لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

«واگذاری نمایشی مسکن مهر» در سفر احمدی‌نژاد به مشهد


روزنامه‌های شرق، اعتماد، و رسالت ضمن انتشار گزارش‌ها و یادداشت‌هایی درباره مذاکرات جمهوری اسلامی و نمایندگان کشورهای ۱+۵ از «کاهش خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای بغداد» خبر داده‌اند.

روزنامه جهان صنعت خبر داده است که عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور «تسهیل ورود کارگران چینی» به ایران را صادر کرده است و به زودی «کارگران چینی به کشور سرازیر می‌شوند».

روزنامه دنیای اقتصاد گزارشی درباره افشای «واگذاری نمایشی مسکن مهر» در سفر احمدی‌نژاد به مشهد منتشر کرده و از قول یک شهروند مشهدی نوشته است که «جلوی دوربین به ما مسکن مهر دادند، بعد پس گرفتند».

روزنامه‌های اعتماد و کیهان از «اعتراض گروه‌های حزب‌الله به بازگشایی خانه سینما» خبر داده‌اند و روزنامه تهران امروز از قول محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما نوشته است که «قطعاً از روز ۶ خردادماه در خانه سینما مستقر خواهیم شد».

کاهش خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای بغداد

روزنامه‌های شرق، اعتماد، و رسالت گزارش‌ها و یادداشت‌هایی درباره مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی و نمایندگان کشورهای ۱+۵ در بغداد منتشر کرده‌اند.

روزنامه شرق با تیتر «روز دشوار دیپلمات‌های هسته‌ای» نوشته است که «در سی‌امین سالروز آزاد‌سازی خرمشهر از اشغال نیروهای عراقی، هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران، در بغداد، پایتخت عراق رو در روی هیئت‌های مذاکره‌کننده قدرت‌های بزرگ جهان قرار گرفت».

این روزنامه مذاکرات بغداد را جلسه‌ای «برای گفتن و شنیدن؛ پیشنهاد دادن و گرفتن؛ در قالب بسته‌های پیشنهادی» توصیف کرده و نوشته است که «بسته‌های پیشنهادی ایران و ۱+۵ باز شد؛ دیده شد»، اما «این که پسندیده شده یا نه امروز، پنج‌شنبه، مشخص می‌شود».

روزنامه شرق در عین حال به قرار گرفتن «نقشه راه زیر سایه بسته‌های پیشنهادی» اشاره کرده و نوشته است که «مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در حالی آغاز شد که قرار بود گفت‌وگو‌ها حول محور تدوین «نقشه راهی» به منظور تداوم مذاکرات باشد که پیش‌نویس آن را هفته‌های گذشته علی باقری و هلگا اشمید، معاون کا‌ترین اشتون، تهیه کرده بودند»، اما از خبرهای غیررسمی از فضای حاکم بر مذاکرات روز چهارشنبه در بغداد نشان می‌دهد «بیش از آن که گفت‌وگو‌ها حول محور پیش‌نویس «نقشه راه» مذاکرات باشد، بر بسته پیشنهادی ارائه شده از سوی طرفین، به‌خصوص بسته پیشنهادی گروه ۱+۵ متمرکز بود».

این روزنامه با اشاره به این که هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی هم پس از اقدام گروه ۱+۵ «بسته‌ای جامع شامل پنج محور از جمله موضوعات هسته‌ای و غیرهسته‌ای ارائه کرد» نوشته است که «این بسته تا حدودی فضای مذاکرات را تغییر داد و از خوش‌بینی‌های گذشته نسبت به سرانجام نشست بغداد کاست».

شرق همچنین نوشته است که «دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات» می‌گویند «نسبت به پیشنهادهای هسته‌ای ایران در بسته پیشنهادی‌اش اختلاف‌ نظری وجود نداشت» و «عمده اختلاف حول محور پیشنهاد‌های غیرهسته‌ای در این بسته بود، ‌پیشنهادهایی که پیش از این نیز مذاکرات ایران با ۱+۵ را به بن‌بست کشانده بود».

به نوشته این روزنامه، با قرار گرفتن بسته‌های پیشنهادی ایران و گروه ۱+۵ روی میز مذاکرات که «منجر به آغاز اختلاف نظرات تازه شد» پیش از آن که نسبت به آنها اظهار نظری شود، پس از سه ساعت گفت‌وگو زنگ پایان دور نخست نشست بغداد به صدا در آمد.

روزنامه اعتماد نیز تیتر «روز بسته‌ها» را برای نتایج مذاکرات هسته‌ای روز چهارشنبه در بغداد برگزیده و البته تاکید کرده که «از مذاکرات چهارشنبه بغداد تا لحظه تنظیم این گزارش خبری چندان که به کار رسانه‌ها بیاید منتشر نشد» و «بهتر است بگوییم خبری از محتوای مذاکرات منتشر نشد».

این روزنامه همچنین نوشته است که برخلاف خوش‌بینی‌های ابراز شده از سوی دو طرف درباره مذاکرات بغداد، «در ایران از مدتی پیش در رسانه‌های داخلی این‌گونه تحلیل شد که نباید از این نشست انتظار چندانی داشت» و «بغداد روز معجزه میان ایران و غرب نیست».

روزنامه رسالت در یادداشتی با تیتر «مولفه‌های مذاکره در دارالضیافه» بغداد، انجام مذاکرات بغداد در سوم خرداد را به عنوان نقطه قوت جمهوری اسلامی عنوان کرده و نوشته است که «مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب در تاریخ سوم خردادماه، یعنی سالروز آزادسازی خرمشهر پیام گویایی برای طرف‌های مذاکره دارد»، چرا که «دقیقا سی سال قبل، صدام حسین و سران حزب بعث عراق از کاخ ریاست جمهوری بغداد شاهد تصاویر» آزادسازی خرمشهر بودند.

این روزنامه وابسته به جناح حاکم به اختلاف‌های بنیادی در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی با کشورهای ۱+۵ اشاره کرده و نوشته است که «غرب تعریف نادرستی از مقوله «اعتمادسازی» ارائه داده و بر مبنای‌‌ همان تعریف تحریف شده قصد داشته خود را متقاضی دریافت اعتماد ایران نشان دهد»، اما «جمهوری اسلامی اصل تقاضای غرب را زیر سوال برده و جای متقاضی و صاحب تقاضا را نیز تغییر داده است».

روزنامه رسالت همچنین تمام راهبردهای کشورهای ۱+۵ را «راهبردهایی غیر حقوقی و غیر منطقی در خصوص ادامه برنامه‌های هسته‌ای ایران» توصیف کرده و نوشته است که «تصویب سه قطعنامه غیرمستند در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران از یک سو و اعمال تحریم‌های بانکی و نفتی علیه تهران جملگی نماد راهبردهای غیر اصولی غرب است».

سرمقاله‌نویس این روزنامه نوشته است که «آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس باید در جریان نشست بغداد چهره‌ای واضح و منطقی از خود ترسیم کنند»، چرا که «حرکت در لابه‌لای پارادوکس‌ها و ابهامات همیشگی» فرصت ادامه مذاکرات را از بین خواهد برد و «غرب ناچار به تغییر رفتار خود در مذاکرات بغداد خواهد بود».

وزیر کار «مجوز ورود کارگران چینی به ایران» را صادر کرد

روزنامه جهان صنعت خبر داده است که عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور «تسهیل ورود کارگران چینی» به ایران را صادر کرده است و به زودی «کارگران چینی به کشور سرازیر می‌شوند».

به گزارش این روزنامه، «با دستور عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تسریع ورود کارگران ساده چینی برای ساخت آزادراه تهران شمال، فرصت‌های شغلی که می‌توانست در اختیار کارگران بیکار ایرانی قرار گیرد به راحتی به چینی‌ها سپرده شده است».

جهان صنعت نوشته است که «حالا اگر این مجوز برای ورود متخصصان بود گله کمتر می‌شد»، اما صدور «مجوز ورود کارگر ساده چینی بسیار جای بحث دارد» و تاکید کرده که «دستور وزیر کار برای تسریع در ورود کارگران چینی به کشور جهت ساخت پروژه آزادراه تهران- شمال، سپردن مشاغل و فرصت‌های شغلی ایرانیان به چشم بادامی‌هاست که می‌تواند روند رشد اشتغال را در کشور کُند کند».

این روزنامه نوشته است که «تاکنون بازار کالاهای ایرانی در دست چینی‌ها بود» و «از ریز و درشت محصولات کشاورزی گرفته تا بازار کیف و کفش و لباس و دارو و... سیل ورود کالاهای چینی به بازار کشور کافی نبود که حالا بازار کارمان هم دست چینی‌ها افتاده است».

روزنامه جهان صنعت همچنین در سرمقاله شماره پنج‌شنبه با تیتر «فرصتی که به چینی‌ها اهدا می‌شود» یادآوری کرده است که «بازار کار ایران برای افغان‌ها ممنوعیت‌های شدیدی در نظر گرفته و جریمه‌هایی برای به‌کار‌گیری این نیروهای کار منظور شده است، اما همین محدودیت‌ها وقتی به چینی‌ها می‌رسد رنگ می‌بازد و بی‌اثر می‌شود» و «مانند همه عرصه‌های دیگر، عرصه بازار کار ایران روی چینی‌ها گشوده و بی‌مانع است» و «این بار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خود برای ورود کارگران چینی آغوش گشوده و آنان را به کشور دعوت کرده است».

این روزنامه پرسیده است که «آیا تولید فرصت شغلی در ایران تا آن حد رشد پیدا کرده که سرریز آن باید از سوی کارگران خارجی چینی تامین شود؟» یا «کارگران ایرانی تا آن حد بی‌کیفیت و کم‌بازده هستند که پیمانکار چینی و از آن مهم‌تر شیخ‌الاسلامی دست نیاز به سوی کارگران چینی دراز کرده‌اند؟»

سرمقاله‌نویس روزنامه جهان صنعت در عین حال نوشته است که شاید «می‌توان کارگر چینی را تا سرحد مرگ استثمار کرد ولی نمی‌توان همین بلا را بر سر کارگر ایرانی آورد»، اما در هرصورت «آقای وزیر و همکارانش باید توضیح بدهند که چرا چنین تصمیمی گرفته شده و برای آسیب ندیدن کارگر و فضای کار ایرانیان، دستوردهنده چه تمهیدی اندیشیده است».

افشای «واگذاری نمایشی مسکن مهر» در سفر احمدی‌نژاد به مشهد

روزنامه دنیای اقتصاد گزارشی درباره افشای «واگذاری نمایشی مسکن مهر» در سفر احمدی‌نژاد به مشهد منتشر کرده و از قول یک شهروند مشهدی نوشته است که «جلوی دوربین به ما مسکن مهر دادند، بعد پس گرفتند».

به نوشته این روزنامه، جهانبخش جهانی، کارگری که در جریان سفر هفته پیش محمود احمدی‌نژاد به مشهد به عنوان یکی از دریافت‌کنندگان مسکن مهر در تلویزیون با وی مصاحبه و درباره مزایای مسکن مهر تبلیغ شده بود، می‌گوید که «پس از چند روز خانه را از وی پس گرفته‌اند».

این روزنامه خبر داده است که جهانبخش جهانی کارگر ساختمانی در مشهد پس از پرداخت هزینه مسکن طی «دو فقره حواله ۹ میلیون تومانی به شرکت پرندکویر شرق، مجری مسکن مهر مشهد»، هفته پیش خانه‌ای در شهرک مهرگان این شهر دریافت کرد، اما پس از سفر افتتاح این شهرک از سوی محمود احمدی‌نژاد و پخش مصاحبه تلویزیونی این کارگر و همسرش از شبکه سوم تلویزیون جمهوری اسلامی، به آنها اعلام شده که باید خانه خود را تخلیه کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد از قول این شهروند مشهدی نوشته است که «در زمان افتتاح واحدهای مسکونی توسط محمود احمدی‌نژاد، وسایل‌مان را به این منزل منتقل و در گزارش تبلیغی وزارت راه و شهرسازی که به همین مناسبت تهیه و از شبکه سه تلویزیون پخش شد نیز من و همسرم مورد مصاحبه قرار گرفتیم» اما پس از آن «در حالی که ما از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجیدیم به ما اعلام شد باید خانه را تخلیه کنیم».

دنیای اقتصاد تاکید کرده است که جهانبخش جهانی عصر چهارشنبه در مراجعه به دفتر خبرگزاری مهر در مشهد با تاکید بر این که «جلوی دوربین به ما مسکن مهر دادند، بعد پس گرفتند»، از این اتفاق ابراز تاسف کرده و گفته است «واقعا از این رخداد تلخ شوکه شده‌ام»، چرا که «من تمام مراحل را طی و واحد خودم را نیز دریافت کرده‌ام، چرا باید با من این گونه برخورد شود؟»

عباس سلیمی نمین، رئیس دفتر مطالعات تاریخ ایران و از اصولگرایان منتقد دولت، نیز روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت، تلویزیون جمهوری اسلامی را متهم کرد که «تصاویری را از سفر قبلی آقای احمدی‌نژاد عاریت گرفته است» تا «این حس را القا کند که محمود احمدی‌نژاد مورد استقبال گسترده مردم مشهد قرار گرفته است».

سلیمی نمین در گفت‌و‌گو با سایت خبرآنلاین تصاویر منتشر شده از سفر هفته پیش احمدی‌نژاد به مشهد را «تصویری غیرواقعی» توصیف کرد و خواستار تحقیق و توضیح مدیر کل تلویزیون دولتی ایران و مجازات «خبرنگار» مسئول این «بزرگ‌نمایی» شد.

«تجمع گروه‌های حزب‌الله برای جلوگیری از بازگشایی خانه سینما»

روزنامه‌های اعتماد، کیهان و تهران امروز از «اعتراض گروه‌های حزب‌الله به بازگشایی خانه سینما» خبر داده‌اند.

روزنامه اعتماد نوشته به رغم آن که «درهای خانه سینما بنا به دلایل اعلام‌نشده صبح سوم خردادماه باز نشد» اما «جمعی از گروه‌های حزب‌الله صبح چهارشنبه در حالی که پلاکاردهایی در دست داشتند، مقابل خانه سینمای ایران حاضر شدند تا به فاصله یک روز از اعلام رای دیوان عدالت اداری مبنی بر نقض حکم انحلال خانه سینما صراحتا بیان کنند اگر قرار است در این خانه باز شود باید از جنازه آنان عبور شود».

به گزارش این روزنامه، تجمع‌کنندگان خود را از گروه‌های حزب‌الله معرفی می‌کردند و «مرگ بر توده‌ای، مرگ بر ضد ولایت فقیه، مرگ بر مستندساز بی‌بی‌سی، الگوی ما برای سینمای جمهوری اسلامی شهید آوینی است و... جملاتی بود که روی پلاکارد‌هایشان نوشته شده بود».

اعتماد با تاکید بر این که «سینمای ایران که سال‌ها از برخوردهای این‌چنینی دور بود، از ابتدای امسال شاهد اعتراض‌هایی از این دست بوده است» نوشته تجمع روز چهارشنبه در مقابل خانه سینما «با برخوردهای قبلی تفاوتی دارد»، چرا که «در تجمع‌های قبلی افراد بر اساس نوع نگاه و رویکردی که از سوی ائمه جمعه بیان می‌شد، دست به اعتراض می‌زدند و این‌ بار روشن نیست شکل‌گیری چنین تجمعی برگرفته از کدام تفکر و دیدگاه مورد اعتماد است».

این روزنامه یادآوری کرده است که در ماه‌های اخیر و در مخالفت با اکران دو فیلم «خصوصی» ساخته حسین فرحبخش و «گشت ارشاد» به کارگردانی سعید سهیلی نیز خیابان‌ها صحنه اعتراض به سینما بود و «نتیجه آن هم کنار کشیدن سینماهای حوزه هنری و شهرداری از اکران این دو فیلم بود و در ‌‌نهایت وزارت ارشاد فیلم‌هایی را که خود مجوز داده بود، از پرده پایین کشید».

اعتماد با اشاره به افزایش «نگرانی‌ها درباره آینده سینما» نوشته است که «زمانی که دیوان عدالت اداری بعد از چهار ماه و ۲۰ روز حکم صادرشده از سوی ارشاد مبنی بر انحلال خانه سینما را نقض می‌کند و مسئولان وزارت ارشاد از هر سو تا آستانه نیمه‌شب تاکید می‌کنند این رای نشانگر آغاز به کار دوباره خانه سینما نیست؛ غیر از این توقع نمی‌رود که افرادی خارج از سینما خود را صاحب آن فرض کرده و درباره فعالیت ۵ هزار عضو خانه سینما تصمیم‌گیری کنند».

روزنامه کیهان نیز در گزارشی از «برگزاری تجمع گروه‌های حزب‌الله در مقابل خانه سینما» تجمع‌کنندگان را اعضای «کانون مستندسازان جهادی، هیئت هنرمندان حزب‌الله، بسیج هنرمندان و جمعی از خبرنگاران خبرگزاری هنر» معرفی کرده است.

این روزنامه که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند از «خانه سینما» به عنوان «تشکل منحله» نام برده و نوشته است که گروه‌های حزب‌الله در با تجمع در مقابل خانه سینما «نسبت به عملکرد گذشته این تشکل منحله» اعتراض کرده‌اند.

کیهان از فیلمسازی به نام سهیل کریمی به عنوان یکی از اعضای گروه‌های حزب‌الله و معترض به خانه سینما نام برده و از قول وی نوشته است که «خانه سینما همیشه آب به آسیاب دشمن ریخته است» و در «جشن خانه سینما اقدام به کری خواندن علیه نظام کرده است».

این روزنامه همچنین از قول علی اسماعیلی دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی بر «انحلال خانه سینما» تأکید کرده و نوشته است که «رای دیوان عدالت اداری مجوزی برای برقراری مجدد خانه سینما نیست».

روزنامه تهران امروز نیز در شماره چهارم خرداد نوشته است که «اگرچه تصور می‌شد با رای دیوان عدالت اداری و نقض حکم انحلال خانه سینما، کشمکش‌های پنج‌ماهه بر سر این خانه به پایان برسد، اما شواهد نشان می‌دهد که گویا این داستان هنوز سر درازی دارد».

این روزنامه ضمن انتشار عکسی در ورودی خانه سینما پس از تجمع و شعارنویسی گروه‌های حزب‌الله، خبر داده که محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما نیز روز چهارشنبه در «آسایشگاه جانبازان آیت‌الله خمینی» حاضر شد و با اشاره به «رای نقض انحلال خانه سینما از سوی دیوان عدالت اداری» به خبرنگاران گفت که «ما ۵ ‌ماه درباره اتفاقات افتاده برای خانه سینما سکوت کردیم و هر کسی از ما سوال کرد عنوان کردیم ما به رای دیوان عدالت اداری احترام می‌گذاریم و رای دیوان هر چه باشد آن را تمکین می‌کنیم».

به نوشته تهران امروز، مدیرعامل خانه سینما با تاکید بر این که «قطعاً از روز ۶ خردادماه در خانه سینما مستقر خواهیم شد» گفت که «خانه سینما از ابتدا هم منحل نبوده است و فقط فعالیت‌های آن متوقف شده بود».
XS
SM
MD
LG