لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

واکنش به تحریم در مسکو: «روابط روسیه و آمریکا به بن‌بست می‌رسد»


در پی وضع «شدیدترین» تحریم‌ها علیه روسیه به دست آمریکا، منابع خبری از واکنش مقامات عالی‌رتبه در مسکو خبر می‌دهند، از جمله ولادیمیر پوتین پیش‌بینی کرده است که روابط آمریکا و روسیه با این ترتیب به «بن‌بست» می‌رسد.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، چهارشنبه شب، ۲۵ تیرماه، از وضع دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه روسیه به دنبال وقایع اوکراین خبر داد که خبرگزاری رویترز آنها را «شدیدترین» تحریم‌ها علیه مسکو توصیف کرده است.

واشینگتن روز چهارشنبه در توجیه دور تازه تحریم‌ها علیه مسکو اعلام کرد که حکومت ولادیمیر پوتین در روند کاستن از خشونت‌ها در اوکراین ناکام بوده است.

دولت باراک اوباما همچنین در همین روز اعلام کرد که تا ۱۲ هزار نیروی روس به مرز روسیه و اوکراین بازگشته و اسلحه و مهمات از همین مرز به دست جدایی‌طلبان اوکراین می‌رسد.

در واکنش به تحریم‌های تازه آمریکا، ولادیمیر پوتین که هم اکنون در برزیل به سر می‌برد هشدار داد که این تحریم‌ها بیش از همه به کمپانی‌های انرژی در آمریکا صدمه زده و مناسبات دور کشور را به بن‌بست خواهد کشاند.

در همین حال یک مقام عالی‌رتبه در وزارت خارجه روسیه نیز تهدید کرد که پاسخ مسکو به این تحریم‌ها «دردناک» خواهد بود.

مدیرکل دومین بانک بزرگ روسیه نیز در واکنش به این تحریم‌ها هشدار داد که این اقدام آمریکا «عواقبی مخرب» برای نظام اقتصاد جهانی خواهد داشت. او همچنین تحریم‌های تازه را غیرقانونی خواند.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که نک پیکان تحریم‌های جدید آمریکا متوجه نزدیک‌ترین کمپانی‌ها به آقای پوتین است.

روس‌نفت، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت روسیه، نوواتک،‌ دومین تولیدکننده بزرگ گاز روسیه، و همچنین گازپروم‌بانک، سومین بانک بزرگ این کشور، اهداف اصلی تحریم‌های تازه آمریکا علیه روسیه‌اند.

این تحریم‌ها بلافاصله اثر خود را در بازار بورس روسیه به رخ کشید: ارزش پول روسیه یعنی روبل کاهش یافت و از ارزش سهام دو شرکت روس‌نفت و نوواتک پنج درصد کاسته شد.

همگام با تحریم‌های تازه آمریکا، رهبران اروپایی نیز اعلام کردند که بانک سرمایه‌گذاری اروپا که به اتحادیه اروپا تعلق دارد و بانک اروپایی بازسازی و توسعه حق هیچ ‌گونه سرمایه‌گذاری در روسیه را ندارند.

با این حال تحلیل‌گران اقدام اروپایی‌ها در همگام شدن با تحریم‌های آمریکا را به سبب روابط تجاری نزدیک این قاره با روسیه بسیار محتاطانه توصیف کرده‌اند.

غرب روسیه را به نفوذ در تنش‌های شرق اوکراین متهم می‌کند. دولت اوکراین نیز در مواردی مستقیما روسیه را به انجام تحریکات نظامی و سیاسی متهم کرده‌ است.

روسیه در مقابل این اتهام‌ها را رد کرده و از کی‌یف خواسته است تا به خواست اقلیت روس در اوکراین احترام بگذارد.

تنش‌ و ناآرامی در شرق اوکراین سه ماه است که ادامه دارد و تاکنون صدها کشته برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG