لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

«دعوت از احمدی‌نژاد به سرمایه‌گذاری، مثل دعوت از پشه برای درمان مالاریا»


رابرت موگابه در کنار محمود احمدی‌نژاد در مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهور ایران
رابرت موگابه در کنار محمود احمدی‌نژاد در مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهور ایران
حزب جنبش تحول دموکراتیک زیمبابوه، رقیب حزب رابرت موگابه، روز پنج‌شنبه در واکنش به سفر محمود احمدی‌نژاد به این کشور در بیانیه‌ای دعوت از رئیس جمهور ایران به گردهم‌آیی سرمایه‌گذاری را به «دعوت از پشه برای درمان مالاریا» تشبیه کرد.

حزب مورگان چانگیرای، ام‌دی‌سی، که هم‌اکنون در یک دولت وحدت شکننده با رابرت موگابه شرکت دارد همچنین دیدار دوروزه آقای احمدی‌نژاد از زیمبابوه را «رسوایی عظیم سیاسی» توصیف کرده است.

در بیانیه حزب آقای چانگیرای آمده است: «دیدار احمدی‌نژاد نه فقط توهین به مردم زیمبابوه، بلکه اهانت به دموکراسی و اهانت به مردم مظلوم ایران است.»

محمود احمدی‌نژاد به دعوت از رابرت موگابه که برخی او را منفورترین رئیس جمهور جهان می‌خوانند برای افتتاح نمایشگاه تجاری و اقتصادی سالانه زیمبابوه به این کشور سفر کرده است.

آقای احمدی‌نژاد همچنین قرار است در سفر دوروزه خود به زیمبابوه چندین توافق‌نامه تجاری و همکاری اقتصادی در زمینه کشاورزی، تولیدات کارخانه‌ای و معدن امضا کند. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به امضای یازده سند همکاری در این سفر اشاره کرده است.

ایرنا همچنین می‌گوید که آقای احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه «فشارهای شيطانی و ضدبشری استعمارگران عليه ملت زيمبابوه را محکوم کرده و دولت اين کشور به‌ويژه شخص رابرت موگابه را به دليل ايستادگی و مقاومت جانانه در مقابل استعمارگران» ستوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گرچه کشور زیمبابوه ذخایر اورانیوم چشمگیری دارد که هنوز استخراج نشده‌اند، به طور رسمی هیچ اشاره‌ای به ارتباط سفر محمود احمدی‌نژاد با برنامه هسته‌ای ایران نشده است.

رسانه‌های دولتی زیمبابوه دیدار آقای احمدی‌نژاد از این کشور را بخشی از تلاش دو کشور برای تقویت روابط به‌رغم تلاش‌های منفی غرب توصیف کرده‌اند.

رئیس دهمین دولت جمهوری اسلامی در فرودگاه حراره، پایتخت زیمبابوه، مورد استقبال رسمی رابرت موگابه و وزرای این کشور قرار گرفت، اما مورگان چانگیرای، دشمن قدیمی آقای موگابه، که هم‌اکنون مقام نخست وزیری را بر عهده دارد پیشتر اعلام کرده بود که در این مراسم استقبال شرکت نخواهد کرد.

حزب آقای چانگیرای در بخش دیگری از بیانیه خود علیه دیدار رسمی محمود احمدی‌نژاد آورده است: «او [احمدی‌نژاد] به عنوان جنگ‌طلب، نقض‌کننده حقوق بشر و جلاد مخالفان شهرت پیدا کرده است.»

ام‌دی‌سی، حزب مورگان چانگیرای، همچنین در بیانیه خود مشروعیت محمود احمدی‌نژاد در ایران را «مسئله‌دار» توصیف کرده است.

رئیس جمهور ایران در بخش دیگر از سفر خود به قاره آفریقا به کشور اوگاندا، یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل، سفر خواهد کرد.

سفر او به اوگاندا از این جهت حائز اهمیت است که در حال حاضر قدرت‌های غربی و در راس آنها ایالات متحده در تلاش برای تصویب دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران به دلیل اصرار تهران بر غنی‌سازی اورانیوم در کشور هستند.

آمریکا و متحدانش بر این عقیده‌اند که تهران به دنبال تولید تسلیحات اتمی است، اتهامی که تهران همواره رد کرده و در مقابل هدف خود را صلح‌آمیز توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG