لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۶

خرید‌های کلان تسلیحاتی امارات و عربستان


نمونه‌ای از موشک سنگرشکن آمریکایی
نمونه‌ای از موشک سنگرشکن آمریکایی
وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، طرح فروش سلاح‌های پیشرفته به ارزش ۱۰.۸ میلیارد دلار به امارات متحده عربی و عربستان سعودی را به کنگره ارائه کرده است.

به گزارش وب‌سایت پنتاگون، ارزش سلاح‌های تحویلی به عربستان سعودی و امارات به ترتیب ۶.۸ میلیارد دلار و ۴ میلیارد دلار خواهد بود.

بر پایه این طرح، آمریکا با تحویل هزار بمب سنگرشکن و موشک‌های پیشرفته به دو کشور یاد شده توانایی هوایی آنان را برای مقابله با تهدید‌های جمهوری اسلامی و عبور از سد بتون‌های مقاوم تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران افزایش خواهد داد.

بمب‌های سنگرشکنی که آمریکا به امارات و عربستان تحویل خواهد داد مانند بمب‌هایی است که پنتاگون سه سال پیش در اختیار اسرائیل گذاشت. این بمب‌ها موسوم به «جی بی یو ۳۹/ بی» با وزن ۱۱۳.۸ کیلوگرم و حاوی ۲۲.۷ کیلوگرم ماده منفجره دقت عمل بیشتری دارند و قدرت نفوذ آنها به هدف همسان با بمب‌های ۹۰۰ کیلویی است.
این سلاح‌ها توان نیروی هوایی امارات و عربستان را برای حمله به سایت‌های پدافند هوایی ایران و تاسیسات راداری نیز افزایش خواهد داد.

علاوه بر این، قرار است ۶۵۰ موشک کروز هوا به زمین «اِسلَم ئی آر» با برد ۲۵۰ کیلومتر، ۴۰۰ موشک ضد کشتی «هارپون بلاک دو» با برد ۱۲۴ کیلومتر و ۹۷۳ بمب با قابلیت گلاید (بمب سُرشی) موسوم به «سلاح‌های جوینت آَستند آف» به دو کشور یاد شده فروخته شود.

بیشتر این جنگ‌افزار‌ها را شرکت‌های عمده تسلیحاتی مانند «ریتیون» و «بوئینگ» در اختیار عربستان و امارات قرار خواهند داد و هواپیما‌های "اف ۱۵" عربستان و "اف ۱۶" امارات می‌توانند آنها را حمل و شلیک کنند. این سلاح‌ها توان نیروی هوایی امارات و عربستان را برای حمله به سایت‌های پدافند هوایی ایران و تاسیسات راداری نیز افزایش خواهد داد. همچنین عربستان و امارات با همکاری نزدیک با آمریکا تلاش دارند که یک سپر پدافند هوایی ویژه برای مقابله با تهدیدات احتمالی ایران بر پا کنند.

در سال‌های اخیر خرید‌های کلان تسلیحاتی عربستان و امارات از آمریکا سیر سعودی داشته است و این دو کشور از خریداران عمده جنگ‌افزار‌های آمریکا هستند. در سال ۲۰۱۱، دو سال پیش، دولت اوباما طی یک قرارداد به ارزش ۲۹.۴ میلیارد دلار با عربستان سعودی تقبل کرد که ۸۴ فروند هواپیمای "اف ۱۵" به عربستان تحویل دهد و ۷۰ فروند از هواپیماهای نظامی این کشور را بهینه‌سازی کند. دولت اوباما همچنین یک «سامانه پدافند هوایی در ارتفاع بالا» موسوم به "تاد" را در اختیار امارات قرار داد.

فروش این سامانه بخشی از طرح آمریکا برای ایجاد یک نظام منطقه‌ای در خاورمیانه برای مقابله با افزایش توان موشکی ایران است.

به گزارش شماری از رسانه‌های آمریکایی، فروش این سلاح‌ها نشانگر پشتیبانی دولت اوباما از کشور‌های جنوب خلیج فارس است که نگران برنامه هسته‌ای ایران و توانایی رزمی ارتش و سپاه پاسداران است که در رزمایش‌های گوناگون به نمایش گذاشته شد.
در سال‌های اخیر اسرائیل، عربستان و امارات در راستای دشمنی‌شان با جمهوری اسلامی به متحدینی علیه ایران تبدیل شده‌اند.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دو مقام آمریکایی که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود آورده است: «عربستان سعودی بارها از آمریکا خواسته است که با اجرای تحریم‌های شدید جمهوری اسلامی را از دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای باز دارد و توانایی تهران را برای کمک به حکومت بشار اسد محدود کند.»

طرح فروش این سلاح‌ها در حالی انجام می‌گیرد که دولت روحانی با نگاهی مثبت برای توسعه روابط با عربستان سعودی، سعی دارد که با رویکردی تازه برای گفت‌وگو‌های هسته‌ای با کشور‌های گروه ۱+۵، تنش موجود بین جمهوری اسلامی با کشور‌های غربی را کاهش دهد.

پنتاگون طرح فروش سلاح‌های جدید به عربستان و امارات را ۱۱ اکتبر، ۱۹ مهر، به کنگره آمریکا تسلیم کرد و قرار است کنگره پس از بررسی‌های لازم که ممکن است تا سی روز دوام داشته باشد، نتیجه را به وزارت دفاع آمریکا اطلاع دهد.

به باور شماری از کارشناسان، احتمال نمی‌رود که کنگره با تحویل این سلاح‌های پیشرفته به عربستان و امارات مخالفت کند.

اسرائیل همواره با فروش سلاح‌های پیشرفته به کشور‌های عربی مخالفت کرده و آن را تهدیدی برای برتری نظامی خود دانسته است، ولی در سال‌های اخیر اسرائیل، عربستان و امارات در راستای دشمنی‌شان با جمهوری اسلامی به متحدینی علیه ایران تبدیل شده‌اند.
XS
SM
MD
LG