل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به ايران برای پاسخ دادن به پرسش‌هايی صورت می‌گيرد که مانع نتيجه‌گيری آژانس درباره ماهيت و اهداف برنامه اتمی جمهوری اسلامی می‌شود.

خبر سفر احتمالی کارشناسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به تهران در روزی منتشر شد که ۳۵۴ قانونگذار آمريکايی در نامه‌ای به جان کری، وزير امور خارجه اين کشور، نسبت به «خودداری ايران از همکاری کامل با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی» ابراز نگرانی کردند.

اين نمايندگان گفته‌اند که تلاش‌های آژانس برای دريافت اطلاعات از ايران درباره «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ايش «عقيم» مانده است و اين مسئله در کانون مناقشات قرار دارد.

موضوع «آزمايش‌ چاشنی‌های انفجاری» و «شبيه‌سازی کامپيوتری مرتبط با انفجار هسته‌ای» دو موردی هستند که به گفته يوکيو آمانو، مديرکل آژانس، هنوز از سوی ايران درباره آنها شفاف‌سازی صورت نگرفته است.

ايران می‌گويد اگرچه پيشتر به اين پرسش‌ها پاسخ داده اما همچنان با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همکاری خواهد کرد.

جمهوری اسلامی و شش قدرت هسته‌ای هفته نخست مهرماه در حاشيه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک يا يکديگر مذاکره کردند و قرار است دور جديد مذاکرات هسته‌ای در اواسط ماه جاری ميلادی انجام شود.

XS
SM
MD
LG