لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

اخراج خبرنگار از جشنواره فجر به اتهام بردن نام موسوی


سیمرغ جشنواره فیلم فجر در کنار برج میلاد، محل برگزاری جشنواره
سیمرغ جشنواره فیلم فجر در کنار برج میلاد، محل برگزاری جشنواره
در سومین روز از جشنواره فیلم فجر، روز چهارشنبه، ۷ بهمن‌ماه، یک خبرنگار به اتهام بردن نام جنبش سبز و میرحسین موسوی در صحبت‌های خود توسط تیم حراست بازداشت و از محل نمایش فیلم‌های جشنواره واقع در برج میلاد تهران اخراج شد.

به گزارش وب‌سایت خبری کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، تیم حراست جشنواره کارت خبرنگاری و شناسایی این خبرنگار را نیز توقیف کرده‌اند و از زمان خروج این خبرنگار از محل نمایش فیلم هیچ گونه اطلاعی از وی در دست نیست.

به گفته یکی از مسئولان جشنواره، دلیل اخراج این خبرنگار صحبت از «اغتشاشات و اغتشاش‌گران» در مکانی بوده است که برای دیدن فیلم تعیین شده بود.

در حالی که تنها چهار روز از آغاز بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر می‌گذرد، بزرگ‌ترین رخداد سینمایی ایران تاکنون با حواشی بسیار همراه بوده است.

برخلاف همیشه که این جشنواره در طول دهه فجر برگزار می‌شد، امسال مسئولین جشنواره بدون ارائه دلیلی روشن اعلام کردند که زمان برگزاری به پنجم تا پانزدهم بهمن تغییر کرده است. برخی از وب‌سایت‌های حامی جنبش سبز ایران چنین اظهار نظر کرده‌اند که تغییر زمان برگزاری جشنواره به خاطر احتمال وقوع ناآرامی‌ها و راه‌پیمایی‌های معترضان به نتیجه انتخابات در روز بیست و دوم بهمن است و برگزارکنندگان در تلاشند تا این اعتراضات را از چشم میهمانان خارجی دور نگاه دارند.

از پیش از آغاز جشنواره فیلم فجر زمزمه تحریم این جشنواره در اعتراض به حوادث پس از انتخابات از گوشه و کنار به گوش می‌رسید.

جمعی از سینماگران ایران در بیانیه‌ای از سینماگران خارجی درخواست کردند تا به نشانه اعتراض به سرکوب مردم به دست دولت ایران جشنواره فجر را تحریم کنند.

امضاکنندگان این بیانیه اظهار داشتند که پذیرش این دعوت به معنای «حمایت از برگزارکنندگان و تائید دولتی است که مردمش عزادار کشته‌شدگان سرکوب‌ها و چشم‌انتظار زندانیان و گم‌شدگان خود هستند».

به دنبال تشویق به تحریم دو جشنواره فیلم و تئاتر فجر، برخی از فیلم‌سازان برجسته جهان مانند کن لوچ و پیتر بروک بریتانیایی، تئو آنگلوپولوس یونانی و اليا سليمان فلسطینی از شرکت در این جشنواره سرباز زدند.

کن لوچ در نامه‌ای به مقامات فرهنگی ایران از شرکت در مراسم جشنواره فیلم فجر انصراف داد و اعلام کرد که حاضر نیست فیلمش در این جشنواره به نمایش گذاشته شود.

به نوشته روزنامه ایندی‌پندنت، دلیل انصراف کن لوچ اعتراض او «به سرکوب نیروهای دولت از طریق شکنجه، تجاوز در زندان، کشتار بی‌شمار و نمايش تلويزيونی دادگاه‌های اصلاح‌طلبان به سبک استالينی» بوده است.

در جشنواره فیلم فجر امسال جای خالی فیلم‌سازان نامداری نظیر بهرام بیضائی، خسرو سینائی، بهمن فرمان‌آرا، ناصر تقوائی، مجید مجیدی، رضا میرکریمی، اصغر فرهادی، مسعود کیمیائی، بهمن قبادی، و جعفر پناهی نیز به چشم می‌خورد که همگی اعلام کرده‌اند فیلمی آماده برای حضور در جشنواره ندارند.

همچنین رخشان بنی‌اعتماد نیز در نامه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار داد نسبت به حضور بی‌اجازه فیلم مستندش با عنوان «حیاط‌خلوت خانه خورشید» در جشنواره فیلم فجر اعتراض کرد و گفت موافق حضور فیلمش در این جشنواره نیست.

در همین حال هیئت داوران جشنواره نیز خالی از مسئله نبود. از سویی عده‌ای از نام‌آوران سینمای ایران از جمله عزت‌الله انتظامی، عباس کیارستمی، مینو فرشچی و اصغر فرهادی هر یک به دلایلی داوری جشنواره را نپذیرفتند. از دیگر سو، دبیر بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد که برخلاف روال همیشگی، این بار اسامی هیات داوران بخش مسابقه ایران تا برگزاری اختتامیه اعلام نخواهد شد و دلیل این اقدام را بروز مسائلی عنوان کرد که ممکن است پس از اعلام نام افراد به وجود بیاید.

با این حال، در نهایت در روز چهارم جشنواره اسامی داوران این بخش مسابقه اعلام شد که در میان آنها نام فاطمه گودرزی، مسعود جعفری جوزانی، ابوالقاسم طالبی، محمدابراهیم فیاض و ناصر هاشم‌زاده به چشم می‌خورد.
XS
SM
MD
LG