لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

واکنش‌ها به تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران


در حالیکه کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، تمدید ماموریت احمد شهید برای یک سال دیگر را نشانه «نگرانی مستمر جامعه بین‌المللی از عدم بهبود وضعیت حقوق بشر از زمان تحلیف رییس جمهور حسن روحانی» دانسته، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، آقای شهید را «عامل صهیونیست‌ها و سازمان سیا» معرفی کرده است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، در بیانیه‌ای که هشتم فروردین صادر کرده، یکی از عواملی را که به تمدید حکم گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره حقوق بشر در ایران کمک کرده، «عدم همکاری ایران با سازوکارهای حقوق بشری» دانسته و از جمله گفته که جمهوری اسلامی «از سال ۲۰۰۵ تا کنون هیچ مامور ویژه سازمان ملل متحد قادر نبوده از ایران بازدید کند.»

هادی قائمی، مدیر این کمپین گفته است که «با تمدید این حکم، شورای حقوق بشر این پیام قوی را به دولت ایران می‌فرستد که تنها حرف کافی نیست. جهان نیازمند مشاهدۀ تغییرات واقعی و بامفهوم در وضعیت حقوق بشر ایران است.»

این نهاد ناظر بر حقوق بشر در ایران در عین حال افزوده که امسال در ارتباطات ایران با گزارشگر ویژه «تغییر مختصری» به چشم می‌خورد و این تغییرات را «برقراری ارتباط قوه قضائیه ایران با احمد شهید ظرف شش ماه گذشته، علیرغم حملات شخصی» مقام‌های این قوه به شخص گزارشگر ویژه عنوان کرده است.

بر اساس این بیانیه، آقای شهید «حتی با مقامات عالی‌رتبه قوۀ قضاییه و سفیر ایران در سازمان ملل متحد ملاقات و گفتگو کرده» اما «این ارتباطات منجر به صدور اجازۀ بازدید از کشور برای احمد شهید نشده‌است.»

این در حالی است که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، احمد شهید را «عامل صهیونیست‌ها و سازمان سیا» دانسته و گفته که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با تمدید ماموریت او به دنبال «بهانه تراشی علیه ایران» است.

حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا)، گفته که گزارشگر ویژه «گزارش‌های کذب خود را بر اساس اطلاعات موساد و همچنین گروهک منافقین تهیه می‌کند.»

مقام‌های هر سه قوه جمهوری اسلامی معمولا از احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ایران با عناوینی مانند «عامل صهیونیست‌ها یا منافین» (سازمان مجاهدین خلق ایران) نام می‌برند و از صدور اجازه برای ورود او به ایران جلوگیری می‌کنند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو روز جمعه هشتم فروردين ماه با تصويب قطعنامه‌ای مأموريت احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر ايران را تمديد کرد.

اين قطعنامه با ۲۹ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع تصويب شد.

در قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، بار ديگر از ايران خواسته شده است با گزارشگر ويژه سازمان ملل همکاری کند و به او اجازه سفر به ايران را بدهد.

گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در امور ايران طی اين سال‌ها گزارش‌هايی در خصوص وضعيت حقوق بشر در جمهوری اسلامی منتشر کرده است.

در آخرین گزارشی که احمد شهید در خصوص وضعیت حقوق بشر ایران در ۲۲ اسفندماه سال گذشته ارائه کرد نسبت به مواردی مانند اعدام‌ها، نقض اساسی حقوق شهروندی و اقلیت‌ها، عدم استقلال سازوکار قضایی و دیگر موارد نقض حقوق بشر هشدار داد.

گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران در ابتدای گزارش خود با استقبال از «برخی پیش‌درآمدهای مثبت از سوی دولت جدید» که در کارزار انتخاباتی حسن روحانی برای بهبود وضعیت حقوق بشر، حقوق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به آنها اشاره شده بود، می‌گوید این «گام‌های مثبت» همچنان به طور کامل نگرانی‌های بنیادین در مورد حقوق بشر ایران را که از سوی نشست همگانی، شورای حقوق بشر و دیگر سازوکارهای بین‌المللی مطرح شده، رفع نمی‌کند.

رييس قوه قضائيه جمهوری اسلامی و ديگر مقامات قضايی ايران تاکنون گزارش های احمد شهيد درباره وضعيت حقوق بشر در ايران را «بی اعتبار و سراسر دروغ» معرفی کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG