لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۸

ریحانه جباری اعدام شد


دادستانی تهران روز شنبه اعلام کرد که ریحانه جباری، ‌زندانی محکوم به قتل مرتضی عبدالعلی سربندی، مامور پیشین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، سحرگاه این روز، سوم آبان‌ماه، در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شده است.

شعله پاکروان، مادر ریحانه جباری، شامگاه روز جمعه، دوم آبان، در صفحه فیس‌بوک خود خبر داده بود که به همراه پدر، دو خواهر، پدربزرگ و مادربزرگ و خاله ریحانه در دفتر رئیس زندان شهرری، برای آخرین بار با او ملاقات کرده است.

به گفته خانم پاکروان، ریحانه جباری در هنگام این ملاقات تب داشته است.

ریحانه جباری، طراح داخلی، متهم است که در سال ۱۳۸۶، در حالی که ۱۹ سال داشت، مرتضی عبدالعلی سربندی، مامور پیشین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، را به قتل رسانده است.

او دلیل این اقدام خود را دفاع از خود «در برابر تعرض جنسی» اعلام کرده بود.

مراسم اعدام این زندانی زن محکوم به قتل در حالی روز شنبه انجام شد که در ماه‌های اخیر نهادها و افرادی چون سازمان عفو بین‌الملل، احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، و مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا، خواستار توقف اجرای حکم اعدام وی شده بودند.

پس از انتقال ریحانه جباری از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر در روز دوشنبه، هفتم مهر، خانواده وی از احتمال اجرای حکم اعدام خبر داده بودند، اما مقامات قوه قضائیه ایران اعلام کردند که برای تامین رضایت خانواده مقتول مهلتی ده روزه تعیین شده است.

در این مدت تعداد زیادی از هنرمندان و سینماگران ایرانی از جمله محمدرضا شجریان و اصغر فرهادی خواستار صرف نظر خانواده مقتول از اجرای حکم قصاص شده بودند.

پیش از این احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، نیز از وجود برخی از ابهامات در پرونده خانم جباری خبر داده بود.

آقای شهید به شواهدی از جمله یک گزارش پزشکی اشاره کرده که در آن آمده است در لیوان آب‌میوه‌ای که در صحنه جرم پیدا شده آثار داروی آرام‌بخش وجود داشته که این نشان می‌دهد «که اقدام به تجاوز جنسی از قبل برنامه‌ریزی شده بود».

دادستانی تهران روز شنبه با صدور اطلاعیه‌ای ریحانه جباری را «دروغگو» خواند و مواردی مانند «خرید کارد»، «قفل نبودن در آپارتمان محل وقوع قتل»، «محل اصابت ضربه‌ کارد که بین دو کتف مرتضی سربندی بوده» و پیامکی که به گفته دادستانی سه روز قبل از قتل به دوستش داده و گفته است «فکر کنم امشب بکشمش» را از جمله دلایلی اعلام کرده که نشان می‌دهد ریحانه جباری از قبل تصمیم به قتل مرتضی سربندی داشته است.

در همین حال محمد مصطفایی، یکی از وکلای پیشین ریحانه جباری، نیز پیش از این با اشاره به ابهامات موجود در پرونده وی از وجود فردی به نام آقای «شیخی» خبر داده و نوشته بود که وی فردی است که با «برنامه‌ریزی کامل» چنین ماجرایی را «درست کرده»‌ است.

آقای مصطفایی همچنین مدعی «مفقود شدن» یک سی‌دی در پرونده شده که، به گفته وی، بر اساس شنود مکالمات و پیام‌های آقای «شیخی» با مقتول تهیه شده بوده‌ است.

اما در اطلاعیه روز شنبه دادستانی تهران در این باره آمده است: «گرچه ادعای ریحانه جباری در خصوص شیخی به هیچ وجه اثبات نشده و در مرحله‌ای نیز توسط محکوم انکار گردیده، اما با فرض صحت موضوع، وی نقش نام‌برده را صرفاً حضور در محل جنایت اعلام کرده و به صراحت ارتکاب قتل به تنهایی از ناحیه‌ خود را پذیرفته است.»

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، در تازه‌ترین گزارش خود، از اعدام حداقل ۸۲۵ نفر در ایران از تیرماه سال ۹۲ تا تیر سال ۹۳ خبر داده و این آمار را نشان‌دهنده «افزایش نگران‌کننده» اجرای حکم اعدام در ایران دانسته است.

XS
SM
MD
LG