لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۰

تلاطم در روابط ایران و بحرین


صادق محصولی، وزیر کشور ایران، در سفر اخیر خود به بحرین
صادق محصولی، وزیر کشور ایران، در سفر اخیر خود به بحرین
وزرای شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از ایران خواستند اظهارات علی اکبر ناطق نوری، رئیس بازرسی ویژه دفتر رهبری ایران، درباره حاکمیت بر بحرین را محکوم کند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، علی اکبر ناطق نوری روز ۲۲ بهمن‌ماه در سخنرانی خود در مشهد گفته بود پیش از انقلاب بحرین استان چهاردهم ما بود و در مجلس شورای ملی هم نماینده داشت.

وزرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز یک‌شنبه در نشست ریاض در واکنش به این اظهارات بیانیه‌ای صادر کردند و گفتند «از دولت ایران می‌خواهیم که این سخنان ناموجه را که باعث افزایش تنش می‌شود محکوم کرده و از بروز مجدد آن جلوگیری کند».

در پاسخ به این بیانیه، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت «دولت بحرین دولت دوست و همسایه ماست و ما احترام زیادی برای ملت و دولت بحرین قائلیم»، اما چرا برخی کشورها تلاش در ایجاد تفرقه کردند. علی اکبر ناطق نوری نیز خود به شبکه تلویزیون الجزیره گفت سخنان اخیرش درباره بحرین بد فهمیده شده است. وی افزوده است که در صدد یک مقایسه تاریخی میان دوران قاجار و پهلوی با دوران جمهوری اسلامی بوده است.

شیخ راشد بن عبدالله آل خلیفه، وزیر کشور بحرین، نیز پیشتر در مصاحبه با شرق‌الاوسط این اظهارات را «غیرمسئولانه» خوانده بود. حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز اول اسفندماه در واکنش به اعتراض مقام‌های بحرینی گفت ایران به هیچ کشوری چشم ندارد، این هیاهو را رسانه‌ها به راه انداخته‌اند. «ناطق نوری اشاره‌ای به بحرین نداشته است.»

محجوب الزویری، رئیس بخش مطالعات ایران در دانشگاه اردن، معتقد است این گونه اظهارنظرها و پدید آمدن تنش میان کشورها همواره بر روابط کشورها حتی پس از دلجویی و تکذیب تاثیری منفی می‌گذارد.

او می‌گوید:‌«این گونه اظهارنظرها از طرف مسئولان کشورها در روابط بین‌الملل بین کشورها حائز اهمیت است و همیشه کشورها حساس‌اند. موضوع بحرین حساسیت بیشتری دارد و دلیلش این است که قبلا هم اظهارنظرهایی در این زمینه شده است. سردبیر روزنامه کیهان در مورد بحرین اظهار نظر کرده است. و ما دیدیم که بحرین تصمیم گرفت صحبت‌ها درباره یک تفاهم‌نامه را متوقف کند تا این که این مساله حل شود. به‌ویژه این که ایران در شرایط کنونی به کشورهای همسایه خلیج فارس نیاز دارد تا این یک دروازه‌ای باشد برای ایران، چه از لحاظ سیاسی و چه اقتصادی.»

محجوب الزویری، رئیس بخش مطالعات ایران در دانشگاه اردن، معتقد است این گونه اظهارنظرها و پدید آمدن تنش میان کشورها همواره بر روابط کشورها حتی پس از دلجویی و تکذیب تاثیری منفی می‌گذارد.
بحث تنش دوباره در روابط ایران و بحرین در حالی مطرح می‌شود که خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز دوشنبه گزارش داد صادق محصولی، وزیر کشور ایران، در پی دعوت همتای بحرینی‌اش برای شرکت در اجلاس امنیتی بحرین دوشنبه شب در راس هیاتی عازم منامه می‌شود. به گزارش ایرنا، دیدار و گفت‌وگو با پادشاه بحرین و ابلاغ پیام محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور، از مهم‌ترین برنامه‌های آقای محصولی در سفر به بحرین است.

محجوب الزویری درباره سفر آقای محصولی به رادیوفردا گفت: «وقتی سردبیر روزنامه کیهان اظهار نظر کرد، رئیس جمهور ایران به بحرین سفر کرد. هفته گذشته پیش‌بینی کردم و گفتم که برای من بسیار طبیعی خواهد بود که ایران یک مسئول بلندپایه به بحرین بفرستد و سعی کند توضیحاتی بدهد که تاحدی این تنش از میان برود.»

روابط دیپلماتیک ایران و بحرین از زمان پیروزی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ تاکنون چندین بار دستخوش تنش شده است. ایران که از زمان تاریخ باستان بارها بر بحرین تسلط داشته است تا سال ۱۳۴۹ این جزیره را بخشی از خاک خود حساب می‌کرد، ولی محمدرضا پهلوی اعلام کرد اگر بحرینی‌ها مایل به استقلال باشند، ایران با آن مخالفتی ندارد. در پی توافق ایران با سازمان ملل متحد در سال ۱۳۵۰ یک همه‌پرسی در این جزیره برگزار شد و نتیجه آن استقلال بحرین بود.

در همین حال برخی گزارش‌ها حاکی است که استقلال بحرین نتیجه معامله‌ای بود که محمدرضا پهلوی در ازای بازپس گرفتن جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک با بریتانیا انجام داد.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG