لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

صدها هزار درخت نخل در اروندکنار آبادان «نابود شد»


چند روز پس از هشدار یک نماینده مجلس درباره خطر «نابودی» دو میلیون نخل در آبادان، مدیرکل محیط زیست استان خوزستان خبر داد که ۴۰۰ هزار نخل منطقه اروندکنار آبادان در سال ۹۳ «نابود» شده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل محیط زیست خوزستان، روز سه‌شنبه، ۲۱ مهر، از سد گتوند به عنوان «یکی از عوامل موثر» در نابودی این درختان نام برد.

وی با اشاره به این که نخل‌های آبادان و خرمشهر در انتهایی‌‌ترین قسمت رودخانه کارون و قبل از اتصال این رود به دریا قرار دارد تاکید کرد که تاثیر کاهش آب این رودخانه بر نخلستان‌های این دو شهر بسیار «چشمگیر» است.

وی خشکسالی، انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه کارون و «بحث‌هایی» را که در ارتباط با سد گتوند وجود دارد «تهدیدی» برای نخل‌های این مناطق دانست.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، از حدود سه میلیون نخل بارور در آبادان، حدود یک میلیون نخل در اروندکنار قرار دارد.

در همین حال جواد سعدون‌زاده، نماینده آبادان در مجلس، روز پنج‌شنبه، ۱۶ مهر، درباره «شوری آب» مورد استفاده برای دو میلیون نخل و احتمال «بروز فاجعه زیست‌محیطی» در این شهرستان هشدار داده بود.

آقای سعدون‌زاده همچنین گفته بود که چهار میلیون نخل آبادان در جنگ ایران و عراق از بین رفته است.

کیخسرو چنگلوایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، پیش از این گفته بود که احداث سد گتوند «باعث شور شدن آب» رودخانه کارون شده و تداوم این مسئله سبب «نابودی کشاورزی منطقه» خواهد شد.

در همین حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ جمهور ایران، شامگاه دوشنبه، ۲۳ شهریور، اعلام کرده بود که این سد «یکی از عوامل آلاینده» آب رودخانه کارون است و مشاوران این سد در انجام مطالعات «دقت و محاسبات لازم را انجام نداده‌اند».

شرکت سپاسد وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سازنده و شرکت مهاب قدس مشاور سد گتوند بوده‌اند. بخشی از سهام شرکت مهاب قدس متعلق به آستان قدس رضوی است.

مؤسسه آب دانشگاه تهران از اسفندماه سال گذشته در قراردادی ماموریت یافته تا درباره راه‌های رفع شوری آب مخزن سد گتوند تحقیق کند.

این مؤسسه اعلام کرده است که گزارش ارزیابی خود را در تیرماه تهیه کرده و این گزارش پس از تصویب ارائه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG