لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

نظرسنجی: ۵۳ درصد از یهودیان حاضر به خروج از اراضی اشغالی نیستند


اعتراض فلسطینی‌ها به خانه‌سازی بیشتر در اراضی اشغالی
اعتراض فلسطینی‌ها به خانه‌سازی بیشتر در اراضی اشغالی
همزمان با سفر دبیرکل سازمان ملل به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی برای «حمایت» از مذاکرات صلح، تازه‌ترین نظرسنجی در اسرائیل نشان می‌دهد که ۵۳ درصد از یهودیان ساکن اسرائیل «به هیچ قیمتی» حاضر به خروج از اراضی اشغالی فلسطینی نیستند.

نتیجه این سنجش افکار که از سوی یک موسسه علمی معتبر نظرسنجی اسرائیلی در روز جمعه، ۲۵ مرداد، در وب‌سایت روزنامه اسرائیلی معاریو انتشار یافته، نشان می‌دهد که این مخالفان سرسخت روند صلح می‌گویند که «حتی اگر فلسطینی‌ها از "حق بازگشت" عدول کنند و حتی اگر اسرائیل را به عنوان «کشوری برای یهودیان» قبول کنند، هنوز باید "همه" یهودی‌نشین‌ها را حفظ کرد».

اهمیت این نظرسنجی در این است که دولت اسرائیل ماه گذشته اعلام کرد، هر پیمان صلح که با فلسطینی‌ها نهایی شود برای مردم اسرائیل به همه‌پرسی خواهد گذاشت و تنها در صورت تایید آن از سوی اکثریت مردم، آن را امضا خواهد کرد.

این نظرسنجی دو روز پس از آن انتشار یافت که نشست دوم از گفت‌وگوهای سیاسی میان مذاکره‌کنندگان ارشد اسرائیلی و فلسطینی در بیت‌المقدس انجام شد.

مذاکرات صلح پس از سه سال وقفه کامل، دو هفته پیش با تلاش‌ها و پیگیری آمریکا، در واشینگتن از سرگرفته شد.

نشست روز چهارشنبه میان تسیپی لیونی، وزیر دادگستری اسرائیل، و صائب عریقات، عضو ارشد سازمان آزادی‌بخش فلسطین، به مدت پنج ساعت و پشت درهای بسته برگزار شد و هیچ یک از طرفین حاضر به اعلام جزئیات آن نشد، همان گونه که حتی محل مذاکرات نیز از رسانه‌ها مخفی ماند.

مارتین ایندیک، دیپلماتی که از سوی آمریکا به عنوان میانجی این مذاکرات معرفی شده است، در این نشست حضور نداشت.

اعلام شده است که دور بعدی گفت‌وگوها دو هفته دیگر در شهر فلسطینی «اریحا» در کرانه باختری انجام خواهد شد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، به تازگی گفته بود که با انجام ۹ ماه مذاکره بر سر مسائل بنیادینی که باعث تداوم ده‌ها ساله این نزاع شده می‌توان به راه حل‌های مطلوب برای هر یک از این موضوعات رسید.

مهم‌ترین مسائلی که نیاز به توافق طرفین دارد تعیین مرزهای نهایی ضمن لزوم برچیدن ده‌ها یهودی‌نشین کوچک و بزرگ در اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷، تعیین تدابیر امنیتی، سرنوشت میلیون‌ها فلسطینی پراکنده در جهان و مقوله آب است.

دبیرکل سازمان ملل به پرز: گام‌های تحریک‌آمیز متوقف شود

در این میان بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، برای حمایت از مذاکرات سیاسی طرفین، از شامگاه پنج‌شنبه به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی رفته است.

دبیرکل سازمان ملل روز جمعه، بیست و پنجم مرداد، با شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، دیدار کرد.

آقای بان در این دیدار به شیمون پرز گفت که «اسرائیل حق دارد از امنیت برخوردار باشد»، ولی هر دو طرف این نزاع باید از برداشتن گام‌های تحریک‌آمیز خودداری کنند.

دبیرکل سازمان ملل در روزهای گذشته تصمیم دولت اسرائیل به خانه‌سازی بیشتر در اراضی اشغالی فلسطینی را محکوم کرده و خواهان خودداری این کشور از عملی کردن این مصوبه شده است.

فلسطینی‌ها در روزهای گذشته هشدار داده‌اند که اقدامات اسرائیل مانند خانه‌سازی می‌تواند موجب شکست روند صلح شود؛ سران فلسطینی این ناخشنودی خود را در دیدار با دبیرکل سازمان ملل نیز تکرار کردند.

ایران: تشکیلات خودگردان فلسطینی «اشتباه» می‌کند

در این میان دولت جمهوری اسلامی ایران نیز برای اولین بار در خصوص روند مذاکرات سیاسی تازه ازسرگرفته شده اسرائیلی فلسطینی موضع گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه بیست و سوم مرداد تاکید کرد که «مذاکرات سازش» آرمان فلسطینی‌ها را تامین نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در عین حال از دیدگاه جبهه مقاومت فلسطین ستایش کرد و گفت: «فقط خط مقاومت است که نتیجه می‌دهد.»

حماس، جهاد اسلامی فلسطین و سایر سازمان‌های عضو جبهه مقاومت فلسطین مذاکرات سیاسی میان سازمان آزادی‌بخش فلسطین و جنبش «فتح» با اسرائیل را تقبیح کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG