لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

عفونت، بخش قلب یک بیمارستان در تهران را به تعطیلی کشاند


رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران روز شنبه، ۲۹ شهریور، خبر داد که هفت بیمار در بیمارستان مدرس تهران از روز ۱۸ شهریور در حین عمل جراحی قلب دچار عفونت بیمارستانی شده‌اند.

این در حالی است که به گفته یک مقام وزارت بهداشت اتاق عمل قلب این بیمارستان واقع در سعادت‌آباد تنها پس از چهار روز یعنی در ۲۲ شهریورماه تعطیل اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، رحمت‌الله حافظی گفت: «طبق گزارش مسئولان بیمارستان، بخش جراحی قلب از تاریخ ۱۸ شهریور دچار عفونت شده و متأسفانه به همین دلیل در ابتدا چهار نفر دچار عفونت بیمارستانی می‌شوند.»

وی با اشاره به افزایش عفونت به هفت مورد در این بیمارستان، از مرخص شدن یکی از بیمارانی خبر داد که دچار عفونت خفیف بوده است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران همچنین گفت: «از این شش بیمار تعدادی... برای برطرف کردن عفونت در محل زخم مجددا به اتاق عمل ارجاع داده شده‌اند که از این تعداد سه نفر محل زخم‌شان باز و سه نفر دیگر محل زخم‌شان بسته است.»

آقای حافظی در ادامه اشاره کرده است که یکی از بیماران قربانی عفونت بیمارستانی دچار کاهش بینایی نیز شده است، اما به گفته او «این موضوع از عوارض عمل قلب باز است».

محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت ایران، نیز گفت که کاهش بینایی این بیمار ممکن است به علت مشکل در عروق مغزی باشد و ربطی به عفونت بیمارستانی ندارد.

به گفته آقای آقاجانی، عوارض عفونت بیمارستانی بعد از چند روز از عمل یا بستری در بیمارستان مشخص می‌شود، در حالی که این بیمار بعد از عمل جراحی دچار این عارضه شده است.

در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از فرزند این بیمار می‌گوید که مادرش پس از عمل جراحی به صورت ناگهانی بینایی‌اش را «از دست داده» و پس از چهار روز دچار عفونت بیمارستانی شدید در ناحیه قفسه سینه شده است.

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین خبر داد که اتاق عمل قلب بیمارستان مدرس از روز ۲۲ شهریور تعطیل شده و اکنون تیم بررسی عفونت در این بیمارستان مشغول بررسی موضوع است.

وی تاکید کرد که بخش جراحی قلب بیمارستان مدرس تا زمان برطرف شدن عفونت بیمارستانی باز نمی‌شود.

این در حالی است که رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت که با اقدامات انجام شده قرار است از ابتدای مهر مجددا اتاق‌های عمل قلب در بیمارستان شهید مدرس فعالیت خود را آغاز کنند.

به گفته آقای حافظی، هم اکنون شستشوهای اتاق عمل و استریل کردن آنها در دستور کار بیمارستان قرار گرفته است.

این عضو شورای شهر اضافه کرد: «اقدامات دیگری نیز برای بخش عمل قلب در بیمارستان انجام شده است که از آن جمله می‌توان به سیستم تهویه و استفاده از فیلترهای مخصوص اتاق عمل اشاره کرد.»

روز ۲۳ تیرماه نیز ده نفر در بیمارستان نیمه شعبان شهر ساری پس از عمل جراحی چشم دچار عفونت بیمارستانی شده بودند.

به گفته محمد آقاجانی، معاون وزیر بهداشت، در ایران نظام ثبت عفونت بیمارستانی وجود ندارد و به همین دلیل آماری نیز از میزان شیوع عفونت بیمارستانی در دست نیست، اما متوسط جهانی آن در دنیا بین سه تا پنج درصد است.

این در حالی است که حسین معصومی اصل، رئیس اداره عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت، روز سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ ضمن هشدار درباره افزایش عفونت‌های بیمارستانی در کشور از ابتلای ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران بستری شده در مراکز درمانی به عفونت‌های بیمارستانی خبر داده بود.

به گفته مقام شورای شهر تهران، عفونت بیمارستانی معمولا ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد از ورود بیمار به بیمارستان رخ می‌دهد و بین یک ماه تا ۴۵ روز این گونه عفونت‌ها در بیمار مشاهده می‌شود.

وی شایع‌ترین عفونت بیمارستانی را عفونت ادراری و ریوی، خونی و عفونت محل جراحی ذکر کرده است.

XS
SM
MD
LG