لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۸

روحانی: وظیفه پلیس فقط اجرای قانون است


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز شنبه، پنجم اردیبهشت، در جمع فرماندهان نیروی انتظامی کشور گفت که وظیفه پلیس نه «اجرای اسلام»، بلکه فقط «اجرای قانون است».

وی همچنین با اشاره به افزایش بودجه نیروهای مسلح ایران هشدار داد که «امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه دو مقوله متمایز است».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای روحانی تصریح کرد: «پلیس موظف به اجرای اسلام نیست و هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید من این اقدام را انجام دادم، خداوند فرموده یا پیامبر گفته است. وظیفه پلیس اجرای قانون است و اگر غیر از این باشد، بیخودی در مخمصه فکری قرار گرفته و مردم را گرفتار کرده‌ایم.»

وی اضافه کرد: «بسیاری از مسائل شرعی به ایمان مردم مرتبط است. پلیس جایی می‌تواند وارد شود که اولاً مصوبه قانونی وجود داشته باشد، ثانیاً قانون روشن و شفاف ابلاغ شده باشد.»

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، آقای روحانی با اشاره به آن بخش از احکام اسلام که در قوانین ایران نیامده است، افزود: «آیا پلیس می‌تواند در آن دخالت کند؟ ‌مثلا هنگام نماز ظهر وارد یک بانک شود و به رئیس بانک بگوید وقت نماز است.»

گفته‌های آقای روحانی در حالی است که سخنان وی در خردادماه ۹۳ مبنی بر «عدم دخالت در زندگی مردم» واکنش شدید تعدادی از روحانیون از جمله ائمه جمعه تهران و مشهد را به دنبال داشت.

آقای روحانی طی یک سخنرانی گفته بود که «نمی‌شود با زور شلاق مردم را به بهشت برد».

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در واکنش به این سخنان اعلام کرد که «شلاق که سهل است، با همه قدرت جلوی کسانی که قصد دارند جلوی بهشت رفتن مردم را بگیرند، خواهیم ایستاد».

در همین حال احمد خاتمی، امام جمعه تهران، نیز گفت که «رسالت حکومت دینی این است که جاده بهشت را صاف کند و ماموریتش هم این است. حکومت وظیفه دارد جاده را هموار کند برای بهشتی شدن مردم.»

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که بودجه نیروهای مسلح در دو سال گذشته به صورت صد درصد پرداخت شده افزود: «برخی به ما ایراد می‌گیرند که بنا بود این دولت به تعبیر آنها دولت پلیسی نباشد و فضای امنیتی را کم کند، پس چرا بودجه نیروهای مسلح را افزایش می‌دهد.»

وی اضافه کرد: «یک اشکالی در ذهن برخی وجود دارد، جامعه پلیسی با جامعه دارای پلیس خوب دو مقوله جداست. امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه دو مقوله متمایز است.»

رئیس جمهوری ایران همچنین با تاکید بر این که باید به ریشه‌های مسئله امنیت توجه کنیم، افزود: «اولین عامل ناامنی، فقر و بیکاری است و... منکر اصلی بر جامعه فقر، بیکاری، فساد و ریا است.»

حسن روحانی در ایام انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ بار‌ها بر از بین بردن فضای امنیتی تاکید کرده بود.

وی در آذرماه ۹۳ نیز گفته بود که «دوران افراط و فضای امنيتی» به سر آمده است.

این در حالی است که برخی از فعالان سیاسی و فعالان حقوق بشر از ادامه فضای امنیتی در دولت حسن روحانی انتقاد کرده‌اند.

از جمله شیرین عبادی، وکیل ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل، در آبان ۹۳ گفته بود که وضعیت حقوق بشر در ایران در زمان ریاست‌ جمهوری حسن روحانی «به‌‌ همان بدی» زمان محمود احمدی‌نژاد است و در برخی موارد «حتی بد‌تر شده‌ است».

گاهی نیروهای مسلح امنیتی و حتی دولت درگیر «تهدیدات فرضی و خیالی» می‌شوند

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت که گاهی نیروهای مسلح امنیتی و حتی دولت درگیر «تهدیدات فرضی و خیالی» می‌شوند.

وی اضافه کرد: «هم اکنون هفته‌ای نیست که به رئیس دولت گزارشی از یک تهدید اقتصادی، امنیتی و اجتماعی ارائه نشود، اما وقتی درباره جزئیات آن سوال می‌کنند، می‌بینند منطق درستی وجود ندارد و لازم نیست وارد عمل شویم.»

آقای روحانی تاکید کرد: «اما تهدید فرضی ممکن است تهدید واقعی درست کند، زیرا عکس‌العمل در برابر تهدید خیالی، به تهدید واقعی تبدیل می‌شود و پلیس باید به این مسئله مهم توجه کند.»

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس جمهوری ایران گفت: «من در این خصوص مثال زیاد دارم که در شش مورد کشور را از جنگ نجات دادیم. از این که اطلاعات غلط می‌دادند که مثلا فلان‌ کشور می‌خواهد به ما حمله کند و یا فلان دسته می‌خواهد شهر را به هم بریزد.»

آقای روحانی پیش از این نیز چند بار تاکید کرده است که هنگامی که او عهده‌دار سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی در دولت‌های هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی بوده، بارها ایران از ورود به جنگ نجات یافته است.

XS
SM
MD
LG