لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

آژانس: مسئله سایت مریوان به این سادگی که ایران می‌گوید نیست


لوگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
لوگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

سخنگوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز جمعه،‌۳۰ آبان، گفت که موضوع بازديد از منطقه مريوان به آن سادگی که ايران می‌گويد نيست، اما این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل در این باره با ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش روز جمعه خبرگزاری رويترز، گيل تیودور، سخنگوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، در عين حال گفته است که آژانس درباره این پيشنهاد جمهوری اسلامی برای بازديد از مريوان و سايت هسته‌ای که ادعا شده در آن منطقه قرار دارد، با تهران گفت‌وگو خواهد کرد.

رضا نجفی، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز پنج‌شنبه، ۲۹ آبان، به شورای حکام اين نهاد گفت که تهران حاضر است اجازه بازرسی از مريوان را فراهم کند تا ثابت کند ادعاها درباره آزمايش‌های انفجاری اتمی در اين منطقه، بی‌پايه و اشتباه هستند.

آقای نجفی همچنين به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ايرنا، گفت که چنين سايتی در مريوان «وجود خارجی ندارد»، اما در عين حال افزود که ايران حاضر است «اجازه يک بار دسترسی مديريت شده» به اين «سايت ادعايی» را بدهد.

با وجود اين، خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، متن کامل سخنرانی نماينده جمهوری اسلامی در نشست شورای حکام آژانس را منتشر کرده که در آن نه تنها گفته نشده چنين سايتی وجود خارجی ندارد، بلکه تاکيد شده که «آزمايشات ادعایی در صورتی که سايت مورد نظر مورد بازديد قرار گيرد به راحتی قابل شناسايی است.»

رويترز در گزارش خود افزوده است که اولويت اصلی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای بازديد و بازرسی، تاسيسات نظامی پارچين است، جايی که آژانس مشکوک است بر روی چاشنی‌های انفجاری قابل استفاده در بمب‌های هسته‌ای، تحقيقات و آزمايش صورت گرفته است.

این ادعا را ايران قاطعانه رد می‌کند.

اما در نشست روز پنج‌شنبه شورای حکام، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفت که اين نهاد در گزارش نوامبر ۲۰۱۱ خود بر اساس «اطلاعات ارائه شده از سوی يک کشور» ادعا کرده که «آزمايشات انفجاری قوی» ديگری نيز «در سطح وسيع توسط ايران در منطقه مريوان صورت گرفته است».

اين سخنان و واکنش سخنگوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به آنها، همزمان با دور نهايی و حساس مذاکرات ميان ايران، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان برای پيدا کردن راه‌حلی نهايی برای مسئله فعالیت اتمی جمهوری اسلامی بيان شده است.

XS
SM
MD
LG