لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

فرزندان فروهرها: در پانزدهمین سالگرد ما را تنها نگذارید


پرستو فروهر
پرستو فروهر
پرستو و آرش فروهر، فرزندان داریوش و پروانه فروهر، در فراخوانی از مردم و نیروهای سیاسی خواسته‌اند تا در مراسم پانزدهمین سالگرد قتل پدر و مادرشان شرکت کنند.
فرزندان فرو‌رها در اطلاعیه‌ای که سه شنبه ۲۸ آبان صادر کرده‌اند، خواسته‌اند تا در سالگرد «به خون خفتن» پدر و مادرشان که قرار است جمعه اول آذر در خانه آن‌ها برگزار شود، تنها نمانند.
داریوش و پروانه فروهر، از منتقدان جمهوری اسلامی و از رهبران جبهه ملی بودند که در اول آذر ۱۳۷۷ در منزل شخصی خود واقع در خیابان هدایت تهران توسط تعدادی از پرسنل وزارت اطلاعات با ضربات متعدد کارد کشته شدند.
ماموران امنیتی در سال‌های اخیر از برگزاری مراسم سالگرد داریوش و پروانه فروهر ممانعت کرده‌اند و آنگونه که دختر آن‌ها در گفت‌و‌گویی با رادیو فردا اظهار کرده، با بستن ابتدا و انتهای کوچه محل سکونت پدر و مادرش، از ورود و خروج اقوام و دوستان و دیگر افرادی که خواهان شرکت در مراسم هستند جلوگیری می‌کنند و معدود افرادی که در خانه حضور دارند را «در انزوای کامل» می‌گذارند.
پرستو فروهر در اطلاعیه دیگری اعلام کرده که اگرچه در ابتدا «برخی نویدهای خوشایند» درباره‌ امکان برگزاری مراسم پانزدهمین سالگرد پدر و مادرش شنیده می‌شد و «برخورد مثبت مسئولان در وزارت کشور و فرمانداری تهران در برابر تقاضانامه کتبی» نیز باعث امیدواری او برای برگزاری مراسم شده بود اما روز شنبه ۲۵ آبان ماه با «یک تماس تلفنی برای فردای آن روز به یکی از دفترهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی» احضار شد.
به گفته خانم فروهر، ماموران وزارت اطلاعات در این دیدار سخنانی «دوپهلو و پرابهام» به او گفته‌اند و پس از آنکه قبول کردند «برگزاری مراسم در خانه مجاز خواهد بود»، گفتند که «از شرکت گروهک ‌ها و ضدانقلاب و عناصر مشکوک که در صدد توطئه و جوسازی هستند جلوگیری خواهد شد».
دختر داریوش و پروانه فروهر تاکید کرده است: «این شیوه تنها سرپوشی ست بر‌‌ همان ممنوعیت‌هایی که در هفت سال گذشته به ناحق بر ما تحمیل شده است. می‌خواهند ممنوعیت را اعمال کنند اما از بیان واضح آن طفره بروند و نام دیگری برای آن جعل کنند.»
پرستو فروهر گفته که «آن‌ها زور دارند و ظلم پیشه کرده‌اند و ما صبر داریم و امید به آینده بسته‌ایم».
قتل داریوش و پروانه فروهر، یکی از سلسله قتل‌های مخالفان و منتقدان جمهوری اسلامی توسط پرسنل وزارت اطلاعات در دهه ۱۳۷۰ است که به «قتل‌های زنجیره‌ای» مشهور شد.
XS
SM
MD
LG