لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

واکنش وزارت خارجه ایران به هاموند: گفته‌های «غیرسازنده» و «شبهه‌افکنانه»


سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته‌های وزیر خارجه بریتانیا در مصاحبه مطبوعاتی مشترک او با عادل جبیر، همتای عربستانی‌اش، را «غیرسازنده» توصیف کرده و بریتانیا را به «تداوم شبهه‌‌افکنی در روابط ایران و همسایگانش» متهم کرد.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، روز پنج‌شنبه گفته بود که در دیدار با وزیر خارجه عربستان ضمن ارائه گزارشی از سفر خود به تهران، به او درباره سطوح بالای دسترسی و نظارت برای راستی‌آزمایی خوش‌قولی و پایبندی ایران به توافق اتمی وین اطمینان داده است.

آقای هاموند همچنین تاکید کرد که بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران به معنای آن نیست که عزم این کشور برای همراهی با متحدانش در منطقه و جلوگیری از مداخله در امور داخلی این کشورها ضعیف می‌شود.

در واکنش به این سخنان، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز جمعه، ششم شهریور، تاکید کرد که سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال همسایگانش مبتنی بر تقویت دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز با تأکید بر «اشتراکات دینی و مذهبی» است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی اضافه کرد: «کشورهای خارج از منطقه بهتر است با اظهارات و اقدامات خود به موضوعات غیرواقعی و اختلاف‌افکنانه دامن نزنند.»

خانم افخم تاکید کرد که بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران «به هیچ وجه» به‌ معنای مطرح نشدن «مخالفت و دیدگاه‌های متفاوت ایران» درباره سیاست‌هایبریتانیا در منطقه نیست.

اما این گفته‌های مقامات دو کشور در حالی مطرح می‌شود که انتقاد گروه‌های اصولگرا در ایران به بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران همچنان ادامه دارد.

در همین زمینه، به گزارش خبرگزاری مهر،احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه‌های نماز جمعه ششم شهریور بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران را «نگران‌کننده» خوانده و از این سفارتخانه به عنوان «پایگاه عملیاتی دشمن» نام برد.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، امام جمعه مشهد با اشاره به اقدامات دولت حسن روحانی در حوزه سیاست خارجی گفت تذکر داد که «برخی رفت و آمدها ما را وحشت‌زده می‌کند».

در روزهای گذشته نیز برخی از شخصیت‌ها و رسانه‌های اصولگرا از جمله رضا تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، و روزنامه کیهان از بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران انتقاد کرده بودند.

سفارتخانه‌های ایران و بریتانیا ظهر روز یک‌شنبه، اول شهریور، به طور همزمان در لندن و تهران فعالیت خود را از سر گرفتند.

بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران حدود چهار سال پس از آن اتفاق افتاد که در آذرماه سال ۹۰ عده‌ای تظاهرکننده که در برابر ساختمان این سفارت در تهران تجمع کرده بودند از در و دیوار وارد ساختمان شده و پرچم این کشور را پایین کشیدند.

وزیر خارجه بریتانیا پس از سفر به تهران در یادداشتی در روزنامه دولتی ایران تاکید کرده بود که «مصمم» است که پایان مذاکرات اتمی را به «آغاز فصل نویی» از روابط کشورش با ایران تبدیل کند.

XS
SM
MD
LG