لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

وزیر پیشنهادی علوم تکذیب کرد: حضورم در حوادث ۸۸ کذب است


وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت علوم ایران با تکذیب ادعاهای مربوط به حضور او در اعتراضات به نتیجه انتخابات سال ۸۸ و اعتراضات پس از حمله به کوی دانشگاه تهران در سال ۷۸ گفت که «وابسته و وامدار» هیچ حزب و گروه سیاسی نیست.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، که روز جمعه، ۲۳ آبان، منتشر شد گفت: «کاراکتر من وارد شدن به دعواها و مسائل سیاسی نیست؛ من یک شخصیت آموزشی و تربیتی هستم و تمام ادعاها مبنی بر حضور بنده در حوادث ۷۸ و ۸۸ هم کذب است.»

از صبح روز سه‌شنبه، ۲۰ آبان، و پیش از معرفی آقای دانش آشتیانی، انبوهی از پیامک در مورد وزیر پیشنهادی علوم برای نمایندگان مجلس ایران ارسال شد که همگی وی را به معترضان به نتیجه انتخابات ۸۸ و همچنین اعتراضات پس از حمله به کوی دانشگاه در سال ۷۸ منتسب می‌دانستند.

آقای احمدی دانش آشتیانی در مصاحبه خود تاکید کرده که «به هیچ عنوان» مخالف فعالیت‌های سیاسی دانشجویان نیست، اما در عین حال می‌افزاید: «ورود گروههای سیاسی به دانشگاه، سم مهلکی برای دانشگاه است؛ البته این به معنای آن نیست که دانشجو سیاست نداشته باشد و با آن بیگانه باشد، اما دخالتهای از بیرون برای دانشگاه بحران‌ساز است.»

فعالیت‌های سیاسی دانشجویان و صدور مجوز برای تشکل‌ها و نشریات دانشجویی جدید از جمله دلایل اعلام شده برای استیضاح و برکناری رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم، در جلسه ۲۹ مرداد مجلس بود.

وزیر پیشنهادی علوم با تاکید بر این که وابسته و وامدار هیچ حزب و گروه سیاسی نیست، افزود: «بنده با تیم‌ها و افراد مختلف کار کرده‌ام، اما شخصیت مستقلی هستم.»

وی اضافه کرد: «ایده و طرح‌های خود را دارم. کاراکتر من سیاسی نیست؛ من یک مدیر اجرایی هستم... از زیر و بم مسائل آموزش عالی آگاهی دارم و می‌دانم چگونه کشتی بحران‌زده آموزش عالی را به ساحل امن برسانم.»

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در دولت محمد خاتمی و در سال‌های ۸۰ تا ۸۲، معاون و قائم مقام وزارت علوم بوده است.

گزینه حسن روحانی برای وزارت علوم ایران در پاسخ به برخی اخبار مبنی بر مخالفت وی با حضور بسیج در دانشگاه‌ها نیز گفت: «کسی که تمام زندگی خود را برای انقلاب و نظام گذاشته است چگونه می‌تواند بگوید با بسیج مخالف است؟»

وی در عین حال اضافه کرد: «ضمن آن که با حضور بسیج به عنوان یک پایگاه نظامی صرف در دانشگاه موافق نبودیم، اگرچه برنامه‌هایی برای جذب دانشجویان علاقه‌مند به بسیج در دانشگاه‌ها اجرا کردیم.»

پس از معرفی آقای احمدی دانش آشتیانی برای تصدی وزارت علوم، سایت‌های وابسته به بسیج دانشجویی یک مصاحبه قدیمی از وی را منتشر کردند که او در آن خواستار خروج بسیج دانشجویی از دانشگاه‌های کشور شده است.

آقای احمدی دانش آشتیانی از سال ۶۶ تا ۶۸ معاون امور جنگ وزارت علومو مسئول اعزام دانشجویان طرح سه ماهه برای حضور در جبهه‌ها در زمان جنگ ایران و عراق بوده است.

ساعاتی پس از انتشار خبر معرفی وزیر پیشنهادی علوم، خبرگزاری‌های فارس و تسنیم وابسته به سپاه پاسداران و همچنین وب‌سایت‌های متعلق به بسیج دانشجویی، مصاحبه‌ها و مطالبی را علیه آقای احمدی دانش آشتیانی منتشر کردند. انتشار این مطالب در روزهای گذشته نیز ادامه داشته است.

غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده تهران در مجلس، روز جمعه با بیان این که نگاه نمایندگان به وزیر پیشنهادی علوم مثبت نیست، افزود: «خانه ملت به رفوزه‌شدگان در فتنه اعتماد نمی‌کند.»

به گزارش فارس، ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز روز پنج‌شنبه، ۲۳ آبان، گفت که فضای مجلس برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم مثبت و مناسب نیست.

ادامه مخالفت‌های برخی از نمایندگان با وزیر پیشنهادی علوم در حالی است که محمدرضا تابش، نماینده اردکان در مجلس، روز چهارشنبه، ۲۱ آبان‌ماه «برخی از نیروهای وزارت اطلاعات» را متهم کرده بود که اسنادی را علیه وزیر پیشنهادی علوم، در اختیار نمایندگان مجلس گذاشته‌اند.

XS
SM
MD
LG