لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

بدترین رهبران مذهبی جهان، به انتخاب یک نشریه آمریکایی


نفر اول این فهرست سید حسن نصرالله است.
نفر اول این فهرست سید حسن نصرالله است.

نشريه آمريکايی «سياست خارجی - Foreign Policy» که توسط بنياد کارنگی منتشر می شود، در آخرين شماره خود فهرستی را از رهبران مذهبی جهان منتشر کرده و آن را «فهرست بدترين رهبران مذهبی جهان» لقب داده است.


«بنياد کارنگی برای صلح جهانی»، از جمله معتبرترين مراکز مطالعاتی جهان غرب است که فعاليت های خود را بر موضوع «روابط بين الملل» و تلاش برای بهبود آن، متمرکز کرده است.


نشريه Foreign Policy که با نام «FP» نيز شناخته می شود، می نويسد: «انتظار می رود پاپ بنديکت شانزدهم رهبر کاتوليکهای جهان، هفته آينده در سفر خود به ايالات متحده آمريکا بر اين نکته که دين نيروئی صلح آفرين است تاکيد کند.»


اين مقاله اما همزمان به آنچه «نقش منفی تعدادی از رهبران مذهبی جهان» خوانده اشاره کرده و می افزايد: «متاسفانه پاره ای از روحانيون اديان عمده جهان، گهگاه به القای بدترين نمونه های خشونت و تعصب کمک کرده اند.»


در ادامه، اين هفته نامه فهرستی از رهبران مذهبی را منتشر کرده و آنها را «مبلغان تنفر» نام نهاده است. اين نشريه برای معرفی اين رهبران، علاوه بر متن کوتاهی برای تشريح اينکه چرا وی در فهرست قرار گرفته، نقل قولی کليدی از وی را نيز گنجانده است.


۱ – حسن نصرالله، مسلمان، لبنان


حسن نصر الله ، دبير کل حزب الله لبنان در جايگاه اول اين فهرست قرار دارد.



  • «اگر تمام جهان را به دنبال بزدل ترين، پست ترين و ضعيف ترين انسان ، با کمترين توان روحی، مغزی، ايدئولوژيکی و مذهبی جست و جو کنيم ، کسی را مانند یک يهودی پيدا نمی کنيم. توجه کنيد که نمی گويم اسرائيل.»
نصرالله

نقل قولی که FP از ميان سخنرانی های حسن نصرالله انتخاب کرده، اين است: «اگر تمام جهان را به دنبال بزدل ترين، پست ترين و ضعيف ترين انسان ، با کمترين توان روحی، مغزی، ايدئولوژيکی و مذهبی جست و جو کنيم ، کسی را مانند یک يهودی پيدا نمی کنيم. توجه کنيد که نمی گويم اسرائيل.»


FP يادآوری کرده است که حسن نصرالله و چند تن از همکارانش حزب الله را، به هنگام اشغال لبنان، در سال ۱۹۸۲ ميلادی تاسيس کردند؛ گروهی که به نوشته FP زمانی يک حزب سياسی اسلامی، شبه نظامی تروريستی و دولتی مجازی در جنوب لبنان بود و حال به يک نهاد مطرح در سياست جهانی مبدل شده است و درگيری با نيروهای دفاعی اسرائيل در سال ۲۰۰۶ نيز بر وجهه اش افزوده است.

FP می نويسد: «نصر الله علوم اسلامی را در جوانی در حوزه علميه نجف در عراق آموخت و پيرو مذهب شيعه ای است که به وسيله آيت الله روح الله خمينی تکوين يافته است.»


«در سالهای اخير و از وقتی که حسن نصر الله به يک عامل قدرت در دولت لبنان بدل شده است ديگر به دنبال يک انقلاب اسلامی نبوده و به نظر می رسد که علاقه مند به همکاری با دولت لبنان است.»

اين نشريه تاکيد کرده است که نصر الله در موضع خود در رابطه با اسرائيل هيچ ملايمتی نشان نداده و کماکان اسرائيا را يک نهاد صهيونيستی می نامد که بايد از نقشه جهان پاک شود.


۲ – جوزف کانی، مسيحی، اوگاندا


جايگاه دوم در سياهه بدترين رهبران مذهبی جهان به جوزف کانی، رهبر مذهبی و فرقه ای در اوگاندا و فرمانده گروهی که خود را «ارتش مقاومت خدا» می نامد، اختصاص يافته است.



  • «ارواح با من سخن می گويند. آنها از طريق من جان می گيرند. آنها می خواهند به ما بگويند چه پيش خواهد آمد. به من می گويند شما آقای جوزف، به مردمت بگو که دشمن تصميم به آمدن و حمله دارد.»
جوزف کانی

در نقل قولی از جوزف کانی آمده است: «ارواح با من سخن می گويند. آنها از طريق من جان می گيرند.


آنها می خواهند به ما بگويند چه پيش خواهد آمد. به من می گويند شما آقای جوزف، به مردمت بگو که دشمن تصميم به آمدن و حمله دارد.»


FP می نويسد که «ارتش مقاومت خدا» در دو دهه اخير و در جريان جنگ داخلی، بيش از مجموع سه گروه القاعده، حماس و حزب الله لبنان، شهروندان اوگاندايی را به قتل رسانده است.


به نوشته اين نشريه، جوزف کانی در صدد بر اندازی حکومت در اوگاندا و استقرار رژيمی بر مبنای ده فرمان است.


اين نشريه می افزايد که «ارتش مقاومت خدا» در پی رسيدن به اين هدف بيست هزار کودک را به عنوان سرباز و بردگان جنسی به خدمت خود در آورده و اغلب آنها را به کشتن والدين خود مجبور ساخته است.


FP می نويسد که جوزف کانی مرتبا از سوره های انجيل برای توجيه اعمالش بهره می گيرد و سربازان خردسالش نيز قبل از هر نبرد، علامت صليب را با دست بر خود ترسيم می کنند، اما همزمان او می گويد که مسيحيت، با خرافه درآميخته و مدعی داشتن مشاوره با ارواح است؛ ارواحی که به ادعای او از ورای گور با او سخن می گويند.


۳ – يوگی آديتباناث، هندو، هند


هفته نامه Foreign Policy روحانی هندو، يوگی آديتياناث Yogi Adityanath را در مقام سوم در فهرست خود قرار داده است.


يوگی آديتياناث رهبر مذهبی و نماينده پارلمان از استان اوترپرادش، پر جمعيت ترين استان در هند است.


FP از زبان او نوشته است: «من هم رای مسلمانان را می خواهم، اما اول باید آنها را در رودخانه گنگ بشوئيد.»



  • «من هم رای مسلمانان را می خواهم، اما اول باید آنها را در رودخانه گنگ بشوئيد.»
يوگی آديتياناث

اين نشريه يوگی آديتياناث را يکی از چهره های مطرح در «جنبش هيندوتوا» - جنبش هندوهای ملی گرا - معرفی کرده و می افزايد که او علاوه بر عضويت در يک حزب ملی گرا، بنيان گذار جنبش راديکال جوانان هندو موسوم به «يووا واهين» نيز هست که گفته می شود در چندين مورد از خشونت های اعمال شده عليه مسلمانان شرکت داشته است.


به نوشته اين نشريه اين رهبر سياسی – مذهبی هندوها، يک بار در سال ۲۰۰۷ به جرم تحريک هندوها برای شورش در يک شهر شمالی هند، دستگير شد.


با اين حال يوگی آديتياناث اکنون آزاد است و کماکان در پارلمان عضويت دارد.


ديدگاههای به شدت تندرو و ضد اسلامی و سخنرانی های بی سابقه ای که عليه ماهتما گاندی، رهبرکاريزماتيک جنبش استقلال هند، داشته موجب شده تا اخيرا حتی برخی از هم حزبی های او نيز عليه اش موضع گيری کنند.


۴ – آتوراليه راتا، بودايی، سريلانکا


نفر چهارم اين فهرست يک راهب بودايی است که مانند ديگر رهبران مذهبی اين فهرست، می توان او را نيز مرد سياست ناميد چرا که در پارلمان سری لانکا عضويت دارد.


FP به نقل از اين راهب می نويسد: «مذاکرات صلح به سادگی ببرهای تاميل را قوی تر می کند. ما نبايد با آنها گفت و گو کنيم، ما بايد ببرهای تاميل را در هم بکوبيم. اين کاری است شبيه به يک عمل جراحی.»



  • «مذاکرات صلح به سادگی ببرهای تاميل را قوی تر می کند. ما نبايد با آنها گفت و گو کنيم، ما بايد ببرهای تاميل را در هم بکوبيم. اين کاری است شبيه به يک عمل جراحی.»
آتورالیه راتا

اين نشريه آمريکايی در تشريح چرايی قرار گرفتن نام يک راهب بودايی در چنين فهرستی ابتدا به ادعاهای چين مبنی بر اينکه دالايی لاما در خشونت های تبت نقش داشته اشاره می کند و می نويسد که «بسياری از مردم ادعاهای چين را جدی نمی گيرند.»


اما آن گونه که FP می نويسد، هستند بودائيانی که روش های مبارزه طلبی شان هيچ شباهتی به تعاليم اين مسالمت جويانه اين دين ندارد و شاخص ترين آنها نيز آتوراليه راتا است.


وی که لقب «راهب جنگ» را از آن خود کرده، سياستمداری است که در پارلمان عضويت دارد و برای نابودی شورشيان «ببرهای تاميل» که ۲۵سال است با حکومت مرکزی می جنگند، به سخنرانی و اظهار نظر بسنده نکرده و خود يک گروه شبه نظامی برای «در هم کوبيدن» شورشيان تشکيل داده است.


از اين راهب بودايی به عنوان يکی از عوامل شکست های پی در پی مذاکرات صلح ياد می شود.


۵ – داو ليور، يهودی، اسرائيل


نفر آخر، داو ليور يک خاخام يهودی است که در شهرک يهودی نشين «قريه اربع» (در جنوب کرانه غربی رود اردن)، رياست خاخام ها را به عهده دارد و مهم تر از آن رييس شورای خاخام های سرتاسر کرانه غربی نيز هست.


جمله نقل شده از اين خاخام اين است: «جان يک هزار غير يهودی به اندازه ناخن يک يهودی ارزش ندارد.»



  • «جان يک هزار غير يهودی به اندازه ناخن يک يهودی ارزش ندارد.»
داو لیور

به نوشته FP، اين خاخام يهودی، بارها گفته است که کشتن فلسطينی ها با قوانين يهوديت مغايرتی ندارد.


او برای توجيه نظراتش گفته است، بخشی از «۱۰ فرمان» يهوديان که آنها را از «کشتن» بازداشته است، تنها درباره يهوديان است و ارتباطی به غير يهوديان ندارد.


اين نشريه يادآوری کرده که داو ليور، از جمله کسانی بوده که عامل قتل عام خونين نمازگزاران مسلمان در يک مسجد در کرانه غربی را ستايش کرده است. اين خاخام در سال ۱۹۹۴ ميلادی در تشييع جنازه مردی که ۲۴ مسلمان را در هنگام نمازخواندن در مسجدی به گلوله بسته بود، وی را ستايش کرده است.


نشريه FP می نويسد که اين خاخام يهودی، با صدور يک فرمان مذهبی – مشابه فتوا در ميان مسلمانان – اعلام کرده است که يهوديان حق ندارند اعراب را استخدام کنند و ورود اعراب به زمين يا خانه يهوديان ممنوع است.


XS
SM
MD
LG