لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

هزاران نفر در خوزستان پس از بارش باران دچار «تنگی نفس» شدند


نمایی از آلودگی هوا در شهر اهواز
نمایی از آلودگی هوا در شهر اهواز
به دنبال بارش باران در برخی مناطق استان خوزستان، هزاران نفر رد این استان شنبه شب، ۱۱ آبان، با علائمی مانند تنگی نفس و احساس خفگی به بيمارستان‌ها و درمانگاه‌های اين استان مراجعه کردند.

محمدحسن سرمست، ریيس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، روز دوشنبه ۱۳ آبان، به خبرگزاری ایسنا گفته است: تعداد افرادی که پس از بارندگی شنبه شب استان خوزستان بر اثر تنگی نفس به بيمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند، ۳۱۰۰ نفر بوده است.

او افزوده که از روز يکشنبه تا دوشنبه، هزار نفر ديگر نيز به تعداد بيماران افزوده شده است اما با وجود اين «از حجم کل بيماران کاسته شده است.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که ناصر سودانی، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی، آخرین مراجعه به بیمارستان‌ها تا بعد از ظهر روز دوشنبه را «حدود پنج هزار نفر» عنوان کرده است.

آقای سودانی به ایسنا گفته که علت حادثه، بارش «باران اسیدی» بوده و وضعیت شهر اهواز را «مشابه یک مانور پدافند غیر عامل واقعی» توصیف کرده است.

سیدمحمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز، بارش باران اسیدی و ایجاد علائم تنگی نفس در شهروندان را یکی از احتمالاتی دانسته که در حال بررسی است.

پس از اين اتفاق ستاد بحران در استان تشکيل شد و به گفته مسئولان دولتی قرار است علت دقيق اين حادثه تا عصر دوشنبه مشخص شود.

به گفته ریيس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، فرضيه اصلی که در اين پديده و ابتلای مردم پس از بارندگی به مشکلات تنفسی مطرح شده، «آلاينده‌های محيطی» است.

آقای سرمست توضيح داده که «آلاينده‌های محيطی در هوا جمع شده و با بارندگی و ترکيبات اضافی و به خصوص در پی رعد و برق، شهروندان خوزستان را در معرض اين بيماری قرار داده است

سازمان بهداشت جهانی در مهر ماه امسال اعلام کرد که شهر اهواز، مرکز استان خوزستان، با اختلاف چشمگير نسبت به ديگر شهرهای جهان در صدر آلوده‌ترين شهرها از نظر ذرات معلق در هوا است.

در اين گزارش از صنايع سنگين و سوخت خودرو با کيفيت پايين به عنوان عوامل اصلی آلودگی در اين شهر يک ميليون و سيصد هزار نفری نام برده شده است.

شهر سنندج، مرکز استان کردستان ايران نيز سومين شهر آلوده جهان در اين فهرست بود.
شهرهای غربی و جنوبی ايران در سال‌های اخير با افزايش آلاينده‌هايی به نام ريزگرد مواجه بوده‌اند که از کشورهايی مانند عراق و عربستان سعودی وارد ايران می‌شوند.

بر اساس آمارهای دولتی، سالانه بيش از ده هزار نفر در ايران بر اثر آلودگی هوا می‌ميرند.
XS
SM
MD
LG