لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

تلویزیون دولتی ایران ارسال پارازیت را محکوم کرد


تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به اتحادیه ارتباطات از راه دور، آی‌تی‌یو، ضمن شکایت از «سیگنال‌های مزاحم و پارازیت» روی ماهواره‌های خود، خبرگزاری بریتانیایی بی‌بی‌سی را به نادیده گرفتن حقوق صداوسیمای ایران متهم کرده است.

این در حالی است که اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از راه دور در هفته نخست فروردین‌ماه در بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواست به سانسور و ارسال پارازیت بر روی برنامه‌های تلویزیون‌های ماهواره‌ای خارجی پایان دهد.

یوتل‌ست، شرکت خدمات تلویزیون‌های ماهواره‌ای، پیشتر در آخرین هفته اسفندماه سال ۱۳۸۸ اعلام کرده بود که در ۹ ماه و اندی گذشته دو بار از ایران به دلیل «ارسال عامدانه پارازیت» بر روی شبکه‌های بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا شکایت کرده است.

شبکه‌های صدای آمريکا، بی‌بی‌سی فارسی و دويچه‌وله نیز در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۸ در بيانيه‌ای ارسال پارازيت از سوی ايران روی برنامه‌های اين سه شبکه را به شدت محکوم کردند.

تلویزیون دولتی ایران در نامه خود که به نظر می‌رسد واکنشی باشد به شکایات شرکت‌های ماهواره‌ای اروپایی خود را «قربانی اقدامات غیرقانونی برخی شرکت‌ها» نامیده و «به موجب اصل حق بیان آزاد اطلاعات» ارسال پارازیت را محکوم کرده است.

در نامه صداوسیمای جمهوری اسلامی به مرجع رسمی و بین‌المللی رادیو و تلویزیون ضمن اشاره به «سوابق روشن و درخشان ایران در رعایت قوانین و مقررات» از نمونه‌هایی از «سیگنال‌های مزاحم» بر روی ماهواره‌های مورد استفاده جمهوری اسلامی از جمله «عرب‌ست» و «آسیاست» یاد شده است.

در بیانیه اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از راه دور خطاب به جمهوری اسلامی نیز اشاره شده بود که «ارسال عامدانه پارازیت» مخالف قوانین این نهاد است.

تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی در نامه خود همچنین «برخی شبکه‌ها همچون بی‌بی‌سی» را به نادیده گرفتن حقوق این سازمان و همین طور تشویق مردم ایران به آشوب و شورش و اقدامات تروریستی متهم کرده است.

صداوسیمای ایران در این نامه یادآوری کرده است که «ماده یک کنوانسیون ژنو پخش برنامه برای مردم هر سرزمین به منظور ترغیب آنها به اعمالی مغایر با نظم و امنیت داخلی‌شان را ممنوع کرده است».

از زمان آغاز اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران و به دنبال آن سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد در ده ماه گذشته، دولت جمهوری اسلامی با صرف هزینه‌ای هنگفت به سانسور و کنترل شبکه‌های ماهواره‌ای، سیستم‌های ارسال ای‌میل و همین طور تلفن‌های موبایل دست زده است.
XS
SM
MD
LG