لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

خامنه‌ای: کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست


رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه با اذعان به این که تحریم‌های غرب باعث «بروز مشکلات» در کشور شده با اشاره به مذاکرات اتمی که هم‌اکنون در نیویورک در جریان است تاکید کرد که «کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست».

او تاکید کرد که «تحریم‌ و فشار بدون تردید نمی‌تواند جلو تلاش... سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی شده را برای رونق تولید داخلی بگیرد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه، ۹ اردیبهشت، در جمع گروهی از کارگران ضمن انتقاد از مسئولان جمهوری اسلامی و «حرف‌زدن‌های مکرر و بی‌عملی در مقابله با فساد» تاکید کرد که حرف زدن درباره فساد «فایده‌ای ندارد» و «مسئولان روزنامه نیستند که مدام راجع به فساد حرف بزنند».

آقای خامنه‌ای گفت: «برخی می‌گویند در شرایط تحریم و فشار رونق تولید داخلی امکان‌پذیر نیست، بدون شک تحریم‌های ظالمانه در بروز مشکلات تاثیر داشته است، اما تحریم‌ و فشار بدون تردید نمی‌تواند جلوی تلاش عمومی، سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی شده را برای رونق تولید داخلی بگیرد.»

وی اضافه کرد: «نباید گفته شود تولید در شرایط تحریم سخت ممکن نیست؛ نه ممکن است، هر کاری که تصمیم بگیرید انجام دهید، همت کنید نیرو‌هایتان را به صحنه بیاورید و از خدای متعال کمک بخواهید، شدنی است.»

رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد: «کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست، در داخل کشور است و همه باید مسئولیت‌های متفاوت خود را در تقویت تولید داخلی به عنوان تنها راه علاج مشکلات اقتصادی انجام دهند.»

یک روز پیش از این سخنان رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، حل «معضل» پرونده هسته‌ای ایران را «نخستین گام برای حل معضلات اساسی» در کشور ذکر کرده بود.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران، نیز با بیان این که کارگران می‌دانند که تحریم‌ها «کاغذپاره» نیست گفته بود که «کارگران خواهان چرخش کارخانه‌ها و سانتریفیوژ‌ها همزمان با هم هستند».

در همین حال لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران بلافاصله پس از توافق نهایی احتمالی با قدرت‌های جهانی، از تاکیدات اصلی رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهوری ایران است.

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «با دزد دزد گفتن، دزد از سرقت دست برنمی‌دارد، باید جلوی او را گرفت».

وی اضافه کرد: «مسئولان کشور، روزنامه نیستند که مدام راجع به فساد حرف بزنند، آنها باید وارد عمل شوند و جلوی فساد را به معنای واقعی کلمه بگیرند.»

در مدتی که حسن روحانی به ریاست جمهوری رسیده است، مقامات دولت او بار‌ها از، به گفته آنان، فسادهای «گسترده» در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، انتقاد کرده‌اند.

از جمله محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، روز پنج‌شنبه، ۳۰ بهمن ۹۳، در این باره گفت که ۷۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های کشور طی پنج تا شش سال «خورده و قورت داده شده» ‌است.

در همین حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، نیز روز دوشنبه، ۱۳ بهمن ۹۳ تاکید کرد که «در دوره گذشته» بیشترین شعار در تاریخ کشور برای مبارزه با فساد داده شد، اما «بیشترین فساد‌ها و بزرگ‌ترین فسادهای قرن» در همین دوره اتفاق افتاد.

با این حال آقای خامنه‌ای روز پنجم شهریور در دیدار با اعضای هیئت دولت هشدار داد که انتقاد از دولت‌های گذشته «نباید حالت اغراق‌آمیز و تخریب» پیدا کند، زیرا در روحیه مردم تاثیر بد می‌گذارد و آنان را نسبت به آینده نیز نامطمئن می‌کند.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان روز چهارشنبه خود همچنین با اشاره به مشکلات موجود در حوزه‌های کارگری، نظیر اخراج کارگران، بیکاری، تعویق‌ها و مشکلات معیشتی افزود: «این مشکلات با حرف حل نمی‌شود، بلکه اقدام و ابتکار می‌طلبد.»

یک روز پیش از این سخنان رهبر جمهوری اسلامی، در تجمع حدود ۱۰۰ کارگر تهرانی در مقابل مجلس، بیانیه هفت تشکل مستقل کارگری ایران پس از قرائت، رسما تحویل مسئولان مجلس شد.

آزادی اعتصاب، راهپیمایی،‌ پرداخت دستمزدهای معوقه كارگران، ‌تامین امنیت شغلی، برچیده شدن قراردادهای موقت و سفیدامضا و‌ قرار گرفتن همه کارگران تحت پوشش قانون کار از خواسته‌های این هفت تشکل کارگری است.

آنها همچنین خواستار توقف اخراج کارگران، لغو تمامی قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان،‌ برخورداری بازنشستگان از زندگی مرفه،‌ لغو کار کودکان،‌ رفع تبعیض از کارگران مهاجر افغان و سایر ملیت‌ها در ایران و اعلام روز جهانی کارگر به عنوان روز تعطیل رسمی شدند.

XS
SM
MD
LG