لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

شکایت سه وکیل از وزیر نفت سابق به دلیل تولید بنزین «خطرناک»


مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد
مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد
پس از آنکه یک نماینده مجلس وعده داد که با عاملان تولید بنزین سمی برخورد می‌شود، سه تن از وکلای دادگستری علیه وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد به دادسرا شکایت کردند.

خبرگزاری مهر روز دوشنبه ۱۲ خرداد خبر داد که این وکلای دادگستری مسعود میرکاظمی، وزیر نفت پیشین و رئیس فعلی کمیسیون انرژی مجلس را به اقدام علیه بهداشت عمومی و سلامت مردم ایران متهم کرده‌اند.

ایران تا سال ۸۸ خورشیدی حدود نیمی از بنزین مصرفی خود را از خارج تامین می‌کرد، اما به دلیل تحریم‌های غرب، مجبور شد کمبود ظرفیت پالایشگاهی تولید بنزین را از طریق تولید این سوخت در مجتمع‌های پتروشیمی و با افزودن سرب یا کاتالیست‌های شیمیایی و سرطان‌زا جبران کند.

مصطفی ترک همدانی که یکی از حقوقدانان شاکی است روز دوشنبه به خبرگزاری مهر گفت: «روز گذشته همراه دو نفر دیگر از وکلا در دادسرای کارکنان دولت حاضر شده و از وزیر سابق نفت شکایت کردیم.»


وی توضیح داد که تولید بنزین‌های سمی در داخل کارخانه‌های پتروشیمی و توزیع در سطح شهرها که موجب خسارت هنگفت مادی و معنوی به کشور و مردم شده، دلیل اصلی تنظیم این شکایت‌نامه است.

«چرا دولت روحانی تاکنون از این افراد شکایت نکرده‌است؟»

به نوشته روزنامه آفتاب، دو وکیل شاکی دیگر در این پرونده، پیمان حاج محمود عطار، و آقای دقیقی هستند. پیمان حاج محمود عطار روز دوشنبه در گفت‌وگو با روزنامه «آفتاب» گفته‌است: «در مورد این پرونده گله ما از دولت یازدهم این است که چرا دولت حسن روحانی که قانون‌مدار است و در رأس آن فردی حقوقدان قرار دارد و شعارش تصویب منشور حقوق شهروندی است، تاکنون از این افراد شکایت نکرده است.»


این وکیل دادگستری تأکید کرده‌است که «مهم‌ترین حق هر شهروند داشتن محیط زیست پاک است اما سؤال این است که چرا علی رغم اینکه [معصومه] ابتکار، [ رئیس سازمان محیط زیست ایران]، به کرّات از آلوده بودن بنزین‌ها صحبت کرده دولت تاکنون علیه مسئولان دولت قبل اقدامی نکرده‌است.»

پس از روی کارآمدن دولت حسن روحانی، اعلام شد که بنزین توزیع شده در ایران در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، استاندارد نبوده و دلیل اصلی آلودگی هوا در شهرهای کلان همین موضوع است.

اما مسعود میرکاظمی وزیر نفت پیشین و رئیس فعلی کمیسیون انرژی مجلس نیز در واکنش به این موضوع، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، صحبت‌ها درباره بنزین سمی را سیاسی خواند و اطلاعات ارائه شده را دروغ نامید.

حال در حالی که برخی افراد یا محافل در ایران هنوز بنزین پتروشیمی را ارزان‌تر از بنزین وارداتی و مطابق با استانداردهای محیط زیست معرفی می‌کنند، مسئولان وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس‌جمهوری ایران با تولید بنزین پتروشیمی و توزیع آن مخالفند.

در پی تصویب طرح ضربتی افزایش تولید بنزین در دولت احمدی‌نژاد مقرر شد تا در ۶ مجتمع پتروشیمی شازند اراک، جم، برزویه (نوری)، امیرکبیر، واحد آروماتیک بندر امام و بوعلی سینا روزانه ۱۵ تا ۱۷ میلیون لیتر بنزین برای جبران تحریم‌ها تولید شود.

کارشناسان مخالف اجرای طرح ضربتی افزایش تولید بنزین معتقد بودند که این طرح نه تنها فاز تولیدی واحدهای پتروشیمی را تغییر خواهد داد و سبب می‌شود واحدهای فوق با نیمی از ظرفیت خود کار کنند، بلکه سلامت مردم را به دلیل کیفیت پایین و خطرناک به خطر می‌اندازد.

از دیگر سو عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در این باره می‌گوید که کاهش آلودگی هوا در تهران و کرج و اراک در چند ماه اخیر برای همه قابل درک است و این موضوع تأییدکننده آلاینده بودن بنزین پتروشیمی و پاک بودن بنزین استاندارد یورو ۴ است.

به گفته معاون وزیر نفت، بنزین وارداتی به کشور تنها از نوع بنزین یورو ۴ است و بنزین یورو ۴ نیز «بنزنی» کمتر از یک درصد دارد. بنزن ماده‌ای خطرناک و سرطان‌زاست.

او با بیان اینکه امور بین‌الملل شرکت ملی نفت و وزارت نفت بر مطابقت بنزین وارداتی با استانداردها نظارت دارند، می‌گوید که بدون شک این بنزین جایگزین بهتری برای بنزین پتروشیمی‌هاست و سلامت مردم را نیز به خطر نمی‌اندازد.

معاون وزیر نفت ایران در امور پالایش و پخش با بیان اینکه مصرف بنزین پتروشیمی‌ها ۶ و نیم میلیون لیتر در روز بود، می‌گوید: «اکنون دیگر این بنزین تولید و توزیع نمی‌شود و به جای آن بنزین وارد می‌کنیم.»

کاظمی با بیان اینکه حجم واردات بنزین کشور به ۱۰ میلیون لیتر رسیده‌است، می‌افزاید: «این بنزین مطابق استانداردهای یورو ۴ است.»

کمال‌الدین پیرموذن، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس روز چهارشنبه ۷ خرداد به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)، گفته بود که بعد از تحقیق و تفحص، مجلس عوامل تولید بنزین آلوده در اختیار قوه قضائیه قرار خواهد داد.
XS
SM
MD
LG