لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

جوایز سینمایی سزار، اسکار فرانسه، اهدا شد


داستین هافمن، با جایزه یک عمر فعالیت هنری، به اتفاق همسرش در مراسم سزار
داستین هافمن، با جایزه یک عمر فعالیت هنری، به اتفاق همسرش در مراسم سزار
مراسم سی و چهارمین دوره از جوایز سینمایی سزار که به اسکار فرانسوی معروف است روز جمعه گذشته برگزار شد و فیلم «سرافین» بیشترین و مهم‌ترین جوایز را به خود اختصاص داد.

«سرافین»، داستان زندگی نقاش فرانسوی سرافین دو سنلی، در این مراسم هفت جایزه اصلی از جمله بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اریژینال و بهترین بازیگر زن برای یولاند مورو را از آن خود کرد.

دیگر رقیب جدی در این دوره از جوایز سزار فیلم داستان زندگی ژاک مزرین، بانک‌زن معروف فرانسوی، با عنوان «دشمن شماره یک مردم» بود که با رکورد نامزدی در ۱۰ رشته در نهایت سه جایزه از جمله بهترین کارگردانی برای ژان فرانسوا ریشه و بهترین بازیگر مرد برای ونسان کسل را به دست آورد.

آنیس واردا، کارگردان مستقل و کهنه‌کار فرانسوی، نیز در این دوره از سزار جایزه بهترین فیلم مستند بلند را برای فیلم «سواحل آنیس» به دست آورد.
در این دوره از جوایز سزار جایزه بهترین فیلم اول به فیلیپ کلودل برای فیلم «مدت‌هاست که دوستت دارم» رسید که پیشتر در مراسم بفتای انگلیس جایزه بهترین فیلم خارجی را گرفته بود.

اما دیگر فیلم مهم حاضر در این مراسم فیلم «کلاس» بود که پیشتر نخل طلای کن را به دست آورده بود. «کلاس» در مراسم سزار جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را به دست آورد.

در رشته بهترین فیلم خارجی هم شان پن در مقام کارگردان فیلم «در دل دنیای وحش» موفقیتی به دست نیاورد و در عوض آری فولمن اسرائیلی با فیلم «والس با بشیر» این جایزه را تصاحب کرد.

در این دوره از مراسم سزار از دو نفر تقدیر شد:‌ اول از کلود بری، کارگردان و تهیه‌کننده مشهور فرانسوی، که در ماه ژانویه درگذشت، و سپس از داستین هافمن، ‌بازیگر کهنه‌کار آمریکایی از جمله در فیلم‌های کابوی نیمه‌شب و توتسی، که جایزه یک عمر فعالیت را از دست اما تامپسن،‌ بازیگر انگلیسی، گرفت.

آنیس واردا، کارگردان مستقل و کهنه‌کار فرانسوی، نیز در این دوره از سزار جایزه بهترین فیلم مستند بلند را برای فیلم «سواحل آنیس» به دست آورد.

جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد هم به ژان پل روسیون برای بازی در فیلم «حکایت کریسمس» و جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن به السا زیلبرستین برای بازی در فیلم «مدت‌هاست که دوستت دارم» تعلق گرفت.
XS
SM
MD
LG