لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

افزایش ۲۶ درصدی شمار فلسطینی‌ها در زندان‌های اسرائیل


زندان کتسیوت در اسرائیل که گفته می‌شود سه چهارم زندانیان فلسطینی‌ در آن نگهداری می‌شوند
زندان کتسیوت در اسرائیل که گفته می‌شود سه چهارم زندانیان فلسطینی‌ در آن نگهداری می‌شوند

شمار زندانیان امنیتی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل در کمتر از چهار سال گذشته ۲۶ درصد افزایش داشته و به ۵۶۸۶ نفر رسیده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز جمعه، ۱۲ تیرماه، در این باره نوشت که این آمار از سوی اهود هالوی مشاور دولت اسرائیل در امور زندان‌ها به کنست، مجلس این کشور، ارائه شده است.

به گفته آقای هالوی، ۱۶۱۰ نفر از این زندانیان فلسطینی‌هایی هستند که در «بازداشت اداری» اسرائیل به سر می‌برند.

اسرائیل در چارچوب «بازداشت اداری» زندانیان را مدت ها بدون ارائه کیفرخواست در حبس نگاه می دارد.

اهود هالوی همچنین گفته است زمانی که معامله مبادله گیلعاد شالیط، سرباز اسیر اسرائیلی، با حماس انجام شد، ۴۵۰۰ زندانی امنیتی در زندان‌های اسرائیل باقی مانده بودند.

اسرائیل در پاییز سال ۲۰۱۱ پذیرفت که ۱۱۰۰ زندانی فلسطینی را آزاد کند و شالیط را تحویل بگیرد.

در همین حال، به نوشته هاآرتص، اسامه سعدی، عضو عرب کنست، در نشست پارلمان گفته است که برخی از زندانیان امنیتی که بیش از سی سال در زندان های اسرائیل هستند، از حق مکالمه تلفنی محروم هستند.

هاآرتص افزوده است که شماری از نمایندگان یهودی کنست نیز، مانند وزیر پیشین بنیامین بگین، با «اقدامات مغایر قوانین» در قبال زندانیان امنیتی فلسطینی مخالفت کردند.

از سال ۲۰۱۱ که شمار زندانیان فلسطینی افزایش چشمگیری داشته است، گفت‌وگوهای سیاسی اسرائیلی – فلسطینی در رکود کامل بوده است.

در همین حال روز جمعه در تظاهراتی که به یاد یک نوجوان کشته شده فلسطینی برگزار شد، یک فلسطینی دیگر به قتل رسید.

محمد هانی الکاسبه بامداد جمعه، ۱۲ تیر، در پست بازرسی «الرام» در بین بیت المقدس و رام‌الله بر اثر تیراندازی نظامیان گشتی اسرائیلی کشته شد.

تظاهرات و اعتراضات فلسطینی ها به یاد کشته شدن محمد حسین ابوخضیر شدت گرفته است.

ارتش اسرائیل مدعی شده است که این فلسطینی ۱۷ ساله در میان جوانانی بوده است که به سوی خودروی گشتی اسرائیلی سنگ‌پرانی کرده و یک فرمانده نظامی با بیرون آمدن از خودرو «از خود دفاع کرده است».

رسانه های اسرائیل خبر دادند که ضارب، سرتیپ «ییسرائل شومر» از فرماندهان ارشد ارتش اسرائیل و فرمانده تیپ نظامیان در کرانه باختری بوده است.

اما رسانه های فلسطینی می گویند که این نوجوان فلسطینی روزه دار و ساکن اردوگاه «قلندیه» می خواسته است با پریدن از روی حصار وارد بیت المقدس شده و برای نماز خواندن به مسجدالاقصی برود.

XS
SM
MD
LG