لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۴

توقیف کشتی مظنون به حمل «تسلیحات ایران» در یمن


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
خبرگزاری رویترز گزارش داد که دولت یمن روز ۲۳ ژانویه، ۶ روز پیش، یک کشتی حامل مقادیر زیادی سلاح که گمان می‌رود «از ایران بارگیری شده باشد» را توقیف کرده است.

به گزارش این خبرگزاری، سفارت دولت یمن در واشینگتن، پایتخت ایالات متحده، روز سه‌شنبه، ۱۰ بهمن‌ماه، همچنین اعلام کرد که این محموله شامل موشک‌های زمین به هوا، مواد منفجره نظامی، تجهیزات ساخت بمب و راکت‌انداز بوده و همه این تسلیحات از کشتی توقیفی تخلیه شده است.

این گزارش به نقل از مقامات آمریکایی که به نام‌شان اشاره‌ای نکرده می‌گوید که آمریکا مظنون به قاچاق تجهیزات نظامی از ایران به شورشیان یمن بوده است.

یک مقام رسمی دولت آمریکا که خواسته نامی از وی برده نشود در گفت‌گو با خبرگزاری رویترز با تایید عملیات توقیف این کشتی گفته است که این اقدام با هماهنگی نیروی دریایی آمریکا انجام شده است.

یک مقام دیگر به رویترز گفته است که به اعتقاد آن‌ها کشتی توقیف شده از سواحل ایران به مقصد رساندن این تجهیزات به شورشیان یمنی مانند شیعیان «حوثی» در حال حرکت بوده است.

به گفته این مقام، این حادثه نشان می‌دهد که دخالت «مخرب» ایران در کشورهای منطقه کماکان ادامه دارد.

قبلا مقامات رسمی یمن، از جمله رئیس جمهور این کشور، از ایران خواسته بودند که دخالت خود در این کشور را متوقف کند، اما این در حالی است که ایران هرگونه دخالت در یمن را تکذیب می‌کند.

عبد ربه منصور هادی، رئیس ‌جمهور جدید یمن، که جانشین علی عبدالله صالح شده است، سال گذشته از کشف یک حلقه جاسوسی ایران در پایتخت این کشور خبر داد.

اوایل ماه جاری نیز جرالد فایرستین، سفیر آمریکا در یمن، ایران را به حمایت از تجزیه‌‌طلبان یمنی در مناطق جنوبی این کشور متهم کرد. یمن در مناطق شمالی نیز با شورشیان و گروه‌های مرتبط با القاعده درگیر است.

یمن اعلام کرده است که کشتی حامل سلاح‌ها در آب‌های یمن توقیف شده است. این کشتی با چند پرچم در حال حرکت بوده و ۸ خدمه یمنی بر عرشه آن بوده‌اند.
XS
SM
MD
LG