لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

«تذکرات غیرعلنی» جامعه مدرسین قم به رئیس جمهور و وزیر ارشاد


دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از «تذکر»های این گروه به رئیس جمهوری، وزیر ارشاد و رئیس سازمان صداوسیما خبر داد. او همچنین تلویحا وزیر ارشاد را به عدم تسلط بر وزارتخانه متبوعش متهم کرد.

در عین حال وی با تاکید بر این که جامعه مدرسین «بنای رسانه‌ای و علنی کردن» تذکرهای خود به مسئولان کشور را ندارد، گفت که علنی شدن اين تذکرها منجر به تضعيف رئيس جمهوری و مسئولان می‌شود.

مرتضی مقتدايی، عضو جامعه مدرسین، در مصاحبه با خبرگزاری خبرآن‌لاین که روز جمعه، ۲۰ شهریور، منتشر شد همچنین خبر داد که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم «ماده واحده‌ای» را برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده تا این سازمان بتواند «قانونا» به تذکرهای این گروه «توجه کند».

به گفته آقای مقتدایی، رهبر جمهوری اسلامی از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواسته است که نظرات موافق یا مخالف خود درباره مسائل کشور را بیان کند.

وی تصریح کرد: «به وزارت ارشاد هم تذکراتی داده‌ايم و مواردی بوده که به وزير و يا حتی رئيس جمهور نامه محرمانه نوشته‌ايم. ايشان حتی در مورد تذکرات دو سه نفر از اعضای جامعه مدرسين که خدمت‌شان رسيده و نظرات اصلاحی و اسلامی جامعه مدرسين را ارائه داده‌اند، دستوراتی را جهت اجرا ابلاغ کرده‌اند.»

وی درباره عملکرد علی جنتی، وزیر ارشاد در دولت حسن روحانی، نیز گفت: «گاهی وزير معتقد به راهی نيست، اما در وزارت ارشاد کسانی نظرات خاص خودشان را پياده می‌کنند. فکر می‌کنم آقای وزير هم زورش نرسيده است.»

آقای مقتدایی همچنین خبر داد که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رئیس سازمان صداوسیما را به این گروه «و يا جاهای ديگر احضار کرده» و به او درباره «فيلم‌ها، برنامه‌ها يا موضع‌گيری‌هايش تذکر» داده است.

وی اضافه کرد: «در مواردی هم که گفته‌اند قانون نداريم، ما ماده واحده‌ای تنظيم کرده و جهت تصويب به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده‌ايم تا قانونا بتوانند به تذکرات جامعه مدرسين حوزه علميه قم توجه کرده و اقدامات‌شان قانونی باشد.»

آقای مقتدایی دی‌ماه سال گذشته نیز گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی از اعضای این جامعه خواسته است تا با احضار وزرای دولت یازدهم از آنها درباره سیاست‌ها، تصمیم‌ها و اقدامات‌شان توضیح بخواهند.

در همین حال محمد یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در تیرماه ۹۳ از ارسال چند تذکر «محرمانه» و «فوق محرمانه» به رئيس جمهوری خبر داده و تهدید کرده بود که در صورت بی‌اعتنایی حسن روحانی، امکان دارد این گروه تذکر‌های خود را «رسمی» کند.

آقای یزدی در خردادماه همان سال نیز از گفت‌وگوی تند خود با علی یونسی، دستیار ویژه رئیس ‌جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌ها، خبر داد.

آقای یونسی نیز ضمن تائید حضور خود در کمیسیون فرهنگی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خبر داده بود که آیت‌الله یزدی، رئیس این تشکل، از سخنان وی عصبانی شده است.

اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین پیش از این از عملکرد وزارت ارشاد انتقاد کرده‌اند. از جمله محمد یزدی، رئیس این گروه، در دی‌ماه ۹۳ با حمله به عملکرد وزارت ارشاد در حوزه موسیقی، از علی جنتی خواست به معاونت هنری این وزارتخانه تذکر دهد که موسیقی در اسلام حرام است.

در همین زمینه علی جنتی، وزیر ارشاد، شامگاه پنج‌شنبه، ۱۹ شهریور، تاکید کرد که تحت فشار نمایندگان مجلس و رسانه‌ها تصمیم نمی‌گیرد، اما در عین حال ناگزیر است که به «معذورات قانونی و اجتماعی» و «دیدگاه فقهی مراجع» توجه داشته باشد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در عین حال در بخش دیگری از سخنان خود گفت که روحانيت دخالتی در امور کشور نمی‌کند، اما در عین حال «اشراف کامل» دارد و هر جا لازم باشد تذکر می‌دهد.

وی با تاکید بر این که جامعه مدرسین «بنای رسانه‌ای و علنی کردن» تذکرهای خود به مسئولان کشور را ندارد، گفت که علنی شدن اين تذکرها منجر به تضعيف رئيس جمهوری و مسئولان می‌شود.

آقای مقتدایی همچنین با اشاره به گفته‌های محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، گفت که به «نصایح» مراجع تقلید در دولت قبل توجهی نشده، اما آنها «اظهارات‌شان را علنی نکردند که بگويند اين دولت به حرف‌شان گوش نمی‌دهد».

وی تاکید کرد که در دولت سابق به تذکرهای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم «عمل نمی‌شد».

آقای مقتدایی اضافه کرد: «الحمدلله رئيس جمهور فعلی در سخنانی در مدرسه فيضيه قم گفت که تابع اصلاحات و مسائلی هستيم که از روی دلسوزی و نصيحت بيان می‌شود و از آن تبعيت می‌کنيم.»

در دولت محمود احمدی‌نژاد، تعدادی از مراجع تقلید سرشناس به برخی از اقدامات دولت از جمله دستور ورود زنان به ورزشگاه‌ها و همچنین گفته‌های اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر آقای احمدی‌نژاد، بارها اعتراض کرده بودند.

XS
SM
MD
LG