لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۹

اتحادیه ارتباطات: ایران به ارسال پارازیت روی برنامه‌های ماهواره‌ای پایان دهد


اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از راه دور، آی‌تی‌یو، روز جمعه در بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواست به سانسور و ارسال پارازیت بر روی برنامه‌های تلویزیون‌های ماهواره‌ای خارجی پایان دهد.

این آژانس زیرمجموعه سازمان ملل متحد در بیانیه خود یادآوری کرده است که «ارسال عامدانه پارازیت» مخالف قوانین این نهاد است.

یوتل‌ست، شرکت خدمات تلویزیون‌های ماهواره‌ای، پیشتر در آخرین هفته اسفندماه سال ۱۳۸۸ اعلام کرده بود که در ۹ ماه و اندی گذشته دو بار از ایران به دلیل «ارسال عامدانه پارازیت» بر روی شبکه‌های بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا شکایت کرده است.

یوتل‌ست که مقر آن در فرانسه است در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که اولین بار در ماه مه سال ۲۰۰۹ از ایران به دلیل ارسال پارازیت شکایت کرده و بار دوم در ماه فوریه سال جاری میلادی شکایت خود را به نزد «اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از راه دور» برده تا این مسئله در جلسه ماه جاری این اتحادیه «در اولویت قرار گیرد».

حال اتحادیه بین‌المللی ارتباطات با اشاره مستقیم به «ارسال پارازیت بر روی یوتل‌ست» از دولت جمهوری اسلامی خواسته است تا منبع پارازیت را از کار بیندازد.

در بیانیه این اتحادیه آمده است: «هیئت مقررات رادیویی این اتحادیه از دولت ایران خواسته است تا به تلاش خود برای شناسایی منبع پارازیت و از کار انداختن آن به عنوان اولویت اول ادامه دهد.»

در همین زمینه وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه گذشته ضمن هشداری دیگر به جمهوری اسلامی در مورد ارسال پارازیت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای اعلام کردند که برای اقدام در برابر ایران به توافق رسیده‌اند.

این مقامات اروپایی پیشتر در آخرین هفته اسفندماه با «غیرقابل قبول» خواندن ارسال پارازیت روی شبکه‌های ماهواره‌ای از سوی جمهوری اسلامی، از عزم خود برای اقدام علیه ایران خبر داده بودند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هنوز دقیقاً مشخص نیست که اتحادیه اروپا به چه اقدام عملی در این زمینه دست خواهد زد، اما «دیپلمات‌های غربی» اشاره کرده‌اند که «احتمالاً» از صادرات تجهیزات لازم برای دسترسی به ای‌‌میل و مکالمات تلفنی افراد از اروپا به ایران جلوگیری خواهد شد.

روزنامه فرانسوی فیگارو هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که اقدام عملی اتحادیه اروپا در این زمینه احتمالاً به تجهیزات تولیدی شرکت‌هایی چون زیمنس و نوکیا مربوط خواهد بود.

از زمان آغاز اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران و به دنبال آن سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد در ۱۰ ماه گذشته، دولت جمهوری اسلامی با صرف هزینه‌ای هنگفت به سانسور و کنترل شبکه‌های ماهواره‌ای، سیستم‌های ارسال ای‌میل و همین طور تلفن‌های موبایل دست زده است.
XS
SM
MD
LG