لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

نامه روزنامه‌نگاران به روحانی برای پیگیری وضعیت خبرنگار زندانی


صد روزنامه‌نگار ایرانی در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور، خواستار پیگیری وضعیت یغما فشخامی، خبرنگار روزنامه روزان، شدند که از دو ماه پیش در بازداشت به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، این روزنامه‌نگاران در نامه خود که روز پنج‌شنبه، ۷ اسفند، منتشر شد تاکید کرده‌اند که با وجود گذشت دو ماه از بازداشت این خبرنگار «کماکان از سوی نهادهای مربوطه دلایل و چرایی این موضوع طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران مشخص نشده است».

این صد روزنامه‌نگار خطاب به آقای روحانی نوشته‌اند: «از رئیس جمهور حقوقدان تقاضا داریم با توجه به وعده‌های انتخاباتی خود در باب امنیت شغلی صنف روزنامه‌نگاران و همچنین مسئولیت در اجرای قانون اساسی٬ اقدام قابل توجهی نسبت به پیگیری این پرونده انجام دهد.»

بر اساس گزارش‌ها، یغما فخشامی، خبرنگار سیاسی روزنامه روزان، روز سوم دی و یک روز بعد از توقیف این روزنامه بازداشت شد.

روزنامه روزان در شماره شنبه، ۲۹ آذرماه خود، به مناسبت درگذشت آیت‌الله حسینعلی منتظری ضمن انتشار عکس وی در صفحه اول با تیتر «فقیهی متفاوت» مقالاتی را نیز در این باره منتشر کرد.

ادامه بازداشت آقای فخشامی در حالی است که به گفته شمسی پورمحمدی، مدیر مسئول روزنامه روزان، دادستانی تهران در روزهای ابتدایی ماه جاری در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور داده که از این روزنامه رفع توقیف شود.

پس از روی کار آمدن حسن روحانی تعدادی از نشریه‌ها از جمله روزنامه‌های بهار، نشاط و آسمان توسط قوه قضائیه یا هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شده‌اند.

در ماه‌های اخیر نیز چند نشریه دیگر از جمله روزنامه‌های «مردم امروز»، روزنامه آن‌لاین «هما» و هفته‌نامه «ستاره صبح» نیز توقیف شده‌اند.

۱۶۷ روزنامه‌نگار ایرانی در روزهای ابتدایی بهمن‌ماه در بیانیه‌ای به توقیف روزنامه‌های «مردم امروز» و «روزان» و همچنین به گفته آنان «شیوه غیرقانونی توقیف و تعطیلی زنجیره‌ای مطبوعات» اعتراض کرده بودند.

پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، همچنین تعدادی از روزنامه‌نگاران بازداشت شده‌اند که از جمله آنها جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشینگتن‌پست در تهران، از روز ۳۱ تیر، در بازداشت به سر می‌برد.

در همین حال سراج‌الدین میردامادی، روزنامه‌نگاری که بر اساس گزارش‌ها همزمان با مراسم تحلیف حسن روحانی از فرانسه به تهران بازگشت، پس از بازگشت به ایران بازداشت و در ‌‌نهایت به سه سال زندان محکوم شد.

هم‌اکنون تعدادی از روزنامه‌نگارانی که پس از اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ دستگیر و زندانی شده‌اند، از جمله احمد زیدآبادی، مسعود باستانی، مهرداد سرجویی، علیرضا رجایی و کیوان صمیمی هم‌چنان در زندان به سر می‌برند.

با این حال حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز جمعه، چهارم مهرماه، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که فکر نمی‌کند که کسی در ایران به خاطر فعالیت‌های روزنامه‌نگاری‌اش بازداشت شده باشد.

۱۳۵ روزنامه‌نگار ایرانی در نامه‌ای از این گفته‌های آقای روحانی انتقاد کرده و آن را «تحریف و انکار واقعیت» توصیف کردند.

XS
SM
MD
LG