لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

ایران از دو موشک و دو پهپاد جدید رونمایی کرد


موشک قدير، «نسل جديدی از موشک‌های کروز»
موشک قدير، «نسل جديدی از موشک‌های کروز»

ايران از چند موشک و هواپيمای بدون سرنشين (پهپاد) جديد رونمايی کرده است.

خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گزارش داده که صبح يکشنبه دوم شهريور، از «پهپاد رهگير کرار ۴، موشک قدير، موشک کروز دريايی نصر بصير و پهپاد فوتوگرامتری مهاجر ۴» در حضور حسن روحانی، رئيس جمهوری اسلامی رونمايی شده است.

ايسنا افزوده که موشک قدير «نسل جديدی از موشک‌های کروز» است که بردش در نهايت به ۳۰۰ کيلومتر می‌رسد و بر عليه اهداف دريايی به کار می‌رود.
اين گزارش می‌گويد که موشک جديد «امکان شليک از ساحل و شناورها» را دارد.

بر اساس اين گزارش، موشک نصر بصير نيز «علاوه بر قابليت چالاکی و قدرت عملياتی با داشتن سر جستجوگر بدون انتشار، به ويژگی‌ عمليات در سکوت و هوشمندی نيز مجهز شده است.»

ايسنا می‌گويد که هواپيماهای بدون سرنشين کرار ۴ و مهاجر ۴ هم قابليت «رهگيری هوايی پرنده‌های متجاوز» و «نقشه‌برداری هوايی» دارند.

آقای روحانی نيز در اين مراسم گفته است که «دکترين دفاعی ايران بر مبنای دفاع است» و افزوده که «ما بر مبنای تجاوز، هيچ سلاحی را طراحی نکرده‌ايم و نخواهيم کرد.»

رئيس جمهور ايران تاکيد کرده که «استراتژی ما بازدارندگی موثر است» و گفته است: «در حاليکه کشورهايی هستند که سلاح‌ها، بمب‌ها، ناوها و امکانات‌شان بر مبنای تجاوز و تصرف و دخالت سلطه است، ما نه قصد دخالت داريم، نه سلطه و تجاوز و نه می‌خواهيم منابع ديگران را غارت کنيم.»

او يک بار ديگر تکرار کرده که جمهوری اسلامی به دنبال سلاح کشتار جمعی نيست و افزوده است: «مواضع شرعی و اخلاقی و فتوای مقام معظم رهبری به ما اجازه نمی‌دهد که دنبال سلاح هسته‌ای، ميکروبی و سلاح کشتار جمعی برويم.»

حسين دهقان، وزير دفاع جمهوری اسلامی نيز در اين مراسم گفته است که ايران به دنبال «افزايش قدرت تخريب، دقت اصابت، ميزان نگهدارندگی و کاهش زمان پرتاب» موشک‌های زمين به زمين خود است.

آقای دهقان همچنين افزوده که جمهوری اسلامی محدوديت پهپادهای خود در حوزه‌های «سقف و مداومت پرواز» را برطرف کرده و اکنون تلاش می‌کند تا محدوديت «مقابله با جنگ الکترونيک» را نيز برطرف کند.

ایسنا گزارش داده که پهپادها و موشک‌های جدید همگی در صنایع دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران طراحی و تولید شده‌اند.

XS
SM
MD
LG