لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۱

اوج گرفتن حملات روزنامه‌های جناح حاکم به حسن روحانی


روزنامه‌های آفتاب یزد، شرق، جهان صنعت، اسرار، آرمان، قانون و اعتماد در شماره چهارشنبه ضمن اختصاص یکی از عکس‌های صفحه یک به حسن روحانی، سخنان تلویزیونی این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری را «فراتر از انتظار» ارزیابی کرده‌ و آن را «شوک انتخاباتی» توصیف کرده‌اند.

روزنامه‌های کیهان و سیاست روز دو روزنامه وابسته به اصولگرایان حاکم در شماره هشتم خردادماه حسن روحانی را به خاطر سخنان تلویزیونی‌اش، مورد حمله قرار داده‌اند.

روزنامه کیهان از قول فرمانده بسیج نوشته است: «رهبری درباره عدم دخالت سپاه و بسیج در انتخابات تذکرات شفاهی داده است، نه بخشنامه» و این تذکر مانع از حضور بسیجیان در محافل و جلسات انتخاباتی نیست.

روزنامه شرق از «سبقت دختران از پسران در ۴ رشته کنکور سراسری ۹۲» خبر داده است.

روزنامه شرق ضمن انتشار «پاسخ صالح نیکبخت به ادعای سعید مرتضوی»، از قول وکیل خانواده جوادی‌فر نوشته است که «مرگ قربانیان کهریزک بر اثر ضرب و جرح را هیئت ۷ نفره پزشکی قانونی تایید کرده است، و در عالی‌ترین مراجع قضایی، نظر پزشکی قانونی قابل ترتیب اثر و مستند است».

شوک انتخاباتی حسن روحانی

روزنامه‌های آفتاب یزد، شرق، جهان صنعت، اسرار، آرمان، قانون و اعتماد در شماره چهارشنبه ضمن اختصاص یکی از عکس‌های صفحه یک به حسن روحانی، سخنان تلویزیونی این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری را «فراتر از انتظار» ارزیابی کرده‌ و آن را «شوک انتخاباتی» توصیف کرده‌اند.

روزنامه آفتاب یزد علاوه بر اختصاص عکس یک شماره چهارشنبه به حسن روحانی، در صفحات میانی به تحلیل حضور و سخنان او در برنامه تلویزیونی شبکه دوم پرداخته و نوشته است که «حسن روحانی نشان داد که می‌تواند نماینده طبقه متوسط باشد».

این روزنامه با اشاره به این که «ادبیات حسن روحانی موجز و سریع بود» نوشته است: «او بدون همراه داشتن یک برگ، آمارهای دقیقی ارائه می‌کرد» و در کنار «انتقاد پخته و موجز از دولت، صدا و سیما را هم با رویی خوش اما با کلامی بُرنده به زیر تیغ نقد کشید».

روزنامه آفتاب یزد با تحلیل بخش‌هایی از سخنان حسن روحانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دوم تلویزیون جمهوری اسلامی تاکید کرده است: «روحانی نشان داد که سیاستمداری هوشمند است».

این روزنامه همچنین از حسن روحانی به عنوان «شیخ دیپلمات» نام برده و نوشته است که «حسن روحانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دو فراتر از حد انتظار ظاهر شد و امید را به جمع قابل توجهی از نیروهای اجتماعی در ایران بازگرداند، چنان که در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی بسیاری از کسانی که بعد از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی رغبتی به اظهار نظر درباره انتخابات نداشتند، حسن روحانی را تحسین کردند».

روزنامه اعتماد نیز تیتر و عکس یک شماره هشتم خردادماه را به «شوک انتخاباتی حسن روحانی در تلویزیون» اختصاص داده و نوشته است که «روحانی در شروع برنامه و با نخستین سوال مجر ی، شوک تبلیغاتی اول را با نام بردن محترمانه از آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی و حجت‌الاسلام محمد خاتمی وارد کرد تا بینندگان تلویزیونی را پای‌ گیرنده‌ها بنشاند».

این روزنامه ضمن انتشار متن بخش‌هایی از سخنان حسن روحانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دوم به انتقادات او به اقتصاد صدقه‌ای دولت، بیکاری دست‌کم ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری اشاره کرده و از قول این کاندیدای ریاست جمهوری نوشته است: «مسببان وضع اقتصادی در کنار متهمان فساد ۳ هزار میلیارد تومانی دادگاهی شوند».

روزنامه اعتماد همچنین گزارش داده است که حسن روحانی سه‌شنبه شب نیز در برنامه انتخاباتی شبکه یک تلویزیونی رسمی جمهوری اسلامی با تاکید بر این که «مشروعیتی که از رای مردم به دست می‌آید، جای بسی سرفرازی دارد»، گفت: «با تحصیل در رشته حقوق، توانستم متوجه شوم که فرق قطعنامه شورای حکام و نیز قطعنامه شورای امنیت با یک کاغذ معمولی چیست».

اوج گرفتن حملات روزنامه‌های جناح حاکم به حسن روحانی

روزنامه‌های کیهان و سیاست روز دو روزنامه وابسته به اصولگرایان حاکم در شماره هشتم خردادماه حسن روحانی را به خاطر سخنان تلویزیونی‌اش مورد حمله قرار داده‌اند.

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود، در شماره چهارشنبه حسن روحانی را به خاطر سخنان تلویزیونی‌اش به شدت مورد حمله قرار داده و خطاب به او نوشته است: «از کدام افتخار سخن می‌گوئید؟!»

این روزنامه نوشته است: «حسن روحانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که با تک‌گویی، بداخلاقی و تحریف واقعیات همراه بود، از دوره امتیاز دادن‌های یک سویه به غرب بر سر چالش هسته‌ای تصویری طلایی به نمایش گذاشت و به مجری برنامه نیز با تندخویی حمله کرد».

کیهان همچنین نوشته است: «باید از آقای روحانی که با افتخار ادعا می‌کند ایشان مانع ارسال پرونده هسته‌ای کشورمان به شورای امنیت شده بودند، پرسید؛ در حالی که تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران به حالت تعلیق درآمده بود، چه بهانه‌ای برای ارسال پرونده به شورای امنیت سازمان ملل وجود داشت؟! و این چه افتخاری است که به آن اشاره می‌کنید؟!»

روزنامه سیاست روز دیگر روزنامه نزدیک به اصولگرایان نیز در یادداشتی با تیتر «پاسخی به ابهام‌سازی‌های هسته‌ای»، حسن روحانی را متهم کرده است که سخنانش درباره مذاکرات هسته‌ای سال ۸۲ برخلاف بخش‌هایی از سخنان سال ۸۶ علی خامنه‌ای درباره مذاکرات هسته‌ای است.

در حالی که حسن روحانی در بخشی از سخنان تلویزیونی خود گفته است: «اگر افراط نبود، ۴ سال پیش نه اردوکشی خیابانی را شاهد بودیم و نه نیاز به قوه قضائیه و نه زندان و نه حصر بود»، روزنامه سیاست روز این سخنان را «تطهیر اصحاب فتنه سال ۸۸ و مظلوم‌نمایی» توصیف کرده است.

این روزنامه همچنین با انتشار بخش‌هایی از سخنان علی خامنه‌ای درباره اعتراضات سال ۸۸، تلاش کرده تا سخنان تلویزیونی حسن روحانی را در تقابل با سخنان رهبر جمهوری اسلامی توصیف کند.

فرمانده بسیج: رهبر درباره دخالت سپاه و بسیج در انتخابات تذکر شفاهی داد، نه بخشنامه

روزنامه کیهان از قول فرمانده بسیج نوشته است: «رهبری درباره عدم دخالت سپاه و بسیج در انتخابات تذکرات شفاهی داده‌اند».

به نوشته این روزنامه، محمدرضا نقدی فرمانده بسیج در حاشیه گردهمایی فرماندهان بسیج، بسیجیان و ائمه جماعات استان قم در پاسخ به این پرسش که «آیا رهبر انقلاب به بسیج و سپاه در خصوص عدم دخالت در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بخشنامه کردند»، گفت: «این که رهبر انقلاب بخشنامه کرده باشند صحت ندارد و این گونه نبوده است، بلکه ایشان به صورت شفاهی در این خصوص تذکراتی دادند که ما هم گوش‌به‌فرمان ولایت هستیم».

روزنامه کیهان همچنین از قول فرمانده بسیج نوشته این که این تذکر شفاهی «بدان معنا نیست که بسیجیان در محافل و جلسه سیاسی نمی‌توانند شرکت کنند و ما در این رابطه معتقدیم باید ملاک‌های انتخاب اصلح و فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص حضور حداکثری و خلق حماسه سیاسی را بیان کنیم».

این روزنامه همچنین از قول محمدرضا نقدی نوشته است: «روابط نسبی و سببی با بزرگان و شهدا فی‌نفسه جایگاهی ندارد، و آنان که خود را به بیوت بزرگان و شهدای شاخص منتسب می‌دانند، بدانند که آن چه مهم است ادامه راه بزرگان و عالمان و شهیدان و اطاعت از دستورات آنان است».

فرمانده بسیج با اشاره ضمنی به نامه‌های زهرا مصطفوی دختر آیت‌الله خمینی و علی مطهری فرزند مرتضی مطهری به رهبر جمهوری اسلامی در اعتراض به رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی، گفته است: «چه بسیار افرادی که ظاهرا انتسابی ندارند اما به دلیل ادامه راه و سیره امام راحل عظیم‌الشان و عمل به منویات و فرمایشات آن حکیم فرزانه نزدیک‌ترین افراد به امام هستند».

سبقت دختران از پسران در ۴ رشته کنکور سراسری ۹۲

روزنامه شرق از «سبقت دختران از پسران در ۴ رشته کنکور سراسری ۹۲» خبر داده است.

به گزارش این روزنامه، حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور روز سه‌شنبه به بیان جزئیاتی از آزمون سراسری سال ۹۲ پرداخت و گفت که «یک‌ میلیون و ۸۳ هزار و۵۷۱ داوطلب نسبت به تکمیل تقاضانامه ثبت‌نام در فرصت‌های اعلام‌شده اقدام کردند که از این تعداد ۶۴۳ هزار و ۸۵۲ داوطلب زن و ۴۳۹ هزار و ۷۱۹ داوطلب مرد هستند و ۵۹٫۴۲ درصد داوطلبان را زنان و ۴۰٫۵۸ درصد داوطلبان را مردان تشکیل می‌دهند».

این روزنامه همچنین از قول حسین توکلی نوشته است: «دختران در چهار رشته علوم تجربی با ۶۶٫۸ درصد، در رشته علوم انسانی ۶۲٫۴ درصد، در گروه هنر ۷۳٫۱ درصد و گروه زبان‌های خارجی ۷۷٫۱ درصد از داوطلبان» را تشکیل می‌دهند و در این چهار گروه دختران نسبت به پسران سهم بالاتری دارند. تنها در رشته ریاضی سهم پسران شرکت‌کننده در کنکور سراسری سال ۹۲ با ۶۰٫۶ درصد نسبت به سهم دختران با ۳۹٫۴ درصد بیشتر است.

روزنامه شرق یادآوری کرده است که «کنکور سراسری ۹۲ در روزهای ششم تا هشتم تیر برگزار می‌شود».

این روزنامه با اشاره ضمنی به وعده‌های محمود احمدی‌نژاد در هشت سال گذاشته درباره حذف کنکور، نوشته است: «خردادماه، ماه جمع‌بندی دروس برای دانش‌آموزان کنکوری است، داوطلبانی که حذف کنکور کماکان برای آنها دست‌نیافتنی است و هنوز تحقق رویای نشستن در کرسی‌های دانشگاه‌ برای آنها منوط به شرکت در کنکور سراسری است».
XS
SM
MD
LG