لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

حمله شیمیایی گروه حکومت اسلامی به اطراف کرکوک


کودکان در بیمارستان شهر توز خورماتو بستری شده‌اند.
کودکان در بیمارستان شهر توز خورماتو بستری شده‌اند.

مقام‌های عراق روز شنبه ۲۲ اسفند خبر دادند که در حمله شیمیایی گروه حکومت اسلامی به اطراف کرکوک، یک کودک سه ساله کشته، حدود ۶۰۰ نفر دیگر زخمی و صدها نفر آواره شده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های درمانی و امنیتی عراق گزارش داده که شهر کوچک توز خورماتو در اطراف کرکوک که سه روز پیش نیز هدف حملات شیمیایی قرار گرفته بود، صبح شنبه ۲۲ اسفند، مجدداً هدف حملات مشابهی قرار گرفته‌است.

مقام‌های عراقی گفته‌اند که تیم‌های پزشکی آلمانی و آمریکایی در محل حاضر شده‌اند.

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران نیز به نقل از وزیر این وزارتخانه گزارش داده که یک تیم پزشکی از ایران نیز به کرکوک اعزام شده است.

مقام‌های بیمارستانی گفته‌اند که مجروحان از سوختگی عفونی، بی‌آبی بدن و احساس خفگی رنج می‌برند.

حملات شیمیایی گروه حکومت اسلامی (داعش) به شهرهای عراق، تقریبا همزمان با انتشار خبر دستگیری سلیمان داود البکار، کارشناس سلاح‌های شیمیایی این گروه رخ می‌دهد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، پنجشنبه ۲۰ اسفند، اعلام کرد که نیروهای ویژه آمریکا، آقای البکار را ماه گذشته میلادی (فوریه) و در عراق بازداشت کردند.

به اعلام پنتاگون، سلیمان داود البکار، اطلاعات مهمی درباره مکان‌های تولید و انبار سلاح‌های شیمیایی گروه حکومت اسلامی فاش کرده است.

آمریکا و عراق امیدوارند با استفاده از این اطلاعات بتوانند توان داعش در تولید جنگ‌افزار شیمیایی را نابود کنند.

ایالات متحده می‌گوید که سلیمان داود البکار را در اختیار مقام‌های عراقی قرار داده است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، گروه حکومت اسلامی تاکنون و در مواردی از گازهای شیمایی خردل و کلر در میدان جنگ استفاده کرده است.

این گروه همچنان موصل که دومین شهر بزرگ عراق است را تحت کنترل خود دارد.

XS
SM
MD
LG