لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

افزایش آمار کشته‌ها با ادامه بحران امنیتی در اسرائیل


با ادامه بحران امنیتی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها و رسیدن آن به روز بیست و هشتم، دو طرف از افزایش شمار کشته‌های خود خبر دادند: ۶۴ کشته فلسطینی و ۱۲ کشته از طرف اسرائیلی.

آمار کشته‌های فلسطینی از سوی وزارت بهداشت حکومت خودگردانی و آمار کشته‌های اسرائیلی از سوی «مرکز مبارزه با تروریسم» اعلام شده است.

کشته‌های اسرائیلی رهگذرانی بودند که در حملات چاقوزنی و کاربرد اسلحه گرم کشته شده‌اند؛ تنها یکی از این کشته‌ها سرباز بود.

بیش از نیمی از کشته‌های فلسطینی هم مهاجمان اکثراً کم‌سن و سالی هستند که با چاقو در صدد حمله به اسرائیلی‌ها بوده یا لحظاتی پس از چاقوزنی کشته شده‌اند؛ چند نفر از کشته های فلسطینی، دختران بسیار جوان هستند.

از آغاز بحران جاری در یک ماه اخیر، افزون بر کشته ها، مجروحان بسیاری در دو طرف برجای مانده‌اند؛ برخی از مجروحان اسرائیلی، نظامیان بوده اند.

پلیس اسرائیل می گوید، روز سه شنبه دو نوجوان فلسطینی ساکن شهر اورشلیم که با تبر و چاقو در میان وسایل خود به میدان شهرداری شهر رفته و در آستانه حمله به رهگذران یهودی بودند، لحظاتی قبل از حمله دستگیر شدند؛ همزمان در این روز نیز در شهر الخلیل دو دختر فلسطینی با چاقو در دست قبل از حمله بازداشت شدند.

همزمان با ادامه این بحران امنیتی، صدها نفر از چهره های دانشگاهی بریتانیا با امضای یک نامه سرگشاده از تحریم مراودات علمی با اسرائیل حمایت کردند.

امضاکنندگان این نامه روز دوشنبه، چهارم آبان، با نکوهش آن دسته از اعضای آکادمی و شخصیت های فرهنگی بریتانیا که پیشتر در نامه ای همکاری علمی و فرهنگی و هنری با اسرائیل را با وضعیت امنیتی بی‌ارتباط دانسته بودند، انتقاد کردند.

در این میان، به گزارش رسانه های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از پیشنهاد فرانسه برای ازسرگیری گفت و گوهای راکدمانده صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها استقبال کرده و گفته است که نتانیاهو آماده دیدار با عباس در هر زمان و هر مکانی است.

نتانیاهو افزوده است، او خود بارها در روزهای گذشته محمود عباس را به دیدار فراخوانده، اما ابومازن از آن شانه خالی کرده است.

دولت فرانسه روز سه شنبه، پنجم آبان، با بیان نگرانی از ادامه بحران میان اسرائیل و فلسطینی ها، انجام اقداماتی از سوی دو طرف را برای آماده کردن زمینه جهت تجدید گفت‌وگوهای صلح توصیه کرد.

رسانه های فلسطینی و اسرائیلی می گویند، محمود عباس نیز شرایطی را برای بازگشت به میز مذاکرات مطرح کرده است.

محمود عباس که در اروپا به سر می برد، در دیدار با بلندپایگان اروپایی، از جمله با فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواهان فشار جامعه جهانی برای اجرای تعهدات از سوی اسرائیل شد.

خانم موگرینی گفته است، ابومازن و نتانیاهو باید با دیدار با یکدیگر تعهد خود را به آرام کردن اوضاع نشان دهند.

آقای عباس روز چهارشنبه با شرکت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، اسرائیل را به «نقض قوانین حقوق بشری» متهم کرد؛ اسرائیل می گوید از مردم خود که مورد خشونت خیابانی و چاقوزنی در هرجا قرار گرفته اند، دفاع می کند.

در همین حال، اردن روز سه شنبه از دولت اسرائیل خواست در کار نصب دوربین های نظارتی در مسجدالاقصی دخالت نکند، زیرا ماموران وقف اسلامی فلسطینی با همکاری اردن، دوربین ها را نصب می کنند.

نخست وزیر اسرائیل پیشنهاد پادشاه اردن را برای نصب دوربین های نظارتی پذیرفته و گفته است، این دوربین ها «به همه جهان نشان خواهد داد که بر خلاف دروغ هایی که به خونریزی منجر شده است، اسرائیل هیچ تغییری در وضعیت پیشین در الاقصی و اماکن دیگر نداده است».

XS
SM
MD
LG