لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰

بعد از گرین کارت؛ کارت آبی اروپا از راه می رسد


اعضای اتحادیه اروپا توافق کرده اند مهاجران غیرقانونی بیشتری را از خاک خود اخراج کنند. (عکس: ITAR-TASS)
اعضای اتحادیه اروپا توافق کرده اند مهاجران غیرقانونی بیشتری را از خاک خود اخراج کنند. (عکس: ITAR-TASS)


وزرای کشور اتحادیه اروپا روز پنج شنبه به امید رقابت با سیستم کارت سبز آمریکا از طرحی برای جلب کارگران ماهر از کشورهای در حال توسعه و تصویب سریع آن حمایت کردند.


این مقامات همچنین بر «قرارداد اروپایی مهاجرت و پناهندگی» مهر تایید زدند. به موجب این قرارداد کشورهای اتحادیه اروپا توافق کردند در عین ترغیب افراد به مهاجرت قانونی و اتخاذ سیاست مشترک برای پناهندگان، مبارزه با مهاجرت غیرقانونی را شدت بخشند.


اتحادیه اروپا قصد دارد در رقابت با دیگر کشورهای غربی بر سر افراد آشنا با تکنولوژی و خدمه بیمارستان ها که بیشتر از کشورهای در حال توسعه مهاجرت می کنند و دست یافتن به منابع کاری که می توانند کمبودهای موجود در اروپا را جبران کنند بیشتر تلاش کند.


ولفگانگ شوبِل، وزیر کشور آلمان، در این باره به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت: «در این زمینه به موافقت اصولی رسیده ایم.» و به گفته بریس هورتفو، وزیر مهاجرت فرانسه، اکنون تنها مسئله باقی مانده زمان آغاز استفاده از سیستم کارت آبی است که معادل اروپایی کارت سبز آمریکا خواهد بود.


اما ایوان لانگر، وزیر کشور جمهوری چک، گفت: کشورش تنها در صورتی با این طرح موافقت خواهد کرد که ابتدا محدودیت های موجود در مورد مهاجرت کارگران اعضای جدید اتحادیه اروپا که جمهوری چک نیز از جمله آنهاست از میان برداشته شود.


لانگر گفت: «ما هم عضو اتحادیه هستیم و می خواهیم همان حقوقی را داشته باشیم که همه شهروندان اتحادیه دارند.»


سیستم کارت آبی به متقاضیان مهاجرت به اروپا فرصت می دهد سریع تر اجازه کار بگیرند، آسان تر مسکن پیدا کنند و اقامت دائم بگیرند، و خانواده های آنها هم سریع تر و آسان تر به آنها بپیوندند.

در این میان سلستینو کورباخو، وزیر کار و مهاجرت اسپانیا، خبر داد که انتظار دارد طرح استفاده از کارت آبی تا پایان سال جاری میلادی به تصویب برسد.


سیستم کارت آبی به متقاضیان مهاجرت به اروپا فرصت می دهد سریع تر اجازه کار بگیرند، آسان تر مسکن پیدا کنند و اقامت دائم بگیرند، و خانواده های آنها هم سریع تر و آسان تر به آنها بپیوندند.


بر اساس آمار منتشر شده توسط اتحادیه اروپا، کارگران بسیار ماهر خارجی تنها ۷۲/۱درصد از جمعیت کارگران مهاجر اروپا را تشکیل می دهند، در حالی که این رقم در استرالیا ۹/۹و در ایالات متحده ۲/۳درصد است.


اما تحلیلگران چندان به کارایی طرح کارت آبی اطمینان ندارند، چرا که بر اساس آن مهاجران در هر زمان تنها به یکی از کشورهای اتحادیه دسترسی و حق ورود خواهند داشت و به این ترتیب شانس آنها برای یافتن کار محدودتر می شود.


هر مهاجر تنها پس از این که ۱۸ماه با کارت آبی در یک کشور اروپایی کار می کند می تواند به یک کشور اروپایی دیگر برود، اما باید در اولین ماه پس از ورود به کشور دوم کارت آبی جدیدی تقاضا کند. در مقابل دارندگان کارت سبز ایالات متحده حق زندگی و کار دائم در این کشور را به دست می آورند.


در قرارداد مهاجرت و پناهندگی اروپا آمده است که این اتحادیه به مهاجران نیاز دارد، اما در عین حال هشدار می دهد که «از منابع کافی برای پذیرش تمام مهاجران که به امید زندگی بهتر به این قاره روی می آورند برخوردار نیست.»


بر اساس این قرارداد، اعضای اتحادیه اروپا توافق کردند که مهاجران غیر قانونی بیشتری را از خاک خود اخراج کنند و به پرونده این مهاجران نه گروهی، بلکه مورد به مورد رسیدگی کنند.


کمیسیون اروپا تخمین می زند که در حال حاضر نزدیک به هشت میلیون مهاجر غیر قانونی در اتحادیه اروپا زندگی می کنند. قرار است رهبران اتحادیه اروپا در دیدار ۱۵اکتبر خود این قرارداد را امضا کنند.


XS
SM
MD
LG