لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

فرمانده سپاه: برخورد شدید با معترضان، شعار خارج از قاعده ممنوع


منابع خبری غیررسمی در بحبوحه روز عاشورا از تصرف پاسگاه میدان ولی‌عصر به عنوان «فتح میدان ولی‌عصر» یاد کردند.
منابع خبری غیررسمی در بحبوحه روز عاشورا از تصرف پاسگاه میدان ولی‌عصر به عنوان «فتح میدان ولی‌عصر» یاد کردند.
در تازه‌ترین هشدار از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی در مورد راه‌پیمایی روز ۲۲ بهمن، فرمانده سپاه تهران بزرگ روز یک‌شنبه از برخورد شدید با افرادی خبر داد که بخواهند «خارج از سبک کاروان انقلاب وارد شوند».

حسین همدانی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ، همچنین هشدار داد که نیروهای بسیجی جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهند که کسی راه‌پیمایی روز ۲۲ بهمن را «مصادره گروهی و جناحی نمایند».

از هشت ماه پیش که اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و به دنبال آن سیاست‌های دولت ایران آغاز شد، مخالفان دولت به دلیل نداشتن اجازه تجمع و اعتراض هر گونه مناسبتی را از جمله روز ۱۶ آذر و روز قدس برای رساندن صدای خود به نفع خود مصادره کرده‌اند.

این در حالی است که بر اساس نص صریح قانون اساسی تجمع و اعتراض به شرط آن که «مخل به مبانی اسلام نباشد» در ایران آزاد است.

شدیدترین این اعتراضات و درگیری‌ها در روز عاشورا در تهران اتفاق افتاد که در هشت ماه گذشته بی‌سابقه بود و خبرگزاری‌ها از آن به عنوان «خونین‌ترین مواجهه نیروهای امنیتی و مردم» یاد کردند.

از همین رو مقامات جمهوری اسلامی، از کشوری و لشکری، از ماه گذشته به پیشواز ۲۲ بهمن رفته و بارها معترضان را به برخورد شدید در صورت سر دادن شعارهای نامتعارف و مخالف تهدید کرده‌اند.

به نظر می‌رسد درگیری‌های روز عاشورا که از جمله به «فتح میدان ولی‌عصر» تهران از سوی معترضان انجامید اثر منفی عمیقی بر مقامات امنیتی ایران داشته است، به طوری که فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی تا آنجا پیش رفت که گفت در جریان راه‌پیمایی روز ۲۲ بهمن «هدف این است حوادث عاشورا تکرار نشود».

از سوی دیگر فرمانده سپاه محمد رسول‌الله ابراز امیدواری کرده است که «حتی کسانی که به بخشی از عملکرد دولت‌مردان ما اعتراض دارند» همه در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن یک حرف بزنند: «انقلاب اسلامی و تحقق آرمان‌های امام».

حسین همدانی همچنین هشدار داده است که «شعاری که خارج از قاعده و اصول که شکاف ایجاد می‌کند مطرح نشود».

در همین حال میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد انتخابات که به نتیجه آن اعتراض دارند و آن را «مهندسی‌شده» می‌خوانند، نزدیک به دو هفته پیش در بیانیه‌ای مشترک از تمام مردم و معترضان در ایران دعوت کردند که در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنند.

آقایان کروبی و موسوی با دعوت از مردم برای «حضوری گسترده» در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن تأکید کردند که «اکثریت مردم تنها حق خود را می‌خواهند و به دنبال تغییرات ساختاری در اصل نظام نیستند، ولیکن به نظر می‌رسد که حاکمیت نسبت به همین صدای حق‌خواهی مردم نیز احساس خطر می‌کند».

این دو همچنین هشدارهای مقامات جمهوری اسلامی و همین طور اعدام‌های ماه گذشته در ایران را «با هدف ایجاد ترس برای شرکت نکردن مردم در راه‌پیمایی روز ۲۲ بهمن» ارزیابی کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG