لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۱

جرج سوروس: اروپا برای نجات یورو سه ماه وقت دارد


جرج سوروس
جرج سوروس
جرج سوروس، از سرمایه‌گذاران بزرگ آمریکا، در روزهای اخیر و همزمان با تشدید بی‌ثباتی در اقتصاد اتحادیه اروپا گفته است که این اتحادیه برای نجات واحد پول اروپایی، یورو، تنها سه ماه وقت دارد.

روزنامه «اکونومیک تایمز» می‌نویسد که جرج سوروس در جریان سخنرانی خود در یک کنفرانس اقتصادی در ایتالیا گفت: «تصمیم‌گیران اتحادیه اروپا و به‌خصوص دولت آلمان و بانک مرکزی این کشور، برای نجات یورو سه ماه وقت دارند تا اشتباهات خود را تصحیح کرده و روند فعلی را متوقف کنند.»

به گفته وی، در شرایط بحران مالی نظیر آن چه در کشورهای اروپایی شاهد آن هستیم منابع اعطای اعتبار تصمیم‌گیران اصلی هستند و بدون حمایت و موافقت آلمان که بزرگ‌ترین تامین‌کننده اعتبار در میان کشورهای اروپایی است، هیچ کاری نمی‌توان کرد.

در یونان به دنبال بی‌نتیجه ماندن انتخابات چند هفته پیش برای تشکیل دولت جدید قرار است در هفته‌های آینده انتخابات دیگری برگزار شود. بسیاری معتقدد که حزب چپ‌گرای «سیریزا» که با طرح مالی مشترک اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول برای اعطای وام بیشتر به یونان مخالف است، در انتخابات آینده به پیروزی خواهد رسید. در آن صورت یونان ممکن است از پیمان واحد پول مشترک اروپایی، یورو، خارج شود.

جرج سوروس در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به انتخابات آینده یونان گفت: «امیدوارم مردم آن کشور نگرانی جدی مربوط به احتمال اخراج این کشور از معاهده پول مشترک اروپایی را جدی گرفته و در انتخابات آینده به احزابی رای دهند که از توافق‌های قبلی این کشور با نهادهای اروپایی و بین‌المللی تبعیت می‌کنند.»

به گفته این سرمایه‌گذار بزرگ آمریکایی، به احتمال زیاد بحران مالی اتحادیه اروپا در ماه‌های آخر سال جاری میلادی به اوج خواهد رسید. در آن مقطع حتی اقتصاد آلمان نیز تضعیف خواهد شد و در چنین شرایطی آنگلا مرکل، رهبر آلمان، به سختی خواهد توانست موافقت افکار عمومی این کشور برای مشارکت بیشتر در نجات مالی اروپا را جلب کند.

جرج سوروس تاکید کرد که تصمیم‌گیران اتحادیه اروپا برای پرهیز از وخامت بحران و نجات یورو سه ماه فرصت دارند. وی افزود که سیاست و طرح‌های ریاضت اقتصادی که اکنون در اروپا غالب است روی اقتصاد جهانی اثرات بسیار مخربی بر جا خواهد گذاشت.

به گفته وی، رهبران و تصمیم‌گیران اروپا به اشتباه فکر می‌کنند که ریشه اصلی مشکلات این کشور‌ها سیاست‌های مالی است، در صورتی که منشاء اصلی بحران در سیستم بانکی و نظام رقابتی اروپاست.

جرج سوروس تاکید کرد که مسئولان اتحادیه اروپا برای مواجهه با این بحران راه حل نادرستی را در پیش گرفته‌اند. به گفته وی، راه حل بازپرداخت بدهی‌های خارجی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نه ریاضت و کاستن از حجم اقتصاد این کشور‌ها، بلکه سیاست‌هایی است که به شکوفایی و رشد اقتصادی آنها کمک کند.
XS
SM
MD
LG