لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۰

اختصاص زمین در زاهدان به مراسم اهل سنت «پس از ۱۲ سال پیگیری»


مولوی عبدالحمید
مولوی عبدالحمید

امام جمعه اهل سنت زاهدان روز جمعه اختصاص یک زمین برای برگزاری نمازهای اعیاد اهل سنت پس از ۱۲ سال پیگیری را «هدیه نظام اسلامی به مردم» توصیف و از مسئولان استانی و «مدیریت کشور» تشکر کرد.

به گزارش وب‌سایت «سنی آن‌لاین»، مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت، در خطبه‌های نماز جمعه، ۱۱ مهر، در شهر زاهدان تصریح کرد: «زمین وسیعی به عیدگاه اختصاص داده شد تا مردم زاهدان و حومه بتوانند به راحتی در آن نماز بخوانند و مانند سال‌های گذشته در کوچه و خیابان... سرگردان نشوند.»

به گفته آقای عبدالحمید، موضوع درخواست اختصاص زمینی برای «عیدگاه» اهل سنت زاهدان، حدود ۱۲ سال است که در حال پیگیری است.

در روزهای گذشته رسانه‌های محلی از اختصاص زمینی به مساحت حدود ۳۲ هکتار در غرب زاهدان برای «عیدگاه» اهل سنت خبر داده‌اند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در سال‌های گذشته درخواست اختصاص زمینی برای «عیدگاه» اهل سنت زاهدان را بارها مطرح کرده و گفته بود که در سفر استانی محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق، به استان زاهدان نیز این درخواست مطرح شده است.

وی مردادماه سال ۹۰ گفته بود: «الحمدلله برادران شیعه ما در مجموع ۴۰ هکتار زمین برای عیدگاه در اختیار دارند و ما از این بابت خوشحالیم، اما اهل سنت زاهدان فقط ۶ هکتار زمین در اختیار دارند.»

مولانا عبدالحمید همچنین مردادماه ۹۲ از اختصاص زمینی برای «عیدگاه» در فاصله‌ای دور از شهر ابراز «ناخرسندی» کرده و گفته بود که اختصاص این زمین مورد قبول اهل سنت قرار نگرفته است.

به گفته مولانا عبدالحمید، بر اساس آمار وزارت کشور و اظهارات منابع رسمی٬ اهل سنت «حدود ۲۰ درصد» کل جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند. با این حال بر اساس گزارش‌ها آنان از انجام مراسم مذهبی گروهی خود در شهرهای شیعه‌نشین و از جمله در تهران محروم هستند.

در سال‌های گذشته پس از عیدهای قربان و فطر گزارش‌هایی درباره ممانعت از برگزاری مراسم نماز دسته‌جمعی اهل سنت در تهران منتشر شده است.

پس از انتخابات حسن روحانی به ریاست جمهوری، تعدادی از روحانیون اهل سنت و نمایندگان اهل سنت مجلس نسبت به محقق شدن وعده‌های آقای روحانی درباره اقلیت‌های دینی و بهبود وضعیت اهل سنت در ایران ابراز امیدواری کردند.

حسن روحانی در انتخابات رياست جمهوری در ۲۴ خرداد سال گذشته توانست بيش از ۷۳ درصد آرا استان سيستان و بلوچستان را به خود اختصاص دهد.

از سوی دیگر بر اساس گزارش‌ها، وساطت مولوی عبدالحمید که از او به عنوان پرنفوذ‌ترین روحانی اهل سنت در ایران نام برده می‌شود در آزادی چهار مرزبانی نقشی اساسی داشت که ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ توسط جیش‌العدل ربوده و چهار نفر از آنان در فروردین ۹۳ آزاد شدند.

XS
SM
MD
LG