لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

برزیل: تحریم‌های تازه ایران را در صورت تصویب محترم می‌شماریم


سلسو آموریم (چپ) در کنار منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی
سلسو آموریم (چپ) در کنار منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی
سلسو آموریم، وزیر امور خارجه برزیل، روز سه‌شنبه در عین تاکید دوباره بر مخالفت کشورش با هر گونه تحریم تازه علیه تهران، اعلام کرد که در صورت تصویب این تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل برزیل آنها را محترم خواهد شمرد.

آقای آموریم همچنین تاکید کرد که پادرمیانی برزیل در مسئله هسته‌ای ایران مستقیما به تشویق باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، صورت گرفته است.

وزیر امور خارجه برزیل که در مجلس سنای این کشور سخن می‌گفت اشاره کرد که «برزیل به تحریم‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل بر ایران تحمیل می‌کند احترام می‌گذارد».

برزیل و ترکیه، دو کشوری که همواره با تحریم‌های تازه علیه تهران مخالفت کرده‌اند، ماه گذشته در تهران با رئیس دولت دهم جمهوری اسلامی توافقی را امضا کردند که به طرح آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه اکتبر سال گذشته برای مبادله اورانیوم کم‌غنی‌شده ایران شباهت‌های اساسی داشت.

جمهوری اسلامی در نهایت طرح آژانس انرژی اتمی را رد کرد، اما بر اساس توافق تهران متعهد شد که ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخیره اورانیوم خود را به ترکیه بسپارد و در مقابل میله‌های سوخت اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای رآکتور تحقیقاتی تهران را تحویل بگیرد.

این در حالی است که ایالات متحده توافق تهران را تنها «ترفندی آشکار» از سوی جمهوری اسلامی برای خلاصی از دور تازه تحریم‌ها می‌داند و به همراه متحدان غربی خود هم‌چنان بر تصویب این تحریم‌ها در شورای امنیت پای می‌فشارد.

ایالات متحده و متحدانش از این نگران‌اند که دولت محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده است که به‌رغم امضای توافق تهران هم‌چنان به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد ادامه خواهد داد، اقدامی که ظن آنها در مورد تولید تسلیحات اتمی در ایران را تقویت می‌کند.

در مقابل جمهوری اسلامی همواره اتهام تلاش برای تولید تسلیحات اتمی را رد کرده و آن را خلاف اعتقادات و اصول دینی و عقیدتی خود دانسته، اما از دادن تضمین‌های عینی همچون قطع غنی‌سازی اورانیوم خودداری کرده است.

وزیر خارجه برزیل روز سه‌شنبه همچنین با تاکید بر این که توافق‌نامه تهران تنها قدمی ابتدایی در راه بازگرداندن ایران به پای میز مذاکره با کشورهای غربی بوده گفت که پادرمیانی برزیل به همراه ترکیه در مسئله هسته‌ای ایران به تشویق باراک اوباما صورت گرفته است.

سلسو آموریم گفت: ‌«پرزیدنت اوباما برزیل را تشویق کرد که به روند مشارکت دادن ایران کمک کند.»

این در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، هفته گذشته در واکنش به توافق تهران گفت که ایران از برزیل «سوءاستفاده» می‌کند و واشینگتن «بر سر دیپلماسی برزیل در مورد ایران اختلافات بسیار جدی» با این کشور دارد.
XS
SM
MD
LG