لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۶

خرم آباد در فهرست ۲۰ شهر آلوده جهان قرار گرفت


سازمان بهداشت جهانی در گزارشی، ۲۰ شهر جهان را به عنوان شهرهایی که در یک سال گذشته از نظر آلودگی هوا در صدر فهرست شهرهای آلوده جهان قرار می‌گیرند، معرفی کرده است که از ایران نیز شهر خرم آباد در این فهرست قرار دارد.

مسئولان حفاظت از محیط زیست استان لرستان پیش تر به وب سایت خبر آنلاین گفته بودند که در دو سال گذشته به دلیل وجود آلاینده‌ها و ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون، آلودگی هوا در شهر خرم آباد نسبت به قبل ۱۰ برابر بیشتر شده است.

به گزارش وب سایت سازمان بهداشت جهانی، شهر دهلی پایتخت هند در صدر فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته است، به طوری که بالاترین سطح ذرات معلق موجود در هوا با ۱۵۳ میکروگرم، متعلق به این شهر است.

بر اساس گزارش این سازمان، رقم یاد شده شش برابر حد مجاز، یعنی ۲۵ میکروگرم، است که سازمان بهداشت جهانی مجاز شمرده است.

این گزارش روند آلودگی هوای این ۲۰ شهر جهان در یک سال گذشته را نگران کننده دانسته است.

شهرهای «ایگدیر» در ترکیه، «کابل» در افغانستان، «کراچی»، «راولپندی» و «پیشاور» در پاکستان، «نارایونگانجی»، «داکا» و «قاضی پور» در بنگلادش، «آمریستار»، «دهلی»، «جودپور»، «احمد آباد»، «آگرا»، «گوالیور»، «فیرز آباد»، «راجی پور»، «الله آباد» و «رای پور» در هند، «دوحه» در قطر و «خرم آباد» در ایران از آلوده‌ترین شهرها از نظر سازمان بهداشت جهانی هستند.

تمام این شهرها در خاورمیانه و جنوب آسیا قرار دارند.

این در شرایطی است که آلودگی هوا در این ۲۰ شهر، در حال حاضر و به طور میانگین دست کم ۲ و نیم برابر بیشتر از استاندارد جهانی است.

سازمان بهداشت جهانی همچنین در گزارش خود اعلام کرده که آلودگی هوا در دهلی نو بدتر از پکن است.

در گزارش سازمان بهداشت جهانی آمده است که به رغم هوای آلوده شهرهای چین، هیچ یک از شهرهای این کشور جزو ۲۰ شهر آلوده جهان نبوده و حداکثر آلودگی امسال شهرهای چین ۵۶ میکروگرم گزارش شده است.

رهبران چین امسال را سال مبارزه با آلودگی اعلام کرده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، کانادا، آمریکا، فنلاند، ایسلند و سوئد کشورهایی هستند که پایین‌ترین سطح آلودگی هوا را دارند.
XS
SM
MD
LG