لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

لغو خانه‌سازی‌های جدید در اسرائیل برای پیشبرد اهداف علیه ایران


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در اقدامی بی‌سابقه برای پیشبرد اهداف مورد نظر اسرائیل علیه برنامه اتمی ایران، دستور داد خانه‌سازی جدید در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس لغو شود.

او همچنین وزیر مسکن و شهرسازی دولت خود را نیز علناً توبیخ کرد.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری اسرائیل که چهارشنبه بیست و دوم آبان منتشر شد، نتانیاهو دستور داد طرح‌های ارائه شده از سوی وزیر مسکن و شهرسازی برای احداث ۲۴ هزار واحد مسکونی جدید لغو شود.

دستور آقای نتانیاهو همچنین لغو سایر تصمیمات در پروژه‌های خانه‌سازی را که بدون هماهنگی و مجوزهای لازم راه‌اندازی شده شامل می‌شود.

به گزارش دفتر نخست وزیری اسرائیل، این کشور به همکاری قدرت‌های جهانی برای جلوگیری از یک «توافق بد و خطرناک» بر سر برنامه اتمی ایران نیاز دارد و لذا لازم است که «از متشنج کردن مناسبات خود با جامعه جهانی جلوگیری کند».

وزیر مسکن و شهرسازی اسرائیل به تازگی دستور این خانه‌سازی‌های تازه را صادر کرده بود، اقدامی که واکنش شدید آمریکا و نیز تشکیلات خودگردان فلسطینی را به دنبال داشت.

محمود عباس، رهبر حکومت فلسطینی، سه‌شنبه بیست و یکم آبان هشدار تندی به دولت نتانیاهو داد و تاکید کرد که این وضع، فلسطینی‌ها را وادار می‌کند که از مسیر مذاکرات سیاسی با اسرائیل دور شوند.

ابو مازن به اسرائیل اخطار کرد که اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل چاره‌ای برای فلسطینی‌ها باقی نمی‌گذارد جز این که برای استقلال کشور فلسطین در جستجوی راهکارهای دیگر برآیند و دوباره در اندیشه مراجعه به سازمان ملل باشند.

صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی، نیز روز دوشنبه در همین زمینه گفته بود که در کنار پایان روند صلح، «علیه اسرائیل به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه می‌کنیم».

دولت آمریکا نیز دوشنبه ناخشنودی عمیق خود را از طرح خانه‌سازی‌های گسترده‌ای که وزارت مسکن و شهرسازی اسرائیل دستور داده بود اعلام کرد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که واشینگتن با گردآوری اطلاعات بیشتر، از دولت اسرائیل می‌خواهد که در زمینه این «اقدامات نگران‌کننده» توضیح دهد.

موضع همیشگی واشینگتن این بوده است که این خانه‌سازی‌ها غیرقانونی است و به روند صلح لطمه جدی خواهد زد.

پس از سال‌ها رکود در روند صلح، از حدود سه ماه پیش گفت‌وگوهای سیاسی اسرائیلی‌ـ‌فلسطینی کمابیش در جریان بوده است، هرچند که برخی خانه‌سازی‌های دیگر در ابعاد کوچک‌تر از سوی دولت نتانیاهو تصویب شده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در روزهای گذشته در دیدار با سران اسرائیلی و فلسطینی در منطقه گفته بود که آمریکا همچنان امیدوار است که بتوان به جدول زمانی ۹ ماهه‌ای که برای رسیدن به پیمان نهایی صلح تعیین کرده بود وفادار ماند.

ناخشنودی آمریکا از اقدامات اسرائیل در حالی است که نتانیاهو بر سر مذاکراتی که آمریکا و سایر کشورهای گروه ۵+۱ در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در روزهای گذشته با نمایندگان دولت ایران در ژنو به عمل آوردند، دستخوش اختلاف و تنش شدید شده است.

در این شرایط، به گفته ناظران، نتانیاهو تشخیص داده است که اسرائیل نباید به اقداماتی دست بزند که آمریکا و سایر اعضای جامعه جهانی را از خود خشمگین‌تر کند.

روسیه، چین، آلمان، فرانسه و بریتانیا که دیگر اعضای گروه ۵+۱ در مذاکرات هسته‌ای با ایران هستند، همواره از خانه‌سازی‌های اسرائیل در زمین‌های اشغالی فلسطینی ابراز ناخشنودی کرده و آن را برای روند صلح زیان‌بار دانسته‌اند.
XS
SM
MD
LG