لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۲

افشاگری در نشست خبری: «فساد مالی در فدراسیون والیبال ایران»


محمدرضا داورزنی
محمدرضا داورزنی
نشست خبری رئیس فدراسیون والیبال ایران با جنجال همراه بود و محمدرضا داورزنی توسط یکی از کارمندان پیشین این فدراسیون به فساد مالی متهم شد. این کنفرانس خبری در پی ناکامی تیم ملی والیبال ایران در راهیابی به المپیک لندن تشکیل شده بود.

پیش از این در بهمن‌ماه ۱۳۹۰ انتخابات این فدراسیون نیز به جنجال کشیده شده و ناصر میرفخرایی، از نامزدهای معترض، با برشمردن تخلفات مجمع انتخاباتی گفته بود: نمی‌دانم در این فدراسیون چه منافعی وجود دارد که برای حفظ آن، اهالی این رشته را با عناوینی چون «ضد انقلاب، سران فتنه و سلطنت‌طلب» خطاب می‌کنند.

محمدرضا داورزنی هم در دفاع از خودش پاسخ داده بود که علیه او «شب نامه» منتشر می‌کنند. او در مجمعی که منتقدانش می‌گفتند فرمایشی و از پیش تعیین شده است، در سمت ریاست فدراسیون ابقا شد.

در نشست اخیر، آقای داورزنی درباره عملکرد ایران در مسابقات گزینشی المپیک گفت: قول داده بودیم که به المپیک راه پیدا کنیم، اما در بازی با استرالیا پس از گیم نخست، ورق برگشت و اتفاقی افتاد که انتظارش را نداشتیم.

داورزنی درباره وضعیت ادامه همکاری با خولیو ولاسکو، سرمربی آرژانتینی تیم ملی ایران، گفت: در ژاپن یک ساعت با هم صحبت کردیم. پایان قرارداد ولاسکو، مسابقات AVC کاپ است، اما در نظر داریم همچنان از او به عنوان سرمربی تیم ملی بهره ببریم.

جنجال‌های جلسه از زمانی آغاز شد که محمدرضا داورزنی مدعی شد والیبال ایران از زمانی که او ریاست فدراسیون را برعهده گرفته در مسیر پیشرفت بوده و موفقیت‌های بی‌سابقه‌ای کسب کرده است.

این دیدگاه اما مخالفینی هم داشت. یکی از خبرنگاران با ارائه آمار، اظهارات او را رد کرده و گفت که ایران در پنج سال گذشته از سه دوره مسابقه قهرمانی آسیا، فقط یک عنوان نخست، آن هم در تهران و با ۲۰ هزار تماشاچی به دست آورده است.

همچنین به گفته این خبرنگار در دوران مدیریت داورزنی، ایران فرصت حضور در دو دوره لیگ جهانی و دو دوره المپیک را از کف داده است.

داورزنی در پاسخ به این انتقادات گفت: «لطفاً نظم جلسه را بر هم نزنید.»

غیر از رئیس فدراسیون والیبال، یکی دیگر از مسئولین این فدراسیون نیز با خبرنگار منتقد به درگیری لفظی پرداخت و طبق گزارش خبرگزاری ایسنا، جو سالن کنفرانس متشنج شد.

افشاگری در کنفرانس خبری

در حالی که هنوز انتقادات فنی کار‌شناسان والیبال حاضر در جلسه فروننشسته بود، یکی از کارمندان سابق فدراسیون اعلام کرد که قصد دارد اسنادی را مبنی بر فساد مالی در این فدراسیون ارائه کند.

او که مدارک مورد نظرش را به همراه داشت، گفت: اگر بخواهید سالم کار کنید شما را مواخذه می‌کنند. به عنوان کسی که عرق ملی دارد و نمی‌تواند ببیند فساد در فدراسیون ریشه دوانده، این اسناد را به اهالی محترم رسانه تقدیم می‌کنم تا ببینید چرا فساد مالی در این فدراسیون وجود دارد.

خبرگزاری‌های ایران کارمند یاد شده فدراسیون را میثم پورجلالی معرفی کرده‌اند. او مدتی در انبار فدراسیون مشغول به کار بود و همچنین در خانه والیبال تهران نیز فعالیت می‌کرد. پورجلالی مدیریت تشریفات فدراسیون را هم برعهده داشت.

خبرگزاری ایسنا حالت محمدرضا داورزنی در هنگام افشاگری‌ها را «کاملاً بهت زده و بسیار عصبانی» توصیف کرده و به نقل از او نوشته است: «چه کسی این فرد را به داخل سالن کنفرانس راه داده؟ نمی‌دانم چرا بعضی‌ها به دنبال مسائل خاص هستند. از هر فرصتی برای اتهام‌ علیه فدراسیون دریغ نمی‌کنند.»

گفته می‌شود این کارمند سابق فدراسیون والیبال، اسناد خود را به سازمان بازرسی کل کشور و وزارت ورزش و امور جوانان نیز ارائه داده است.

در ادامه نشست، در حالی که تلاش می‌شد تا شرایط به حالت عادی برگردد، سرانجام خبرنگاری درباره چگونگی تدارک تیم برای مسابقه‌های AVC کاپ سوال کرد، و سپس سوالاتی درباره اشتباهات فنی تیم ملی ایران در مسابقات گزینشی المپیک هم پرسیده شد.

داورزنی پاسخ داد: درباره مسائل فنی نمی‌خواهم اظهار نظر کنم. مواردی که بعضی‌ها مطرح می‌کنند چرا مهدی بازارگرد و امیر حسینی در تیم ملی نبودند، سوالاتی است که ولاسکو باید جواب دهد.

او با نقل قول از رئیس جمهور ایران ادامه داد: «همان طور که آقای احمدی‌نژاد گفت، در بازی‌های آسیایی باید برای مقام دومی تلاش کنیم، نه چهارمی. مصمم هستیم که والیبال ایران جزء تیم‌های بر‌تر جهان قرار بگیرد و تا زمانی که مسئولیت دارم برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنم.»

محمدرضا داورزنی درباره مطالبی که پیرامون احتمال برکناری او از ریاست فدراسیون والیبال مطرح می‌شود، با تاکید بر این که قبلاً هرکجا بوده فقط به «خدمت» فکر می‌کرده، گفت: در حال حاضر هم هر کس زورش برسد من را برکنار کند دستش را می‌بوسم و هیچ اصراری به ماندن ندارم.
XS
SM
MD
LG