لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

افشای جزئیات تازه از حمله به سخنرانی علی لاریجانی در قم


روزنامه بهار در گفت‌وگو با حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و عضو کمیته بررسی حوادث قم، جزئیات تازه‌ای از «پشت پرده حمله ۲۲ بهمن ۹۱ لباس‌شخصی‌ها و کف‌پوشان به علی لاریجانی در قم» از جمله دخالت موسسه محمدتقی مصباح یزدی در سازماندهی این حمله را فاش کرده است.

روزنامه کیهان از قول جواد کریمی قدوسی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از «کش دادن» به این حمله انتقاد کرده و نوشته است: «بهتر بود بعد از بیانات رهبر انقلاب بحث حادثه قم دنبال نمی‌شد».

روزنامه اعتماد در شماره بیست و هفتم تیرماه به «معرفی ۱۴ عضو احتمالی تیم جدید هسته‌ای» در دولت حسن روحانی پرداخته است.

روزنامه کیهان از مخالفت حجت‌الاسلام احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نهم با معرفی احمد مسجدجامعی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت روحانی خبر داده است. همزمان اما روزنامه شرق گزارشی درباره «اجماع اصلاح‌طلبان برای ریاست مسجدجامعی بر شورای شهر تهران» منتشر کرده است.

روزنامه شرق در تیتر یک از تاکید حسن روحانی بر «تقویت تساهل سیاسی» خبر داده و نوشته است: رئیس‌ جمهور منتخب در مراسم پیش‌کسوتان جهاد و شهادت با تاکید بر ضرورت وحدت و پرهیز از اختلافات و افراطی‌گری گفت: «تمام پیام این انتخابات این بود که افراطی‌گری و شکاف و اختلاف، ما را به جایی نمی‌رساند.»

روزنامه رسالت از قول مهدی اخوان بهابادی دبیر شورای فضای مجازی از طرح «احراز هویت کاربران قبل از ورود به اینترنت» خبر داده و نوشته است که بر اساس این طرح برای «تغییر نظام پالایش و فیلترینگ فعلی اینترنت، کاربران باید قبل از ورود به اینترنت و استفاده از آن احراز هویت شوند تا امکان تفکیک فیلترینگ برای گروه‌های مختلف وجود داشته باشد».

روزنامه ابتکار در تیتر یک شماره پنج‌شنبه «تصویب کلیات طرح محاسبه دارایی‌های بانک مرکزی ناشی از نوسانات ارزی» از سوی مجلس شورای اسلامی را «ایست مجلس به تخلف ۷۴ هزار میلیاردی دولت» توصیف کرده است.

روزنامه اعتماد نیز ضمن انتشار گفت‌وگویی با بهمن فرمان‎آرا کارگردان به بررسی «عملکرد سینمایی دولت محمود احمدی‌نژاد» پرداخته است. بهمن فرمان‎آرا درباره دوره مدیریت جواد شمقدری در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است: یک فیلمساز بد، ناگهان مدیر خوبی نمی‌شود. آدمی که می‌گوید من برای اسکار لابی کردم، وضعیتش مشخص است.

افشای جزئیات تازه از حمله به سخنرانی علی لاریجانی در قم

روزنامه بهار در گفت‌وگو با حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و عضو کمیته بررسی حوادث قم جزئیات تازه‌ای از «پشت پرده حمله ۲۲ بهمن ۹۱ لباس‌شخصی‌ها و کف‌پوشان به علی لاریجانی در قم» از جمله دخالت موسسه محمدتقی مصباح یزدی در سازماندهی این حمله را فاش کرده است.

روزنامه کیهان اما از قول جواد کریمی قدوسی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نوشته است: «بهتر بود بعد از بیانات رهبر انقلاب بحث حادثه قم دنبال نمی‌شد.»

روزنامه بهار در شماره پنج‌شنبه با اشاره به حمله به سخنرانی علی لاریجانی در مراسم ۲۲ بهمن علی لاریجانی در قم نوشته است: «این اقدام لباس‌شخصی‌ها برای اصولگرایان غیرقابل‌پذیرش بود و به همین دلیل اگرچه اکثر شخصیت‌های سیاسی و مذهبی نظام به این امر اعتراض کردند، اما کمیته‌ای هم در مجلس برای بررسی این اتفاق تشکیل شد. کمیته‌ای که حتی اگر گزارش عملکردش قرائت نشود هم، می‌تواند خبرساز و اثربخش باشد.»

این روزنامه با اشاره به آماده شدن گزارش کمیته مجلس از حوادث قم نوشته است: «در گزارش مجلس به نقش برخی از اعضای موسسه متعلق به آیت‌الله مصباح یزدی در ماجرا اشاره شده است.»

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و عضو کمیته بررسی حوادث قم، در گفت‌وگو با روزنامه بهار گفته است: «برخی از اعضای گروه "پرتو" در حمله به رئیس مجلس نقش داشتند» و همه مراجع به اتفاق از این حادثه ناراحت بودند و حتی «آقایان به ما گفتند اگر نتوانیم ریشه این حوادث را بخشکانیم باز هم باید شاهد چنین اتفاقاتی در قم باشیم».

عضو کمیته بررسی حوادث قم با تاکید بر این که «ما مقصران حادثه را شناسایی کردیم و تحقیقات ما کامل و قابل دفاع» است به این روزنامه گفته است: «برای ما متقن است که این حادثه سازمان‌دهی شده بود. برای برهم‌ زدن مراسم ۲۲بهمن قم و سخنرانی علی لاریجانی به صورت سازماندهی‌شده و هدفمند عمل کرده بودند. ما مقصران حادثه را به ترتیب نهادهایی که به آن وابسته هستند مشخص کردیم» و علاوه بر این برای ما «محرز است بعضی از اعضای پرتو در شکل‌گیری این فتنه نقش داشته‌اند و این موضوع را در گزارش به صورت مستند ثابت کرده‌ایم».

حسین نقوی حسینی با اشاره به این که برای شناسایی ریشه‌ها و عوامل حمله به سخنرانی علی لاریجانی «تمام سخنرانی‌های چند هفته قبل از این حادثه را جمع‌آوری و تحلیل کردیم تا دریابیم چه کسانی ادبیات خشونت را در قم ترویج کردند»، گفته است که «بازجویی تمام کسانی را که شاهد آن اتفاق بودند یا نقشی در آن داشتند، مطالعه کردیم. با تمامی مسئولان امنیتی انتظامی و قضایی قم ملاقات کردیم. با رئیس و معاون اول قوه‌ قضاییه، وزیر اطلاعات، مسئولان سیاسی انتظامی و نظامی، مسئولان نماز جمعه قم ده‌ها دیدار و نشست داشتیم» و حتی «۳۵هزار پیام کوتاه را که در دو ساعت در قم ردوبدل شده بود، تحلیل کردیم».

این عضو کمیته بررسی حوادث قم خواهان پیگیری پرونده حمله به سخنرانی علی لاریجانی تا «انتها» شده و گفته است: «مگر می‌شود که عده‌ای خودسر در این ممکلت به هر کسی که خواستند جسارت کنند، مراسم رسمی مربوط به نظام را برهم بزنند و چهره نظام را خدشه‌دار کنند؟ مگر اینجا مصر، عراق یا سوریه است؟»

حسین نقوی حسینی به روزنامه بهار گفته است: «نیروهای خودسر فراموش کرده‌اند که این کشور ایران و نظام ما جمهوری ‌اسلامی است و مردم ما در کشوری با نظام مردمسالاری دینی تحت امر مقام رهبری زندگی می‌کنند.»

همزمان اما روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود از قول جواد کریمی قدوسی از فرماندهان پیشین سپاه استان خراسان و عضو فعلی کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم از «کش دادن ۶ ماهه موضوع حمله به سخنرانی علی لاریجانی» انتقاد کرده است.

این روزنامه به طور ضمنی نیروهای مهاجم لباس‌شخصی و کفن‌پوش به سخنرانی ۲۲ بهمن علی لاریجانی در قم را به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نسبت داده است.

کیهان از قول جواد کریمی قدوسی نوشته است: «رهبر انقلاب در اظهار نظری درباره حادثه قم، به کسانی که اعتراض‌شان به این شکل صورت گرفت، فرمود اگر حزب‌اللهی هستید این کارها را نکنید، و کسانی که به آقای لاریجانی معترض شده بودند بعد از بیانات رهبر انقلاب به دادستانی قم مراجعه کرده و با ابراز ندامت خواسته بودند که آنها را محاکمه کنند. آنها گفته بودند چون آقا از دست ما ناراحت است برای ما حکم زندان بنویسید تا برویم زندان و آرام شویم.»

به نوشته این روزنامه، جواد کریمی قدوسی با اشاره به این که اعضای کمیته بررسی حوادث قم «مدعی هستند با ۹ مرجع تقلید دیدار کردند و به نقل از آنها می‌گویند اگر گروه پرتو که وابسته به مؤسسه امام خمینی (موسسه محمدتقی مصبح یزدی) در قم است، ریشه‌کن نشود، قم آرامش نمی‌یابد»، گفته است که «این ادعا کاملا خلاف است و مراجع تقلید هرگز چنین کلماتی به کار نبردند».

معرفی اعضای احتمالی تیم هسته‌ای حسن روحانی

روزنامه اعتماد در شماره بیست و هفتم تیرماه به «معرفی ۱۴ عضو احتمالی تیم جدید هسته‌ای» در دولت حسن روحانی پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به این که علی‌اکبر صالحی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت «باز هم از واگذاری مسئولیت مذاکرات هسته‌ای به حسن روحانی سخن گفت»، از قول، وزیر امورخارجه دولت محمود احمدی نژاد نوشته است: «مذاکرات با ۱+۵ قطعا ادامه خواهد داشت و منتظریم آقای روحانی مسئولیت را به عهده بگیرند و گروه مذاکره‌کننده را تعیین کنند.»

به‌رغم آن که علی‌اکبر صالحی تاکید کرده است که تاکنون با خود وی درباره عضویت در تیم هسته‌ای حسن روحانی «صحبتی نشده است»، روزنامه اعتماد از او به عنوان یکی از ۱۴ عضو احتمالی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت روحانی نام برده است.

روزنامه اعتماد از محمدجواد ظریف، علی‌اکبر ولایتی، سیروس ناصری، حسین موسویان، محمدرضا البرزی، امیرحسین زمانی‌نیا، محمد صدر، علی جنتی، فریدون وردی‌نژاد، محمود واعظی، محمد سعیدی، غلامعلی خوشرو، و محمدمهدی آخوندزاده به عنوان سیزده عضو دیگر تیم هسته‌ای حسن روحانی نام برده است.

برخی از این دیپلمات‌ها چون محمدجواد ظریف که از سال ۸۱ به مدت پنج سال سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بود در دوره هشت ساله دولت محمود احمدی‌نژاد به حاشیه رانده شده بودند، برخی چون حسین موسویان پس از مدت کوتاهی بازداشت در ایران اکنون به عنوان محقق مهمان در دانشگاه‌های آمریکا فعالیت می‌کنند و سیروس ناصری به‌رغم عضویت در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای قبلی حسن روحانی در سال‌های ۸۱ تا ۸۴، اکنون مقیم ژنو است.

محمد صدر از دیپلمات‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان است و علی جنتی فرزند احمد جنتی دبیر شورای نگهبان برخلاف پدرش روابط نزدیکی با اکبر هاشمی رفسنجانی دارد، و فریدون وردی‌نژاد نیز به گفته روزنامه اعتماد سوابقی چون «معاون اسبق سپاه قدس، مدیریت خبرگزاری ایرنا، تاسیس روزنامه ایران، سفیر ایران در چین» و شرکت در تاسیس حزب اعتدال و توسعه را در کارنامه دارد.

روزنامه اعتماد با اشاره به این که «بر اساس شواهد و قرائن موجود می‌توان پیش‌بینی کرد که هشت نفر اعضای تیم جدید هسته‌ای از میان این چهارده تن برگزیده می‌شوند»، نوشته است: «ترکیب تیم دیپلماتیک ایران در دولت یازدهم متشکل از دیپلمات‌های کارکشته و مذاکره‌کنندگان حرفه‌ای خواهد بود که این گروه از لحاظ سوابق هیچ شباهتی به گروه فعلی در دولت محمود احمدی‌نژاد نخواهد داشت.»

این روزنامه همچنین نوشته است: «با توجه به این که از یک سو مهم‌ترین مباحث مورد انتقاد از سوی حسن روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی معطوف به تصمیم‌گیری‌ها و رفتارهای دولت نهم و دهم در حوزه مسائل سیاست خارجی بوده و از سوی دیگر انتظار ۱+۵ برای دور جدید مذاکرات هسته‌ای با ایران است، ترکیب دیپلمات‌ها و مذاکره‌کنندگان ارشد ایران برای پیشبرد اهداف دیپلماتیک دولت حسن روحانی از اهمیت فراوانی برخوردار است».

مخالفت اصولگرایان تندرو با معرفی احمد مسجد جامعی به عنوان وزیر ارشاد

روزنامه کیهان از مخالفت حجت‌الاسلام احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نهم با معرفی احمد مسجدجامعی از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داده است، همزمان اما روزنامه شرق گزارشی از «اجماع اصلاح‌طلبان برای ریاست مسجدجامعی بر شورای شهر تهران» منتشر کرده است.

به نوشته روزنامه کیهان، احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نهم با تاکید بر این که «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جای جریان فتنه و انحراف نیست» گفته است: «حسن روحانی باید از به کار گرفتن عناصری که در فتنه و جریان انحرافی هستند پرهیز کند نمی‌توان فرهنگ این مملکت را دست کسانی داد که وابستگی به جریان‌های خلاف دارند».

این روزنامه نزدیک به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی از قول احمد سالک نوشته است: «معرفی مسجدجامعی به عنوان وزیر ارشاد دولت یازدهم از سوی خاتمی نوعی سهم‌خواهی» است.

به نوشته کیهان، احمد سالک با اشاره به این که در نامه خود به حسن روحانی «مهم‌ترین شاخصه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم را تبیین» کرده، گفته است: «در این نامه تاکید کردم وزیر فرهنگ باید انسان عالمی باشد که محتوای مسائل دینی را درک کند» و در عین حال «باید فردی متدین و متخصص باشد و سیاست‌های آینده وزارت ارشاد نمی‌تواند خارج از اصل ۱۱۰ قانون اساسی باشد».

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نهم همچنین گفته است: «لزوم وجود تجربه در مسائل فرهنگی بدین معنا نیست که وزیر پیشنهادی حتماً قبلاً نیز وزیر بوده باشد، مهم این است که وزیر پیشنهادی محتوای کار فرهنگی را بفهمد».

احمد سالک که از روحانیان وابسته به جناح حاکم به شمار می‌رود ضمن انتقاد از سخنان حسن روحانی در جلسه مشترک با نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته است: «حسن روحانی در جلسه مشترک مطالب متنوعی را مطرح کرد که بعضی از این مطالب جای سوال و ایراد دارد و شاید به بیان دیگر می‌توانست با ادبیات و دقت بیشتری صحبت کند مخصوصاً آماری که در خصوص بیکاری ارائه داد».

روزنامه شرق اما در شماره پنج‌شنبه از قول محمدمهدی تندگویان، عضو منتخب چهارمین دوره شورای شهر تهران، خبر داد که «در زمینه انتخاب رئیس شورای شهر اصلاح‌طلبان متفق‌القول هستند که مسجدجامعی رئیس شورای شهر شود و در این زمینه اجماع دارند».

به گفته محمدمهدی تندگویان، «اجماع اصلاح‌طلبان بر ریاست احمد مسجد جامعی در شورای شهر تهران» در جریان نشست نمایندگان هفده حزب و گروه اصلاح‌طلب با اعضای اصلاح‌طلب چهارمین دوره شورای شهر تهران صورت گرفته است.
XS
SM
MD
LG